Limoncello Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Ik heb een witte muur van 20m lang dat vanaf 12u zon heeft en waar ik om de 2 meter een abrikozenboom wil planten met daartussen klimhortensia. Dus ik zou ongeveer 7 soorten abrikozen nodig hebben. Kan iemand mij een paar interessante rassen opsommen? Ik heb al Aprimira gevonden dat niet mis is... Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Frank Houweling Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Aprimira is meer een pruim dan een abrikoos. Op een lekker warme plaats kan ik Bergeron aanbevelen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Menph Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 'Goldrich' is een modern ras met een goede smaak en grote vruchten. Een zuidmuur is wel een vereiste. Kijk eens op de site van Fruitlent. Zij kunnen leuke actuele soorten leveren.(even mailen) In Nederland is er geen beweding in het sortiment. Een ras als 'oranje tros' is niet te vergelijken met de abrikozen die je bij de groenteboer aantreft. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 De volgende rassen in deze lijst zijn geschikt om in ons land te kweken. Flavor CotOrangeredPinkcotRouge Tardif DelbartGoldrichHargrand HarogemKiotoKuresiaJenny CotTardi CotTom CotSylver Cot Van verschillende varieteiten zijn al vruchten geplukt en getest andere zijn nog zo 'nieuw' dat deze nog geen vruchten hebben gedragen. Voor meer specifieke uitleg kun je bij 'fruitlent.nl' terecht. Ook voor 'bestellingen' van zo'n Abrikozenboompje kun je bij fruitlent terecht. * P.S. 'stek en entmateriaal' wordt niet aangeboden of verkocht. Zie hiervoor ook de bepalingen op hun website. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Klinkt raar, maar Wikipedia heeft een goed rasoverzicht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abrikoos Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Persica († december 2016) Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Wat is er zo raar aan dan? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Je hoort mij niet vaak zeggen dat Wikipedia goeie informatie bied. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Persica († december 2016) Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Ah,.. nee, nou zie ik het verband,.. even een toelichting dan, hetgeen er op wikipedia te vinden is over deze nieuwe abrikozen komt van een en dezelfde auteur fruitlent dus deze persoon heeft er ervaringen mee en heeft hierna deze rassen toegelicht op Wiki Trouwens persoonlijk heb ik met een deel van deze rassenlijst inmiddels ervaring heb ze bijna allemaal zelf ook al in de tuin. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Goldrich is werkelijk een geweldige abrikoos, een beauty zo zou je het ook kunnen noemen, en dan heb ik het kort samengevat over het 'totaal' plaatje.Zowel bloesem, blad maar vooral ook de vruchten, welke ook nog eens lekker zijn is dit gewoon een topper. In tegenstelling tot perzik of nectarine is een abrikoos makkelijker te telen in ons klimaat. Natuurlijk valt de bloei erg vroeg in het voorjaar met kans op bevriezing van de bloemknoppen, maar vaak is daar met enige fantasie iets d.m.v. bescherming tegen te doen. Abrikozenboompjes zijn minder gevoelig voor schimmelziektes dan bv. perzik. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Resistent tegen de krulziekte is vooral een gigantisch voordeel. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Frank Houweling Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 Ik heb nu ook "Petit Muscat", heb jij daar ervaring mee Persica? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Menph Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 Dankjewel Persica! Benieuwd hoe dit ras zich in m'n kas zal gedragen. Mijn Perzische buurman heeft een boompje staan van wat hij noemt een 'wilde abrikoos' Ding groeit struikvormig en is in alle delen kleiner. Hij vertelde me dat de vruchten van dit type erg droog zijn en zo ook gebruikt worden om te drogen. Afgaande op de habitus leek het me ook wel een boom voor hier. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 @ Frank, ik heb er nog nooit van gehoord... @ Menph, mijn tuin buurman komt uitTurkeije ergens diepgelegen bergachtig gebied, vorig jaar kreeg ik van hem een eenjarig boompje afkomstig uit een pit van een erg lekkere volgens hemTurkse abrikoos ,..kan ook Armeens zijn. Ben hem nu verder aan het opkweken, wie weet is het wel de moeite?Abrikoos schijnt aardig zaadvast te zijn, heel veel rassen zijn zelffertiel dus dit is aannemelijk.Abrikoos is verder een erg leuke fruitsoort voor in de tuin, om zijn sierwaarde maar ook zijn heerlijke opbrengsten zijn mogelijk, wat ziektes betreft zijn het voornamelijk bacteriekanker en takkenbloesemsterfte welke vernietigend kunnen zijn.Een preventieve oplossing voor BK is om de bomen op 40 cm hoogte te enten. Quote
Limoncello Geplaatst: 12 maart 2012 Auteur Geplaatst: 12 maart 2012 Fijn om al die ervaringen hier te lezen. Zelfs in de winkel heb je niet altijd abrikoos in het sortiment en als je het vraagt aan de verkoper dan weten ze niet of ze dat kunnen bestellen... Ben even aan het kijken op een franse site waar ze verschrikkelijk veel rassen hebben. Voor wie het interesseert; http://www.pommiers.com/abricot/abricotier.htmVoor mij is het nog 1j wachten dus heb nog een beetje tijd om de juiste combinatie te nemen. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
ferdinand Geplaatst: 25 augustus 2016 Geplaatst: 25 augustus 2016 Ik ben ook op zoek naar een abrikozenboom. Dat ras Goldrich spreekt me wel aan. Maar waar kan je die verkrijgen. Op de website van Fruitlent zeggen ze dat ze geen planten verkopen.Dit topic dateert uit 2012. Misschien zijn er inmiddels andere (web)winkels. Op fruitbomen.net verkopen ze de volgende:FlavourcotPetit MuscatTros oranjeHongaarseMoorparkBergeronBredaseTom Cot Heeft een van jullie goede ervaringen met deze? Ik heb een plekje op het zuiden in een kas met een muur er achter of langs de schutting op het zuidwesten. Ik heb wel een erg beschutte tuin (op het noorden staat een gigantische muur van een kerk). Voor het plekje in de kas is concurrentie. Ik overweeg namelijk ook een macadamia, perzik of granaatappel. En er is maar plek voor één boompje Quote
weknow Geplaatst: 25 augustus 2016 Geplaatst: 25 augustus 2016 @ Ferdinand Op deze Slowaakse kweker-site staan veel nieuwere rassen. (Zeer waarschijnlijk komt veel wat in Nederland/Belgie verkocht wordt hier ook va:ndaan of van soortgelijke kwekerijen in Polen:shh:) http://www.shop.zahradnictvolimbach.sk/en/ Ik hoor goede ervaringen van mensen die er kochten. Volgens de etiketten is abrikoos uit de winkel/supermarkt vaak van het ras Goldrich. Aangezien abrikozen redelijk zaadvast zijn...zou je (net als ik) de pitten niet weg kunnen gooien. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
ferdinand Geplaatst: 25 augustus 2016 Geplaatst: 25 augustus 2016 Thnx.Ik heb niet zo veel geduld. Ik wil volgend jaar al abrikozen eten Hoe laat ik planten uit Slowakije naar NL komen? Quote
weknow Geplaatst: 25 augustus 2016 Geplaatst: 25 augustus 2016 Hoe laat ik planten uit Slowakije naar NL komen? Postorder...verzendkosten e.d. staan ergens op de website.Zie hier: http://www.shop.zahradnictvolimbach.sk/en/delivery-terms-and-conditionsIn de herfst is alles er wel zo een beetje....daarna gaan ze dicht. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Yuras Geplaatst: 26 augustus 2016 Geplaatst: 26 augustus 2016 Onze medeforumer Windindewilgen is wel bezig met de abrikozen, heeft veel rassen te koop. Gewoon kijk http://www.windindewilgen.nl/heemtuin/abrikozen Quote
weknow Geplaatst: 26 augustus 2016 Geplaatst: 26 augustus 2016 Ja...inderdaad, Yuras. Wind-in-de Wilgen heeft inderdaad een enorme collectie.... Was ik even vergeten...ook omdat het voor mij zo ver is voor zo maar even een bezoekje. Zou er heel graag eens heen gaan....en eens heel goed kunnen rondkijken en honderduit vragen.....Ik vraag me af of Wim niet eens voor de fruit-enthousiastelingen op dit forum een soort open-middag of zo zou willen organiseren....het is daar een soort Walhalla lijkte me en hij heeft ongetwijfeld heel veel leerzaams te vertellen en laten zien.... Ik zal het hem gewoon eens vragen of hij dat ziet zitten........ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
windindewilgen Geplaatst: 26 augustus 2016 Geplaatst: 26 augustus 2016 Weknow, een goed idee, volgend jaar juni juli lijkt mij een mooie tijd. Laat het ook van de begin vakantie afhangen.Zodra de nieuwe agenda is gekocht zal ik een datum prikken. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Victor Geplaatst: 26 augustus 2016 Geplaatst: 26 augustus 2016 Ook wij hebben positieve ervaringen met Goldrich, alleen moet hij jaarlijks erg ingesnoeid worden door zijn weelderige groei.,hij staat nml. tegen een zuidmuur. Maar hij is zo rijkdragend en de vruchten zijn tamelijk dik , mooi oranje met rode blos. We hebben ons dan ook een tweede aangeschaft en hem in open tuin geplant zodat hij meer ruimte krijgt . Quote
windindewilgen Geplaatst: 26 augustus 2016 Geplaatst: 26 augustus 2016 Het enigste nadeel van goldrich is de middentijdse bloei bij mij. Nog latere bloeiers zoals kioto en farbaly geven duidelijk meer opbrengst in de open lucht. Tegen een muur geldt dit minder en in de koude kas al helemaal niet. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.