Kevins Moestuin Geplaatst: 29 april 2023 Geplaatst: 29 april 2023 Geachte lezers, Ik zie hier toch vaak practige topics en reacties vanuit forumleden die veel ervaring hebben met verschillende rassen. Ik ben zelf een beetje aan het rondneuzen wat nu mogelijk is, op het moment heb ik 4 oude bomen in mijn stuk volkstuin staan, een handpeer ras onbekend, een appel ras onbekend, een pruim die al jaren geen vrucht geeft volgens de vorige eigenaar en een stoofpeer. In mijn nieuwe stukje volkstuin heb ik hier aan toegevoegd Kordia, Regina en een Sunburst als patio bomen, deze heb ik op 2,5 meter van elkaar gezet en alle kanten op kunnen ze 2,5m groeien. Nu heb ik nog ruimte over voor 3 patio bomen in dezelfde rij dus die 2,5 meter ruimte hebben aan alle kanten, nog ruimte voor een rij met zuilbomen, en eventueel ruimte voor een rij patio / laagstam / halfstam bomen, deze laatste rij zou 18m lang zijn 3,5m breedt beiden kanten op in totaal dus 7m breedt. Wat zijn jullie favoriete rassen als U rekening zou moeten houden met de maximale groeihoogte, ik zit op zware kleigrond. Het liefst zou ik nog pruimen toevoegen aan de collectie en eventueel soorten die iets minder bekend zijn zoals nashipeer / kweepeer. Voor zuilbomen leek vooral appel mij handig en eventueel een peer en Sylvia als kers? Lijstje van soorten die ik nu zou ovenwegen gebasseerd op omschrijving en dus niet omdat ik ze geproefd heb / de kennis van deze soorten heb. Patio: Pruim Victoria en Mirabelle de Nancy, Appel Golden Delicious en Cox Orange Pippin. Zuilboom: Red Sensation, Gold Sensation, Condo, Sylvia als eventuele optie. Aprimiria Laagstam Pinova Laagstam Nashi zou dan Hosui worden en Chojuro. Alvast bedankt voor de adviezen Quote
tielse flipje Geplaatst: 30 april 2023 Geplaatst: 30 april 2023 "Patioboom" is een commerciële uitvinding om mensen met een kleine tuin of een balkon toch een fruitboom te verkopen.. Je doet er goed aan je te verdiepen in de eigenschappen van onderstammen. Golden Delicious is zeer ziektegevoelig, Victoria is echt niet de lekkerste pruim (maar wel zelfbestuivend) etcetera. Misschien heb je hier wat aan; https://www.aatreeshop.nl/ Succes! 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 30 april 2023 Auteur Geplaatst: 30 april 2023 @tielse flipje danku ik zal mij eens verdiepen in onderstammen, in een van mijn boeken staat hier ook veel informatie over. Ik zal dan bij de kweker waar ik de bomen koop even na moeten vragen of hij dan de fruit soorten die ik graag zou willen ook verkoopt op de juiste onderstammen. Quote
marcelru Geplaatst: 30 april 2023 Geplaatst: 30 april 2023 Groeihoogte wordt vooral bepaald door de onderstam, niet zozeer door het ras dat je erop ent, al zijn er wel verschillen in groeisnelheden bij verschillende rassen. De uiteindelijke hoogte van de boom bepaal je zelf (met een snoeischaar), maar bij sommige onderstammen heb je dan wel een dagtaak aan het snoeiwerk als je een kleine boom wilt. Voor appel zou ik een M9 type onderstam kiezen, groeit traag, doet het goed in kleigrond. Bijna alle appels in de commerciele teelt in Nederland zijn op deze onderstam geent. Rassenkeuze is een kwestie van smaak, maar Golden zou ik net als Tielse flipje afraden, niet te doen zonder spuiten. Persoonlijk vind ik Lunterse pippeling erg lekker, gezond ras van Nederlandse oorsprong. Bij de betere fruitboomkweker te krijgen, wel wat vatbaar voor fytoplasma. Ik weet niet waar je woont, maar probeer eens wat lokale rassen te pakken te krijgen. Persoonlijk vind ik Pinova niet bijzonder. Wordt aanbevolen voor de biologische teelt, maar is wat mij betreft erg vlak van smaak. Voor peer ben je op klei aangewezen op Kwee MC onderstammen. Alle andere groeien als een raket... ook pyrodwarf. Bovendien is pyrodwarf niet te betalen (verleden jaar EUR4,20 per stuk bij Lodder in Duelmen, Duitsland. Een Kwee MC kostte nog geen EUR 0,60...). Perenrassen zijn er veel. Doe jezelf een lol en koop geen ras dat gewoon bij de Albert Heijn ligt, maar pak iets bijzonders. Beurre van den Ham bijvoorbeeld, ook weer zo'n fraai Nederlands ras (en net als Lunterse pippeling van de Lunterse tuinbouw vereniging). Voor pruimen zou je St Julien A of Krymsk 1 kunnen proberen. Krymsk 1 zal niet zo makkelijk voorhanden zijn. En ik ben het wederom met Tielse flipje eens, Reine Victoria is niet echt de lekkerste pruim ooit, haalt het bij lange na niet qua smaak in vergelijking met de Reine Claude verte en andere Reine Claudes. Je hebt al een pruim staan, misschien kan die wel als bestuiver voor je nieuwe dienen (en andersom), zodat je meteen twee vruchtdragende pruimen hebt. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 30 april 2023 Auteur Geplaatst: 30 april 2023 @marcelru harstikke bedankt voor de nuttige informatie, M9 voor appel kan ik gelukkig wel aankomen in veel varianten, voor peer zag ik vooral soorten die geent zijn op Kwee A zou dit ook een optie zijn of moet het echt de Kwee MC zijn want dan zal ik even opzoek moeten gaan hoe ik daaraan kom. Voor pruim kan ik dan de Reine Claude Verte kiezen op Bromtom of Wangenheims onderstam welke zou u voorkeur hebben. Bedankt voor alle nuttige informatie hier kan ik weer mee verder en inderdaad bij het klein houden van bomen zal ik mij vooral gaan verdiepen in zomersnoeien Quote
marcelru Geplaatst: 30 april 2023 Geplaatst: 30 april 2023 Hmmm, ja, dat weet ik niet precies. Ik bestel elk jaar een paar bossen onderstammen en dan maak ik mijn bomen zelf. In de reguliere handel is het een beetje gedoe, de meeste leveranciers zijn dozenschuivers en weten zelf niet eens hoe hun fruitbomen in elkaar gezet zijn, om over de betrouwbaarheid van labeling maar te zwijgen. Het proefbedrijf Randwijk (rivierklei van de Nederrijn) heeft alle peren op Kwee MC staan. Groeien prima daar. Kwee MA is een sterkere groeier. Kwee MC heeft voor een heel aantal rassen wel een tussenenting nodig, verenigbaarheid met (vooral oudere) perenrassen is slechter dan bij Kwee MA. Zelf heb ik geen ervaring met Kwee MC, op zand doet die onderstam het niet zo best. Hetzelfde geldt voor M9, onze appels op M9 groeien voor geen meter, het is echt een onderstam voor gebruik op kleigrond. Een paar jaar geleden hebben we M9.T337 gebruikt voor de appelgenenbank in Randwijk, die bomen doen het goed en hebben verleden jaar zowat allemaal vruchten gedragen. Inmiddels zijn we daar overgestapt op Geneva 41, die onderstam zou betere herplanteigenschappen hebben. Handig als je een appelboom wilt planten op een plek waar al een appelboom gestaan heeft (en dat is in de genenbank het geval). Brompton heb ik geen ervaring mee, Brompton wordt volgens mij voor hoogstammen gebruikt. Geeft een mooie boom, maar wel een grote. De Wangenheim-kloon Wavit geeft mooie bomen, maar groeit wel een beetje sterker dan St Julien A, tenminste op het Brabantse zand. We hebben een heel rijtje laagstam pruimen op Wavit staan, is elk jaar wel behoorlijk wat werk aan. De pruimenman in Nederland (en mijn onderstammenleverancier) is ook weer van Wavit afgestapt, gebruikt nu Adaptabil onderstammen voor zijn pruimen en abrikozen. Maar die onderstammen zijn vrij lastig te krijgen. Janssen in Nederweert heeft ze, maar verkoopt ze niet aan particulieren. De kans dat je een kant-en-klare pruimenboom op Adaptabil in de detailhandel vindt is niet zo bar groot. Ik realiseer me dat ik het niet gemakkelijker heb gemaakt. Het probleem is dat bij de meeste leveranciers in de detailhandel primair naar kosten wordt gekeken, niet zozeer naar kwaliteit/groeieigenschappen van een boom. Dus: goedkope onderstammen, waar zonder gedoe een appel of peer op geent kan worden, en dan alleen bekende rassen, want iets aparts verkoopt niet zo goed. 1 Quote
tielse flipje Geplaatst: 30 april 2023 Geplaatst: 30 april 2023 Wangenheim/Wavit lijkt me voor jouw tuin een prima keus als pruimenonderstam, ook qua verkrijgbaarheid. Brompron onderstam geeft wel erg forse groei: 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 1 mei 2023 Auteur Geplaatst: 1 mei 2023 Danku dan wordt het de wangenheim en in iedergeval niet de brompron. @marcelrudat is soms het lastige wanneer je een particulier bent dan heb je vaak niet dezelfde mogelijkheden die een grotere bedrijf wel zou hebben, dus blijf je vooral gebonden aan wat aanbieders hebben nu kan je gelukkig bij aatteeshop nog aardig speuren en vermelden hun wel de onderstam. Quote
marcelru Geplaatst: 1 mei 2023 Geplaatst: 1 mei 2023 Aatree is een gunstige uitzondering. Jan weet bijzonder goed waar hij het over heeft en levert materiaal dat niet zomaar overal te krijgen is. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 5 mei 2023 Auteur Geplaatst: 5 mei 2023 @marcelru weet jij toevallig wat dit zou kunnen zijn, 2 van de 3 kersenbomen vertonen veel van deze blad verkleuring. Quote
marcelru Geplaatst: 5 mei 2023 Geplaatst: 5 mei 2023 Ziet eruit als een gebreksziekte. De eerste indruk wijst wat mij betreft op kaliumgebrek. Kun je wat detailfoto's van de aangetaste bladeren posten? 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 5 mei 2023 Auteur Geplaatst: 5 mei 2023 @marcelru bij deze wat detail fotos, boompjes zijn 2 weken geleden ongeveer aangeplant in een flinke aanplant gat met potgrond. Bedankt voor het advies Quote
marcelru Geplaatst: 5 mei 2023 Geplaatst: 5 mei 2023 Hmmm, da's toch iets anders, denk ik. Kaligebrek geeft typisch indroging langs de bladranden, niet meteen middenin. Hadden die planten voldoende water gehad toen ze uit de pot kwamen? Of was de potgrond kurkdroog? In het verleden stond hier ergens een verwijzing naar een website met voorbeelden van die gebreksziekten, met kleurenfoto's van blad. Goede site, wel, mijn info is beperkt tot "Voedingsziekten bij fruitgewassen" uit 1954... Net even gezocht, maar vind die site zo snel niet. Ik zoek nog even verder. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 mei 2023 Auteur Geplaatst: 6 mei 2023 @marcelru dankjewel ik heb eerst de pot waar ze in stonden water gegeven en vervolgens de potgrond goed nat gemaakt, niet te nat maar zeker niet te druk bij ij de grond knijpen kwamen er enkele druppels uit als ik kracht zetten. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 mei 2023 Auteur Geplaatst: 6 mei 2023 Moet wel zeggen dat het daarna best wel droog is geweest de afgelopen 2 weken en sinds aanplanten heb ik niet opnieuw meer water gegeven. Quote
fre3ke Geplaatst: 6 mei 2023 Geplaatst: 6 mei 2023 Bij het aanplanten giet je ook water in het plantgat als het half gevuld is, en daarna weer als het gevuld is. Zo komt de nieuwe grond dicht tegen de wortels aan te liggen. Ik gebruik 10 liter water bij de aanplant van een boompje. Ik dompel de pot ook altijd 20 minuten lang, voordat ik aanplant. Ik snij altijd ronddraaiende wortels door bij de aanplant. Dan krijg je daarna wat afstervende takken en bladeren. Ik denk daarom dat het iets met de wortels is. Hij groeit daar wel weer overheen. Een flinke hoeveelheid water geven is misschien wel handig. Heb je de potgrond gemengd met zand? Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 mei 2023 Auteur Geplaatst: 6 mei 2023 @fre3ke dankjewel voor de tip, ik had inderdaad ook 10L water gebruikt na het aanplanten, bij deze boompjes waren geen rondgedraaide wortels dus deze heb ik dan ook niet afgesneden waren best wel mooie wortels, maar ik ga vandaag wel even extra 10L water per boompje geven en dat weet ik zeker dat ze zich wel herstellen. Quote
fre3ke Geplaatst: 6 mei 2023 Geplaatst: 6 mei 2023 Check eerst de vochtigheid van de bodem. Misschien is het juist te nat. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 mei 2023 Auteur Geplaatst: 6 mei 2023 Ik zal dat inderdaad eerst even checken. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 mei 2023 Auteur Geplaatst: 6 mei 2023 Even gekeken bij de bomen maar het is niet te nat maar ook niet te droog want de aarde blijft aan mijn vinger zitten, zal dan toch niet met vocht te maken hebben. Quote
janterharmsel Geplaatst: 6 mei 2023 Geplaatst: 6 mei 2023 Aatree heeft inderdaad een groot assortiment. Maar heeft ook een zeer grote foutmarge wat betreft de soorten die ze leveren. De laatste paar orders klopte bijna de helft van de geleverde soorten niet. Kan ook niet zeggen dat ze erg sympathiek reageren op vragen. De meeste soorten lukte het mij nog wel om achteraf te achterhalen wat het dan wel is. Maar als dat niet lukt en je gaat vragen stellen of levert vruchten af voor determinatie dan krijg je de vraag waarom je denkt dat het niet het gewenste soort is en dat de vruchtvorm echt wel lijkt op de gekochte soort. (Zabergau renette gekocht, volgens mij is het Zuchalmaglio renette, maar ben niet zeker) In het verleden ook een keer discovery gekocht die wel erg laat afrijpte, dat zou komen doordat de bomen uit de koeling kwamen, dit bleek rubinola te zijn, fantastische appel trouwens. Toen ik de laatste keer dus wilde uitbreiden heb ik o.m. 5 rubinola besteld, blijkt dus weer iets heel anders te zijn, erg ziektegevoelig rode herfst(?)appel. Ook ooit 2 keer over ecolette besteld, eerste keer weet ik nog steeds niet wat het was, boompje geruimd. 2e keer zijn het volgens mij reglindis, ook geen slechte soort maar niet wat ik hebben wou. 2 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 mei 2023 Auteur Geplaatst: 6 mei 2023 @janterharmsel dat is dan toch wel heel.jammer vooral wanneer er meerdere boomsoorten dus verkeerd geleverd worden. Opzich heeft fruitbomen.net dan ook wel een behoorlijk groot assortiment alleen kan ik hier niks vinden over de onderstammen dit valt overigens wel te vragen en weet zeker dat ik dan antwoord krijg alleen heb je dan geen keuze in onderstam wat bij aatree wel een mogelijkheid is. Quote
MSDG Geplaatst: 6 mei 2023 Geplaatst: 6 mei 2023 @Kevins Moestuinals je net aanplant moet je ik mijn ervaring niet teveel focussen op het eerste jaar en alle kleine gebreken die je ziet. Het eerste jaar gaat de boom zich settelen en dat zal met vallen en opstaan gaan. Na één volledige seizoenscyclus kan je pas goed beoordelen hoe de conditie van het boompje is. 😊👍 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 mei 2023 Auteur Geplaatst: 6 mei 2023 @MSDG harstikke bedankt voor de nuttige informatie dan ga ik mij minder druk maken over wat ik zie en even afwachten wat de boompjes volgendjaar doen Quote
Frank Houweling Geplaatst: 7 mei 2023 Geplaatst: 7 mei 2023 Ik heb gisteren nog wat leuke fotos van de sensations in onze showtuin gemaakt. 2 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.