Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zit net naar een filmpje op youtube te kijken:spring Fever 2021:How are the haskaps doing?, van NDSU extension.Daarin vertelt een dame, die bezig is met het veredelen en selecteren, over haar bevindingen. Een groot probleem is dat veel fruit afvalt, en ook interessant, dat volgens haar de meeste oogst is op nieuwe groei. Dat zie ik op mijn planten ook wel. Dus haar advies is om goed te blijven snoeien. Dat ga ik zeker proberen, want hoewel de groei er wel inkomt na een paar jaar, is de oogst nog wel flink minder, dan bij aalbessen. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik zag vandaag een rijpe bes op de grond liggen en heb vervolgens een miniem handje bessen kunnen oogsten. Indigo Gem en Honeybee zijn wat bitterder, de Canadese soorten meer waterig, zo lijkt het.

Er hangt nog wat, maar de opbrengst is weer een teleurstelling.

Geplaatst:

Vandaag de struikjes weer geïnspecteerd. Goede groei dit jaar, veel nieuwe scheuten die soms zelfs 70cm lang zijn! Qua opbrengst denk ik over 5 struikjes een bes of 15. 🤔 Maar heb echt het idee dat de vogels en/of muizen me voor zijn want het was perfect weer tijdens de bloei. De besjes zijn wel naar onze smaak overigens en echt niet bitter.

Geplaatst:

Vandaag weer de Honing bessen bezocht. Van zo´n vijf struikjes bessen gegeten. Bijna alle struikjes hebben nu wel wat goed blauw fruit hangen, en met wat schudden vallen er wat vanaf. Ook hebben  bijna alle struikjes nog wat groene besjes hangen. Bijna alle struikjes hebben wel wat besjes, en ik vond de smaak vrij veel op elkaar lijken. Op een struikje na, volgens mij een van de Boreal- serie. Niet alleen de meeste productie, echt wel een pond,bessen op een vier-jarig struikje. En ook net wat zoetere bessen. Zelfs mijn zoontje vond ze erg lekker. Tot nu toe, vond ik de Sinoglaska het beste, maar deze struik, geeft meer en lekkerdere bessen. Na het seizoen kijken of ik het label nog kan uitgraven/vinden.

Geplaatst:

Hier 2 jonge honingbessen en toch enkele bessen kunnen oogsten. Een Edulis en kamtchatika (maar helaas toen niet op de hoogte van de vele nieuwere rassen), toch valt het mij erg goed mee. Gezien de jonge plantjes vind ik het aantal bessen erg meevallen en eenmaal rijp genoeg vind ik ze eigenlijk erg lekker wegsnoepen (ik vind het zurige niet erg). Ik vind het fantastisch om zo vroeg in het seizoen al besjes te kunnen oogsten!

Komende winter dus zeker op zoek naar nog enkele bijkomende plantjes (en hopelijk wat van de nieuwere varianten).

Iemand een idee hoe ze het 'op termijn' gaan doen ivm wijzigende klimaat?

• Like 1
Geplaatst:

Mijn idee is dat het 'Nieuwe Klimaat' lastig is voor de honingbes. Bij uitblijven van winterkou in december en januari komen de planten al zeer vroeg in bloei en de kans dat ze dan bestoven worden door hommels en solitaire bijen is daardoor een stuk kleiner. Bovendien zijn zachte winters vaak ook natte/neerslagrijke winters en dan vliegen er doorgaans minder bestuivers rond. Voordeel is wel dat ze weinig last schijnen te hebben van late nachtvorst, iets wat de laatste jaren een issue is voor diverse fruitplanten (o.a. kiwibes).

Geplaatst: (aangepast)

De nieuwe Canadese honingbes rassen dragen nog best veel, groeit sneller, heeft groter blad en de vruchten zijn groter.

Probleem is alleen, de pluk is zo lastig. Ik kan niet aan alle bessen zitten voelen, en schudden is niet echt een optie vanwege de onderbegroeiing of anders moet ik er een zak oid onder leggen. Blauwe bessen rijpen ook niet gelijktijdig, maar daarvan zie je aan de kleur of die rijp is. Honingbessen moeten een beetje zacht worden. Erg lekker zijn ze (nog) niet.

IMG_20220523_120001.jpg

IMG_20220523_120019.jpg

IMG_20220523_120048.jpg

aangepast door acpronk
  • Like 3
  • 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Blue Treasure

IMG_20220601_170200.jpg.77698a0443cfa0151c9013d379867da9.jpg

Giant Heart

IMG_20220601_170227.jpg.276ab78b73cc350cd0c64375a68c2005.jpg

Strawberry Sensation

IMG_20220601_170235.jpg.1132833f2acdfb7ffff519ffb684c125.jpg

Honeybee

IMG_20220601_170251.jpg.dc5c0583075a5c08bf1b417ad96e1644.jpg

Jugana

IMG_20220601_170329.jpg.d079271bff543aa96d0defe17a25a6a9.jpg

Indigo Gem of Honeybee (labels weggewaaid tijdens storm)

IMG_20220601_170451.thumb.jpg.c9c0dcf21d0bf48680e34738593d4c49.jpg

Indigo Gem of Honeybee

IMG_20220601_170459.jpg.af1daf6baa7afcd49790fd2f3bf40bef.jpg

Vostorg

IMG_20220601_170510.jpg.740a9fa84fb30990bd6389b9bd9a9af5.jpg

Strawberry Sensation

IMG_20220601_170520.jpg.4546ed29a2c8552b49beeba161bc19b2.jpg

Boreal Blizzard

IMG_20220601_170545.jpg.66e5ae95667e969e2e164073ab814702.jpg

Giant Heart

IMG_20220601_170559.jpg.f7f39fa9d05e6be06a6d634e3341c10e.jpg

Blue Treasure

IMG_20220601_170613.jpg.f1dce40eff5eec1715fadbfc6be9080e.jpg

Foto's van gisteren na de 'diefstal'.

Strawberry Sensation mei 2020.

Indigo Gem en Honeybee (1 maal) lente 2021, rest lente 2020 geplant.

Vooral de blue Treasure, Giant Heart en Strawberry Sensation groeien hard, richting 1,5m hoogte. Waren bij aankoop nog geen 20cm, misschien 10cm.

De eerste Honeybee (nieuwe Honeybee groeit wel beter), Vostorg en Jugana zijn even groot als bij de aankoop. De Boreal Blizzard volgens mij ook.

aangepast door acpronk
Geplaatst:

Maar wat ik dus eerder wilde zeggen (en in het klaagtopic deels uit de doeken heb gedaan).

Ik vind de smaak niet super, zelfs als ze rijp zijn, zijn ze over het algemeen nog zuur. Als het zuur weg is, is de smaak vrij vlak. Tweede reden is, de rijpheid is moeilijk vast te stellen. Schudden helpt niet echt, als de op de onderbegroeiing liggen zijn ze wel makkelijk te pakken, maar als ze er tussen vallen zijn ze weg. En om nou 3 keer per week aan elk besje te gaan voelen...

De nieuwe Canadese rassen groeien goed en hadden een mooie opbrengst van redelijk grote bessen, met name Blue Treasure en Giant Heart. De Russische rassen, met name de Jugana en Vostorg (volgens mij is de eerste honeybee ook een Rus met een verwisseld label) groeien nauwelijks en kleine en weinig bessen. De Boreal Blizzard is een oud Canadees ras (denk ik), die groeit ook weinig en kan me niet herinneren daar een vrucht in gezien te hebben.

Wat ik nu denk, ik ga de eerste Honeybee, Boreal Blizzard, Jugana en Vostorg eruit halen. De rest (Blue Treasure, Giant Heart, Strawberry Sensation, Indigo Gem en de nieuwe Honeybee) mogen voorlopig blijven. Gaan er dus 4 van de 12 eruit.

• 1 maand later ...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Stekken gemaakt van de uitlopers van dit jaar. Ze zijn al redelijk houtig. Ik heb in de lente ook een lage tak afgelegd en ik denk dat die inmiddels wortelt, maar vanwege de droogte ga ik daar nog even niet aan trekken.

IMG_20220813_143435_233~2.jpg

IMG_20220813_143417_765~2.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Ik hoop ook dat ze aanslaan 🤞

Ik moet de oude struiken nog snoeien, want nooit gedaan en ze nemen inmiddels ongeveer 3 vierkante meter in beslag. Ik wilde ze eerst dit jaar na het stekken rooien, maar ik wacht toch nog maar even tot volgend jaar. Maar ze kunnen wel wat kleiner. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik denk dat 'rooien' eigenlijk 'snoeien' moet zijn, afgaande op de strekking van het geschrevene.

Volgens mij is het in augustus te laat om de honingbes te stekken. Stek is al te veel verhout waardoor slechte wortelvorming. Ook als je kijkt naar het groeipatroon van de honingbes (gaat al vroeg in rust) lijkt mij half augustus te laat. Ik zeg niet dat het bij voorbaat op een mislukking uitloopt maar ik acht de kans niet groot dat die stekken goed wortels gaan vormen. Een paar jaar geleden heb ik er gestekt in mei en die bewortelden redelijk goed.

Geplaatst:

Ik wil ze sowieso verplaatsen van de plek waar ze nu al een aantal jaren staan. En omdat ze nu wel heel breed zijn geworden, moet ik ze toch al snoeien. 

Volgens @weknow zijn ze in de late zomer (ik vind dat ongeveer nu) via topstekken onder plastic te vermeerderen. Maar omdat ik meestal de beer niet afschiet voordat ik het badwater heb weggegooid, ga ik de gesnoeide struiken pas ergens anders neerzetten als de stekken geworteld zijn. Dus als het nu niet lukt, ga ik volgend jaar wat eerder, geen probleem.

Dat emmertje erop is maar tijdelijk, trouwens, ik heb op dit moment geen plastic zak van goed formaat.

Qua smaak ben ik best tevreden met mijn beide struiken. Een beetje zuur of wrang vind ik niet erg. Ik heb afgelopen donderdag nog op Schiermonnikoog staan snoepen van de nog niet rijpe duindoornbessen. Tenen krom in de slippers 😄

• Like 1
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Bij mij hangen de eerste groene besjes er alweer aan. Het is half november, maar voorjaar in de kalender van de honingbes.

Of dat echt problematisch is, weet ik eigenlijk niet. Ik denk wel dat bij klimaatverandering de keuze voor mediterraan fruit of pawpaw meer voor de hand ligt dan een Siberische vrucht.

Geplaatst:

Hier ook en verder vrij veel bloemen aan de honingbessen. Canadese en Russische rassen hebben er allebei last van. De nieuwste Canadezen gelukkig minder. 

Ga er dit najaar wel een aantal rooien, mocht iemand interesse hebben in een 5-6 verschillende rassen. Dan stuur maar een pb. 

Geplaatst:

Hier in Huizen in ‘t Gooi op steenworp afstand van het Gooimeer is alles volledig in rust. Inderdaad de moderne Canadese rassen. Geen last van vroeg uitlopen. Sterker nog, ze gingen pas in oktober echt de winterrust in, dat is wat later dan de afgelopen twee jaar. 

Ik merk dat de nachttemperaturen deze periode iets lager zijn omdat het moestuincomplex in een soort kom ligt. In de echte winter is het juist iets warmer door de invloed van het water. Microklimaat speelt een grote rol in NL is mijn voorlopige conclusie. 

Geplaatst:

Helaas heb ik hier deze weken een dagtaak met het verwijderen van bloesem, en ondanks dat inmiddels ook vruchtzetting.  Struiken staan 7 jaar, destijds waren het wel de meer moderne rassen m.u.v. één volbloed Rus.   Ik heb twee grote struiken vorige maand cadeau gedaan aan iemand, zodat ik ruimte heb om rassen die ik 3 jaar geleden kocht bij eetbaargoed.nl te plaatsen in volle grond.  Staan nu in 30 liter potten.

Geplaatst:

Hier is het afwachten of mijn honingbesstruiken de gortdroge en zomer hebben overleefd. Ondanks een dikke mulchlaag, is de grond toch behoorlijk uitgedroogd en dat is voor een aantal planten helaas funest geweest, ben ik bang.

Ik wil de nog een paar honingbesstruiken kopen, maar dat heeft geen zin nu de zomers steeds droger en warmer worden.

Geplaatst:

Hier hetzelfde probleem, voornamelijk de Russische en iets oudere Canadese rassen. 

Alleen de Boreal Beast, Beauty en Blizzard, Strawberry Sensation en Giant Heart zijn dit jaar goed gegroeid. 

Matig gegroeid zijn Blue Treasure en Blue Banana

Aurora, Honeybee, Vostorg, Jugana en Zojka zijn totaal niet gegroeid. 

Ondanks mulch en bladcompost. Bovendien zijn de rassen die dit jaar niks hebben gedaan ook vorig jaar nauwelijks gegroeid en toen hadden we een vrij natte zomer zonder langdurige droogte en hitte. Daarom ga ik alle rassen op de bovenste rij na, rooien. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...