Geplaatst: 27 mei 201114 j waarom is er geen lijst met merken dingen waar het inzit, dan hoef je niet zo opteletten als je vlugvlug van alles pakt. Te lui voor Google, jongen?? ja best wel eigenlijk, maar is toch makkelijk als je zegt bv nou dat zit boordevol aspertaam,ik ben sinds vorige week opzoek naar wat ik koop met die zooi erin maar nergens staat op verpakking aspartaam en nu denkik dat jullie nogal overdrijven, omdat ik het nergens inzie. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 27 mei 201114 j EU versnelt onderzoek naar veiligheid zoetstof aspartaam BRUSSEL – De Europese Unie vervroegt een onderzoek naar de veiligheid van de zoetstof aspartaam (E951), die in zeer veel lightproducten is verwerkt. Oorspronkelijk was de herbeoordeling pas over acht jaar gepland, aldus een woordvoerder van de Europese Commissie gisteren. Dit wordt vervroegd naar aanleiding van de recente uitkomsten van Deens onder 60.000 zwangeren. Daaruit blijkt dat zwangeren die dagelijks lightfrisdrank nuttigen met aspartaam een verhoogd risico hebben op (ernstige) vroeggeboorte. Het verhoogde risico varieerde van 38 procent (één lightdrank) tot 78 procent (meer dan vier consumpties). Ook zijn er door Italiaans onderzoek opnieuw aanwijzingen dat E951 de kans op kanker verhoogt. http://www.refdag.nl/nieuws/economie/eu_versnelt_onderzoek_naar_veiligheid_zoetstof_aspartaam_1_566308?localLinksEnabled=false
Geplaatst: 27 mei 201114 j En we zijn weer back on-topic Hans, jij bent gewoon de gezondheid zelve. Als je t nergens in kunt vinden dan complimenten hoe jij boodschappen doet. Waarschijnlijk heb je dan ook geen Euroshopper of ander goedkoop merkje in je kast liggen. Good things come in small packages
Geplaatst: 27 mei 201114 j ik ben sinds vorige week opzoek naar wat ik koop met die zooi erin maar nergens staat op verpakking aspartaam en nu denkik dat jullie nogal overdrijven, omdat ik het nergens inzie. Hoe het nou 100 % in elkaar steekt, ben ik ook nog niet achter:Aspartaam kan ook worden aangeduid als: E951, acesulfaam-k, aminosweet, of sucralose.Klopt dit, weet iemand dat? Zijn er nog meer "nicknamen" voor?
Geplaatst: 27 mei 201114 j Voilá: http://aspartaam.nl/info/leveranciers.html Good things come in small packages
Geplaatst: 27 mei 201114 j Auteur waarom is er geen lijst met merken dingen waar het inzit, dan hoef je niet zo opteletten als je vlugvlug van alles pakt. Te lui voor Google, jongen?? ja best wel eigenlijk, maar is toch makkelijk als je zegt bv nou dat zit boordevol aspertaam,ik ben sinds vorige week opzoek naar wat ik koop met die zooi erin maar nergens staat op verpakking aspartaam en nu denkik dat jullie nogal overdrijven, omdat ik het nergens inzie. Een van de lijstjes (heb ook wel eens andere lijsten gezien)http://www.aspartaam.nl/info/producten.html Wetenschappelijk onderzoek materiaal over de zoetstof aspartaam! http://www.aspartaam.nl/artikelen/asprref.html http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 27 mei 201114 j Een quote van een indirecte brief die iemand stuurde aan de Lay's fabrikant: Goedemorgen, Gisteren kocht ik Mr. Patato Heads van Lay's, met op de verpakking de claim: "Lay's Potato Heads zijn geribbelde aardappelchips in de speciaal voor kinderen ontwikkelde milde smaken Naturel, Paprika en Cheese Onion. Ze bevatten 33% minder vet dan de gewone Lay's Chips en geen kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. In een handige uitdeelverpakking." Haha. De paprikavariant uit deze multipack bevat wel degelijk Mononatriumglutamaat.Schande. Ik heb direct een boze brief geschreven aan Lays. Vriendelijke groeten, K. S. Vervolg hierop: Hallo Ed, Vandaag werd ik gebeld door een mevrouw van de consumentenservice van Pepsico, waar Lay's onder valt.Deze mevrouw ging heel serieus in op mijn brief.Zij bedankte mij hartelijk voor het feit dat ik de moeite had genomen deze brief te schrijven en betreurt het dat ik als consument mij misleid voel.Dit is absoluut niet de bedoeling, Lay's vindt het juist heel belangrijk dat de consument duidelijk en eerlijk geïnformeerd wordt, en is mij nogmaals dankbaar voor de brief.De brief is besproken in vergaderingen en nu ligt er een issue bij de afdeling marketing (welke verantwoordelijk is voor de verpakking) om deze aan te passen.(Wat mij betreft passen ze natuurlijk de chips aan en niet de verpakking, maar er wordt blijkbaar iets gedaan)Het was een heel prettig gesprek, en kreeg echt het gevoel dat er iets mee gedaan wordt. Ik ben alleen vergeten te vragen of ze mij op de hoogte wil houden van eventuele ontwikkelingen, maar dan moet ik zelf maar de verpakkingen in de winkel in de gaten houden. Ik hoop dat je iets hebt aan dit verhaal! Groetjes K. Zo zie je maar weer, wat er voor op de verpakking staat hoeft niet te corresponderen met wat er op de achterkant staat!!Komt van deze pagina: http://aspartaam.nl/fabrikanten/index.html Good things come in small packages
Geplaatst: 27 mei 201114 j Aj Aj ik zie in de lijst produkten die ik wel zo pakken, zoals de icethee en kauwgom dingen mischien linmonade.Dus ik limonade checken weer geenb aspartaam, en toen de kauwgom en ja hoor eindelijk aspertaam gevonden in me stimerol-kauwgumheel braaf heb ik de aspartaam kauwgom nu weg gegooid, ben blij eindelijk ook aspertaam gevonden Thanks Jasmin. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 27 mei 201114 j Auteur Tja, je kan ook je voorraad gewoon opgebruiken, en daarna alternatieven aanschaffen... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 27 mei 201114 j Echt stom dat je dat weggooit... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 mei 201114 j Waarom voor een pak kauwgom ik vis het wel uit de prullebak en stop het in een van je pakketten,mag jij lekker stimerol-mint kauwen, kun je lekker zoenen erna, met je frisse aspertaam adem Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 27 mei 201114 j Auteur Waarom voor een pak kauwgom ik vis het wel uit de prullebak en stop het in een van je pakketten,mag jij lekker stimerol-mint kauwen, kun je lekker zoenen erna, met je frisse aspertaam adem Wohoooo.... weet je dat bekeerlingen de vreselijkste gelovigen zijn??? http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 27 mei 201114 j Jouw schuld, ik kan in me hele huis slechts 1 ding vinden alles omgekeerd en gelezen, nou dan zal ik het wegggooien ook want ik heb toch niet voor niks alle verpakking gecontroleerd. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 27 mei 201114 j Auteur Jouw schuld, ik kan in me hele huis slechts 1 ding vinden alles omgekeerd en gelezen, nou dan zal ik het wegggooien ook want ik heb toch niet voor niks alle verpakking gecontroleerd. Maar dan heb jij mijn andere opmerkingen over het hoofd gezien: bewustwording en streven ... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 27 mei 201114 j eerst doe je alsof het je niets doet... en dan flikker je ineens een pak kauwgom weg omdat er een stofje in zit waar je je nooit druk om maakte facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 mei 201114 j volgens mij doet het me ook niks was ik slechts nieuwschierig omdat ik nog nooit van aspertaam gehoord heb, maar als ik dan alles gecontroleerd heb en niks heeft aspertaam behalve een pakje kauwgom dan kan ik dat wel wegggooien ik heb nog zat kaugom in huis van ander merk en niet dat die kauwgom pakje nu zoveel gekost heeft, bewustwording ik weet niet hoor maar als je alles moet geloven wordt je overal ziek van,neem nou die mensen die in duitsland ziek zijn geworden en geloof ook dode die hebben waarschijnlijk tomaat en komkommer gegetendan kan je nog zo bewust met voedsel bezig zijn, maar weinig zin als je zo'n Duiits geval leest van toch normaal gezond eten. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 27 mei 201114 j Bewustwording is idd waar het allemaal om draait. Waarom draaien we al die pakjes om, waarom lezen we de ingrediëntenlijst, waarom willen we weten wat voor onzin ze op de voorkant verkondigen, waarom willen we weten wat voor zooi ze in ons voedsel stoppen, waarom gooien we pakjes kauwgom weg? Juist ja, omdat we meer bewust willen worden van wat er mee gedaan wordt vóórdat we het überhaupt willen kopen en verorberen.Want wij willen graag gezond leven, of we nu een lang of kort leven hebben, dat is nooit zeker. Maar gezond leven heb je wel zelf in de hand. En als je hoort dat bepaalde stoffen slecht zijn voor je lichaam of ziektes veroorzaken, dan houd je die liever bewust buiten de deur. Want we hebben ten slotte al te veel te verduren van bijvoorbeeld al die uitlaatgassen en/of medicijnen die overal in voorkomen en meer van dat soort ongein waar je totaal geen controle over kunt uitvoeren. Tenzij je op een berg in de alpen zit en geheel zelfvoorzienend bent. En dan nog... Om nog even lekker offtopic te gaan, er werd verteld dat de Maya's onze 'ondergang' hadden voorspeld. Menig prediker is er rijk van geworden en blijft doorzeveren over verkeerde datums die ze hebben vastgesteld wanneer de wereld zou vergaan. En dan ook nog vrolijk voor de tv hangen om te zien wat er gebeurd. Ik zou zeggen, als de wereld vergaat dan kan je die tv ook wel vergeten, maar dat geheel terzijde. Ik denk dat t gaat om de bewustwording van lichaam en geest. Geen ondergang, maar een opwaartse beweging. We willen steeds meer weten wat er om ons heen (met ons) gebeurd. Je kan wel iets op een verpakking zetten maar wie zegt dat ik dat moet geloven? Ik wil t werkelijk weten en daarom draai ik de verpakking liever om. Bewust over de idioterie die marketing heet. Als meer en meer mensen steeds bewuster worden van t hoe, wat, waar en waarom zou het in mijn ogen steeds beter gaan met de mensheid en de wereld waarin we willen leven met elkaar, de dieren en de natuur. Good things come in small packages
Geplaatst: 27 mei 201114 j mooi gesproken Helly. Ik geloof ook dat de aarde niet vergaat, wel vergaat het niet-bewuste zijn.
Geplaatst: 28 mei 201114 j Om nog even terug te komen op de vraag of Aspartaam hetzelfde is als Sucralose, Cyclamaat en Acesulfaam-K het volgende: In principe is Sucralose het enige in bovengenoemde wat afkomstig is van gewone htk suiker. Wordt niet of nauwelijks opgenomen in het lichaam. Echter, bij een hoge dosis is een verkleining van de schildklier aangetoond. Bekend onder E955De rest is puur synthetisch. De meest erge zoals ik het lees is Cyclamaat, omdat het in het lichaam (darmen) wordt omgezet in cyclohexylamine. In de jaren 1969-1974 is het in de VS verboden geweest omdat men dacht dat het kankerverwekkend zou zijn. Er wordt geadviseerd kinderen onder de 4 jaar geen cyclamaat te geven. Bekend onder E952Sacharine is ook een kunstmatige zoetstof. Is ook omstreden wegens het mogelijk veroorzaken van blaaskanker. Er is bewijs dat sacharine de kans op kanker bij rokers zou kunnen vergroten. E954Dan volgt Aspartaam. In het lichaam wordt dit stofje verwerkt als een eiwit. Staat volop in de belangstelling, hoewel men claimt dat er geen goede studies zijn die aantonen dat het slecht is voor je Bekend onder E951Acesulfaam K, daar zijn geen bijwerkingen van bekend. Echter, het wordt wel in je lichaam opgenomen, blijkbaar niet verwerkt en je piest het uit. Bekend onder E950 Oh over Stevia heb ik nog een artikel gevonden van de Koninklijke Universiteit Leuven: http://bio.kuleuven.be/biofys/toxstudies_nl.htm Hieruit blijkt dat volgens de auteur: "De fabeltjes die worden verkondigd zijn o.a. dat het gebruik van Stevia of stevioside kankerverwekkend zou kunnen zijn of dat de vruchtbaarheid zou worden aangetast, vooral de mannelijke (hetgeen het grootste psychologisch effect blijkt te hebben). Aan de hand van de wetenschappelijke literatuur zal worden aangetoond dat de onheilsprofeten volledig ongelijk hebben en misschien wel andere belangen dienen!" Zeer interessant leesvoer..... Good things come in small packages
Geplaatst: 29 mei 201114 j Want we hebben ten slotte al te veel te verduren van bijvoorbeeld al die uitlaatgassen en/of medicijnen die overal in voorkomen en meer van dat soort ongein waar je totaal geen controle over kunt uitvoeren. Tenzij je op een berg in de alpen zit en geheel zelfvoorzienend bent. Ik vind het een fantastisch streven hoor dat meer bewust worden, maar waarom doen jullie de hele tijd alsof het iemand anders zijn schuld is dat je al je hele leven rotzooi eet en drinkt of inademt? Of het is de fabrikant, of de marketingafdeling, of de liegende en bedriegende wetenschap, of de reclamejongens, of de overheidslobby die het gedaan heeft maar ik hoor weinig zelfreflectie. Het spijt me zeer maar je kan toch zelf ook nadenken. Al die Euroshopper artikelen die kosten geen drol, dan kan je toch op je vingers natellen dat dat niet klopt? Dat die gemaakt zijn met chemische (=vaak goedkoper) toevoegingen. En als er op een verpakking staat Nu nog lekkerder dan denk je toch niet echt dat het bedrijf kosten noch moeite heeft gespaard om de chips of de koeken echt lekkerder te maken? Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat meestal ook zo. En de controle over al die ongein heb je wel degelijk zelf in de hand en het is niet alleen maar weggelegd voor mensen op een berg in de alpen. De controle krijg je namelijk door keuzes te maken en ja dat is niet altijd makkelijk. Maar je kan nu eenmaal niet alles hebben voor sommige dingen moet je wat inleveren. Dat biologische artikelen meer kosten dan boodschappen uit de reguliere supermarkt dat weet ik ook wel, maar je kunt dan bijvoorbeeld minder boodschappen kopen. De koekjes en de frisdranken laten staan, niet zesentwintig soorten broodbeleg kopen en een paar keer per week geen vlees eten (en ook niet vervangen door iets anders). Je kunt bijvoorbeeld ook ipv 20 plantjes bij de Aldi 2 mooie planten bij een goede kweker kopen. Het zijn maar een paar voorbeelden. Bewustworden is een, keuzes maken is twee en de verantwoordelijkheid voor je eigen leven nemen is drie! VeuvecoudercDe weduwe in 2012 Blog
Geplaatst: 29 mei 201114 j Ik ben zelf afkomstig uit de chemische hoek en lees dit soort discussies met grote interesse. Het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat iedereen het wel zou moeten weten, niet lullen maar doen. Natuurlijk is het zo dat iets wat te mooi lijkt om waar te zijn, ook zo is. Maar waarom zetten ze dan de "ik kies bewust logo's" op dergelijke producten? Just em. Om de domme bevolking te overtuigen dat die chemische toevoegingen echt geen kwaad kunnen. Het valt niet te ontkennen de mens op grote schaal dom gehouden wordt door de overheden, de media, de grote multinationals. Wij leven in een kapitalistische wereld. Het vergaren van Geld. Ik heb echter wel moeite met de toonzetting van je bericht. Wij kunnen de propaganda van de reclamebonzen wel doorzien, maar de gemiddelde burger ziet dat niet. Maar ook wij "eco lovers" worden een poot uit gedraaid. Voor eco-papier bij AH betaal je meer dan gebleekt papier, terwijl de productiekosten lager zijn. Zo wordt je besodemieterd. Ik kon aan mijn klompen aanvoelen dat Bush Jr. geen massavernietigingswapens zou vinden, en dat het alleen om de olie ging. Iedereen weet dat Monsanto niet uit is op het uitroeien van de honger in donker Afrika, maar om keiharde pecunia. We weten allemaal dat het niet goed is. Laat de rest maar onbewust onbekwaam achter.
Geplaatst: 29 mei 201114 j Gedeeltelijk heeft Leslie volgens mij wel gelijk dat in de vooral goedkopere produkten Aspertaam zit, tenminste dat is mijn oppervlakkige indruk.Maar dan nog vindt ik niet dat goedkope produkten een rechtvaardiging is om er rotzooi in te gebruiken het moet gewoon wel goed zijn.het is dus niet zo dat je kunt zeggen goedkoop dus eigen schuld als je dat uitkiest en je rotzooi eet, daar hebben we toch al die keurings diensten voor om dat tegen te houden/voorkomen die moeten beter hun best/werk doen. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 7 juni 201114 j Helaas zegt de prijs van het product ook niet of er wel of geen schadelijke zoetstoffen in zitten. In alle light varianten van Coca-Cola, Fanta, 7up etc. zitten zoetstoffen. Optimel is een groot verbruiker van zoetstoffen maar ook Crystal Clear, Dubbelfris/ Lipton en vele andere a-merken maken er gretig gebruik van. Het zit ook in de duurste siropen van Roosvicee en in alle light varianten van siropen. Daarnaast wordt er in siropen ook nog 9 van de 10 keer kaliumsorbaat gebruikt als conserveermiddel, dit goedje wordt onder andere gelinkt aan geboorteafwijkingen, astma, netelroos, verkoudheid en darmstoornissen. Andere chemische conserveermiddelen zoals kaliumnitriet/natriumnitriet (E249/E250), zitten in bijna alle vleeswaren (ook biologische). Een quote uit het e-nummer boekje over dit spul:KALIUMNITRIET - E249Chemisch conserveermiddel dat het zuurstoftransport in het bloed verhindert en dat ook een wisselwerking zou hebben met overige additieven waardoor het erg giftig en kankerverwekkend kan worden.Overige risico's: kortademigheid, duizeligheid, hoofdpijn.NATRIUMNITRIET - E250Chemisch conserveermiddel dat, vermengd met keukenzout, in de maag wordt omgezet tot nitrosamine.Risico's: hyperactiviteit. astma, slapeloosheid, misselijkheid, duizeligheid, lage bloeddruk, kankerverwekkend. Zie ook E249. En dan heb je nog allerhande smaakversterkers (E621 t/m E650) waarvan E621 de bekendste is. De nadelige effecten die aan dit spul zijn toebedeeld zijn zo talrijk dat je dat beter even kan googelen. Onder andere obesitas, autisme, Alzheimer, kanker en Parkinson worden hieraan gelinkt en daarnaast nog vele andere.En het leuke is dat er talloze benamingen voor E621 gebruikt worden op verpakkingen.Zoals MSG, mononatriumglutamaat en glutamaatzuur. Maar ook plantaardige gehydrogeneerde oliën en vetten, gistextract, gehydrogeneerde eiwitten en gelatine. En als je de volgende namen voorbij ziet komen is de kans ook zeer groot dat er E621 in zit.kunstmatige aroma's, bouillons, natuurlijke aroma's van varken of kip, specerijenextracten, moutaroma's, eiwitten uit tarwe, maltodextrine, sojasaus, maïssiroop en met deze lijst heb ik nog niet eens de helft gehad. Oftewel, je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid om uit te kijken wat je eet. Maar fabrikanten zullen het niet gemakkelijk voor je maken, geld verdienen is natuurlijk veel belangrijker.
Geplaatst: 7 juni 201114 j Oftewel, je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid om uit te kijken wat je eet. Maar fabrikanten zullen het niet gemakkelijk voor je maken, geld verdienen is natuurlijk veel belangrijker. En dat geld (willen) verdienen is echt uitsluitend een eigenschap van de gemene oneerlijke fabrikanten. Wij consumenten willen dat namelijk helemaal niet . VeuvecoudercDe weduwe in 2012 Blog
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.