Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

voorzaaien binnen in huis

hansm

Recommended Posts

Ik zou graag voorzaaien binnen in huis, ik heb tomaten (beetje vroeg ik weet het, maar had zin om te beginnen ) al gedaan.

Is er ergens een lijst waneer en welke soorten je binnen kan voorzaaien, vooral van de bonen soorten zou ik graag weten waneer ik ze voor kan zaaien en is eind Maart daar juiste tijdstip voor om uitteplanten ik heb gehoord dat ze iets vorst verdragen.

de bedoieling is om lekker vroeg te oogsten vandaar het binnenzaaien in huis.

Players only love you when they're playing.

Tomaten lijken me een beetje vroeg, maar zomerprei kan al. Verder kun je langzaam paprika en pepers gaan voorzaaien en sommige aubergines. Voor de meeste bonen is het erg vroeg, tuinbonen en erwten(ook peul/capucijner) kun je onderhand ook wel voorzaaien, maar dat kan ook al in de koude kas.

Wie weet er nog meer?

Even a broken clock is right twice a day

Oke dankjewel, pepers paprika en aubergine zal ik binnen doen

moet zomerprei binnen in huis of buiten in koude kas.

Ben niet zo op de hoogte van bonen vindt alles beetje op elkaar lijken en beetje moeilijk afgelopen jaar was alles mislukt met bonen ik dacht dat het toen door telaat zaaien was dat zal in juni geweest zijn.

Er kwamen wat bonen bv spikkel bonen maar heel erg weinig peulen, net genoeg om weer opnieuw te zaaien dit jaar

Oke dus peul en capucijners tuinbonen en erwten mogen nu voorgezaaid in koudekas, waneer plantje deze weer in de tuin ?

En waneer zijn de andere bonen en deze in huis of koudekas ?

Zomerprei zaai ik binnenshuis voor.(Je schrijft moet, maar alles wat ik schrijf is zo als ik denk dat het hoort, is absoluut geen garantie)

Voor peulen was juni wel te laat denk ik, in maart zo wel in de volle grond zaaien als je voorgezaaide plantjes uitplanten(idem voor de andere erwtachtige), de bonen moet eigenlijk gewoon kunnen in Juni (mei/juni of anders vanaf half april voorzaaien in de koude kas en ook rond halfmei/juni uitplanten)

Mooi dan volg ik je en verwacht ik garantie

Nee hoor ik ben gewoon nog erg onervaren met bonen enzo dus ik volg je echt maar mislukt het geen probleem en kijk je er niet opaan hoor.

'bonen mogen de meimaand niet zien' dus kan je ze eind maand gewoon direct in de vollegrond zaaien. Ik weet niet of het daarmee echt zin heeft om voor te zaaien. Of doet iemand hier dat wel?

Erwten zaai ik wel voor, en dan zo koud mogelijk (niet in huis) want anders groeien ze in 2 dagen richting plafond en knakken ze om

Ik zaai ze zelf ook niet voor, maar het kan wel , bij ons bij de vereniging zijn er een aantal die dat doen. Dat ze mei niet mogen zien heeft te maken met de grondtemp. die moet min. 10 graden zijn en dat is in de koude kas meestal al vanaf half april wel te halen.

Ik heb vorige week worteltjes en spinazie in de kas gezaaid. Eens kijken of dat wat wordt, volgens plantaardig moet dat lukken. Binnenshuis heb ik alleen prei, meloenpeer, gojibes (nog niks boven volgens het laatste bericht) pepers en paprika gezaaid.

Ik weet niet hoe je de goji-bes gezaaid hebt, maar ik moest de zaden eerst in zand doen daarna paar maanden in ijskast,

(waarvoor weet ik eigenlijk niet maar dacht mischien winter nabootsen ?) in iedergeval kwamen de zaden na 2 dagen onwijs op en heb ik ze al moeten verspenen van de week en heb maar 5 plantjes in een potje gedaan omdat er zoveel opkwam.

Het probleem is denk ik vooral dat het een oud zakje zaden (4/5 jaar) is, we zullen zien er zitten er nog genoeg in.

Ik heb nog een paar gedroogde Goji bessen over Jorg die ik vorig jaar van iemand kreeg . Een jaartje later mag wat kiemkracht betreft niet zo veel uitmaken denk ik . De zaden deden het prima en de daar uit ontstane planten staan nu in potten op het voorjaar te wachten om de vollegrond in te gaan. Als je de bessen wil hebben dan zeg je het maar.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --