Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Bijzondere waarnemingen en blije momentjes

Featured Replies

Geplaatst:

Geïnspireerd door de fenologische waarnemingen topics (die kennelijk geen ding meer zijn in 2023?) lijkt het me leuk om bijzondere waarnemingen in de tuin hier te verzamelen. Iets wat je opvalt, iets wat je raakt, groot, klein, zomaar opeens. De enige voorwaarde is dat het voor jou bijzonder is, dat je even denkt "wauw" :)

Ik trap 'm af: Zat net in onze tuin te lunchen en zag een muis langsrennen. Zo cute! (Maar wel oppassen dat we ze niet in huis krijgen.)

En zoveel hommels en bijen hier! Zo'n verschil met de flat. Alles zoemt ❤

aangepast door CherryCharlie

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

Ook hier een mooie waarneming 

regenboog.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Net een rode eekhoorn in de tuin! Omg!

En er zit zeer waarschijnlijk een merelnestje in 1 van onze heggen. Paul gaat de warmtecamera van werk lenen om te checken of we op die manier misschien iets kunnen zien.

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

Ik heb voor het eerst een eekhoorn gezien die zo boos was, dat hij zat te kwetteren als een vogel. Ik ging ook op zoek naar een vogels, maar zag alleen die pluizebol. En maar tekeergaan tegen de kat die ‘zijn’ boom in wilde klimmen. We hebben het een poosje vermakelijk aangekeken, totdat ik het te zielig vond en toen de kat weggeshoet. Vervolgens hield het gekwetter ook op. Haast jammer. Maar vond het zó bijzonder!

Goed zoeken op de foto. Met het blote oog was de eekhoorn een stuk duidelijker te zien.

7b9b75f50da960246003df83c2d9beae.jpg

Geplaatst:

Klein gelukje.. Het eerste zelfgezaaide (eetbare) viooltje dat bloeide vandaag.. Blijft zo bijzonder dat van zo'n klein zaadje in zo korte tijd zoiets moois kan groeien. 

Helemaal op dagen dat 't even wat minder gaat is het fijn als je je mag verwonderen over de kracht van de natuur. 

20230507_140341.thumb.jpg.1fcebbffaccd8810987d362a06ce17a0.jpg

Geplaatst:

En zon mooie kleur ook Vastone!

Geplaatst:

Zeker een mooie kleur. Lekker zaad laten schieten dit jaar, dan heb je volgend jaar een berg viooltjes op die plek. 

Geplaatst:
  • Auteur

Gisteravond toen ik de poort op slot ging doen zag ik een mooie grote slak. Ik weet dat ze voor veel moestuinierders een nachtmerrie zijn, maar voor mij zijn ze een teken van een gezond stukje grond. Aan de curiestraat werd het groen rondom de flat namelijk compleet doodgeschoffeld en -gemaaid. Bodemleven nonexistent.

Viel me een tijd geleden sowieso op dat ik nauwelijks slakken zag, ook op straat na een regenbui, vergeleken met toen ik nog een kleine Charlie was. (Say 20 jaar geleden ofzo.)

Dus ben zo blij met alle beestjes, zelfs de slakken. Die heb ik al jaren niet gezien! ❤

Geplaatst:

Zo mooi, nieuwe rode beukenbladeren.

IMG_20230510_151509105_HDR.thumb.jpg.a6e249d4156ee21367146456582f91bc.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

En groene. Mooi he?

PXL_20230508_0736500712.thumb.jpg.bcf42f182459109f387e05ae482922fa.jpg

Geplaatst:

Jaaaa! In de buurt staat het Tumulibos (bij Rolde). Dat ziet er rond deze tijd anderwerelds uit, vooral als het heeft geregend. De beukenstammen bijna zwart en alle jonge bladeren lichtend groen en daartussen liggen een heleboel grafheuvels. 

(nog nooit mooi op de foto kunnen zetten, helaas)

Geplaatst:

Een blij momentje is het niet, maar bijzonder vind ik het wel. 

Vanmorgen waren wij even wandelen op de Lemelerberg. Ik ben altijd gecharmeerd van bankjes diversen die door wat/wie dan ook gesponsord worden. Soms gaat het over iemand die overleden is, maar ook wel eens n.a.v. zoveel jarig huwelijk of wat dan ook.

Deze werd aangeboden door twee mensen uit Lemele, maar wat me vooral opviel was de naam van het bedrijf die het hout leverde.

IMG_20230519_120553486_HDR_041519.thumb.jpg.206de4408b6a7d267641f7abaf31303c.jpg

Wat een rare bedrijfsnaam.😯 Er zit vast een verhaal achter, maar Vlektyphus n.v. of Firma Pest?

Tijd voor een re-brandingdenk ik 

aangepast door woldistel

Geplaatst:
48 minuten geleden, woldistel zei:

Wat een rare bedrijfsnaam.

Je bedrijf zou maar naar de rivier Ebola genoemd zijn. Wordt ook wel vertaald als wit-water. Helaas maakt zo'n klein virusje de naam heel vies.

image.png

Geplaatst:

Die ziekte is echt het eerste waar ik aan denk, niet een riviertje, dat dan in hetzelfde gebied ligt en eigenlijk Legbala heet (zegt wikipedia).

Maar vooral omdat de ziekte dan toch wat ouder is dan het bedrijf. Nu was in1991 (toen de bv werd opgericht) het internet niet wat het nu is, vandaar dat ik denk dat enige rebranding misschien niet zo gek zou zijn in de 2020-jes.

Geplaatst:

Dat je 's ochtendsvroeg de Witte wiev'n uit de beek ziet kruipen en over het land ziet gaan.

IMG_20230525_053412495_HDR.thumb.jpg.efc4ce5a3943ae8cc1bf2d62aef2a640.jpg

IMG_20230525_053334647_HDR.thumb.jpg.75508a0a2cef6d66cbf11303c04053da.jpg

Geplaatst:

4cb37f3c05d83f354b56a899ba441191.jpg
Op vakantie in Spanje, e-nor-me regenwurm gevonden. Hij kroop over de weg na stortbui. Dus heb m ff naar de overkant gebracht, zodat ie niet geplet zou worden door de e of a onverlaat.
Nb. Mijn lief wilde daarna mijn hand niet meer vasthouden. Nou moe?! :D

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Whááát! 😯

Geplaatst:

IMG_20230528_111913618_HDR_0126213.thumb.jpg.8408def008325f664f81eb3569d9cc87.jpg

Tijdens de wandeling vanmorgen zagen we een hazelworm! Mijn eerste 😀.

Geplaatst:
Op 11-5-2023 om 17:11, woldistel zei:

rode beukenbladeren

Waar is dit?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Landgoed Valkenstijn in Assen. Ik fiets er vaak langs als ik van de volkstuin kom, want vlak na deze rode beukenpracht ga je door een meidoorntunnel. Ook heel erg fijn (overal blije momentjes 😀).

IMG_20230520_163208636_HDR_034158.thumb.jpg.70ab487afe7a53f25aacd60a87d01a85.jpg

Geplaatst:

@woldistel wat mooi!!!

Geplaatst:

Ruikt ook lekker! @Lia56

Geplaatst:

Ik was zo lang op zoek naar dit topic dat ik mijn klein geluksmomentje ben vergeten [emoji23][emoji23][emoji23]
Blijkbaar heeeeeeel klein maar ik was oprecht zo blij ermee dat ik ging zoeken ernaar. Wat een mop [emoji38]🫢

Geplaatst:
  • Auteur

Onze hortensia zoemt helemaal van alle bijen en hommels die erin zitten. Kilo's pollen aan hun pootjes ook 👌🏻

Geplaatst:

Er lag een dode bij in een grote witte pioen.
De onderste van deze 4 op een rij.

7402a16877018fe37a632c039ca4781d.jpg

Ik vond het heel zielig voor die bij dat die daar dood is gegaan, op zoek naar stuifmeel en pollen. De dochter zag de dode bij liggen, zonder dat ik er iets van had gezegd. Ik liet hem gewoon liggen in zijn witte wolk van dood.
Ze pakte de bij en heeft een mini grafje gemaakt en wat bloemetjes gestrooid. Ik vond dat zo mooi, dat het verdrietige moment toch een soort van klein blij momentje werd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.