Jorieke123 Geplaatst: 11 april 2017 Auteur Geplaatst: 11 april 2017 1e oogst dit jaar van de Nine star, mooie grote kroppen wel (lang geen record trouwens). Ik weet zo niet hoe oud die plant is. Ik ga het even proberen op te zoeken. Hij ziet er echt niet uit, ik wil hem dit jaar gaan verjongen. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 Maakt jouw plant naast die kroppen ook van die gele bloemetjes? Verjongen is opnieuw zaaien? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 april 2017 Auteur Geplaatst: 11 april 2017 Nu ik deze grote kroppen heb geoogst, gaat hij steeds kleinere maken. Oogst je die niet op tijd, dan krijg je bloei ja. Of bedoel je dat niet? Ik zal morgen foto's maken van de hele plant. Het zijn een paar lelijke dikke stengels, die wil ik weg knippen (met een flinke schaar ) en uit de basis van de plant lopen nu jonge uitlopers. Die wil ik dan hun gang laten gaan. Hopelijk vormt dat een mooie nieuwe plant met een zelfde wortelstelsel en dus die grote kroppen? Ik heb het idee dat ze die pas vormen als ze ouder zijn. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 Er zijn dus eerst kroppen en die gaan bloeien. Mijn plant maakte geen kroppen, eerder een soort mini sprouting broccolietjes die vrij snel gaan bloeien. Heb trouwens geen idee meer wanneer ik gezaaid heb, (voorgezaaid) na de langste dag misschien wel. Quote
pippi Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 Nou Jorieke, ik vind het er mooi uitzien hoor! Wat gebeurt er eigenlijk met een broccoli die je na de bloei laat staan? Ik heb er nu twee (spruitbroccoli's) die uitbundig staan te bloeien, ik hoop er zaad van te oogsten. Maar gaan ze daarna echt helemaal definitief dood? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2017 Auteur Geplaatst: 12 april 2017 Ik heb er ook wel eens zaden van geoogst (maar nooit gebruikt voor eigen teelt omdat er hier meer koolsoorten bloeien), maar weet even niet meer 100% zeker of dat nou deze plant was waar ik nu wel weer oogst van heb. Het kan ook die daarnaast zijn geweest die sowieso in de weg stond en die ik vorig jaar heb verwijderd. Aan mijn antwoord heb je dus weinig Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 17 april 2017 Auteur Geplaatst: 17 april 2017 Foto's van mijn enige nine star: Ik wil de dikke stengels wegknippen (zodra ik klaar ben met oogsten), en dan deze scheuten laten staan. Of 1 of 2 zelfs maar. Als je wat oogst dan groeien er daarna kleinere kropjes: Er zaten een paar flinke kroppen in: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
CherryCharlie Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Mijn early purple sprouting broccoli heeft op dit moment kleine kropjes! Hoe groot worden die uiteindelijk, wanneer kan/moet ik oogsten? En als ik kropjes weghaal, stimuleert dat ook om nieuwe te vormen, of is het een kwestie van weg is weg? (Ik zag trouwens ergens in de thread iemand die vroeg of dit in potten te doen is en ja, zie hier de bevestiging Emmer van 30 cm doorsnee.) Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk 1 Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Jorieke123 Geplaatst: 18 april 2017 Auteur Geplaatst: 18 april 2017 Je kunt die grootste (hoe klein hij ook is) nu al oogsten, groter zal hij niet worden. Het kropje wordt al wat losser. Daarna komen er nog veel meer, wel steeds wat kleiner. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
CherryCharlie Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Okee! Dan ga ik dat morgen eens doen. En dan wachten op meer Ik neem aan dat als ik uitgeoogst ben ik een laatste kropje kan laten zitten voor zaadteelt? Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Jorieke123 Geplaatst: 18 april 2017 Auteur Geplaatst: 18 april 2017 Voor zaadteelt? Ja... zou kunnen... Toch zou ik het gewoon bij het gekochte zaad houden. Of de hele plant ergens uitplanten zodat hij volgend jaar gewoon weer een oogst geeft. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
CherryCharlie Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Oh hij is meer dan 2jarig? Goed om te weten! Dan laat ik hem nog lekker in zijn emmer staan tot ik een huis met échte tuin heb Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
koolrabi Geplaatst: 23 juli 2017 Geplaatst: 23 juli 2017 Ik heb in maart voor het eerst purple sprouting early broccoli gezaaid. Drie planten over gehouden waarvan inmiddels wegens gebrek aan ruimte 2 zijn geruimd. We hebben er lekker van gegeten, maar veel was het nog niet. Nu heb ik nog 1 plant over. Zie hier. Hij staat onder de appelboom en naast de kruisbes mooi te wezen. Hij bloeit nu omdat ik te laat was met oogsten. Ineens is het zover, en dan ontkomt het je zomaar. Mijn vraag is kan ik nu gewoon alle bloei afknippen en begint hij dan opnieuw? En gaat hij dan gewoon door? Ik wist nl. niet dat de plant meerderjarig was. De plant is overigens mooi gegroeid en blijft wat afmetingen betreft nog redelijk handelbaar. Als dat zo blijft, mag hij blijven. Ik heb inmiddels nieuw gezaaid in de hoop er dit najaar en voorjaar van te oogsten. Begrijp ik goed dat het pas maart 2018 wordt dat je kunt oogsten als je nu gezaaid hebt? Hij blijft dus plek innemen tot voorbij de zomer? Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 23 juli 2017 Auteur Geplaatst: 23 juli 2017 Je zaait ze normaal in de zomer, en dan kan je er komend voorjaar van oogsten. Als 1 van de weinige zaken die je dan kunt plukken/oogsten. Maar hij neemt al die tijd wel ruimte in ja. Het worden flinke planten waar je echt lekker wat roosjes van kunt plukken. Ik heb weer 2 nieuwe purple sprouting staan, waarvan 1 een stuk harder groeit dan de ander. De 2 oude planten van het jaar daarvoor waren keihard gaan bloeien, en die heb ik zaad laten maken (voor in varkensvelden, niet voor eigen zaai want er bloeiden wel meer koolachtigen in mijn tuin.) en toen zijn ze omgestort. En mijn nine star was erg lelijk geworden, met een zijtak die op de grond lag en weer omhoog groeide. Die zijtak was gaan wortelen, en daaruit liepen weer meerdere scheuten. Ik heb de hele plant uitgespit, en 2 van die scheuten opnieuw geplant. 1 in de vollegrond en 1 nog in een pot als back-up maar meer dan 3 planten is echt wel teveel voor ons. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 16 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2017 Het zijn alweer flinke planten, en ze groeien nog door! (ik heb de back-up-plant die ik in pot had staan ook maar gepoot, want de 2e van de paarse variant leek niet zo goed te groeien. Al trekt dat nu weer bij) 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2018 Auteur Geplaatst: 14 april 2018 Nou na die koude weken dit jaar staat de Nine star er weer mooi bij! De Purple Sprouting echt niet... op deze foto lijkt het nog wel goed te komen, maar het is alleen maar erger geworden: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 20 april 2018 Auteur Geplaatst: 20 april 2018 Wauw ik heb een enorme krop in 1 van mijn 2 Nine star planten! Plus al wat medium kroppen daar pal onder. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 20 april 2018 Geplaatst: 20 april 2018 Nou, dat is echt een dikke wauw! Lekker hoor! Quote
geedee Geplaatst: 18 mei 2018 Geplaatst: 18 mei 2018 Heerlijk vind ik die; en lekker vroeg dus geen rupsen te zien er in. Ideaal! Wacht niet te lang met oogsten. Ik haalde er alles uit, óók die kleinere en de plant maakte dan nog snel wat aan.... geen grote knoppen meer maar goed voor in n pasta schotel. Quote
Claudia69 Geplaatst: 18 mei 2018 Geplaatst: 18 mei 2018 Ik vind die ook erg lekker en dus zet ik nu al een paar jaar na elkaar spruitbroccoli (paarse variant) omdat die buiten kan blijven staan en in het voorjaar toch iets lekkers te oogsten geeft. Maar in een zacht najaar, durven de planten al voor de winter in bloei te schieten. Het moet wat passen dus en in het voorjaar moet je ze na de eerste warme dagen goed opvolgen zodat je tijdig kan oogsten. Dit jaar toch een paar keer gegeten van een 5-tal planten, wel pas nadat ik ze had afgeschermd tegen de duiven. Had ik tot dit jaar geen last van, nu werd de kruin er gewoon uitgepikt. Ze konden er ook mooi op landen... Toch op de planten die niet half waren omgewaaid deze winter. Ik ga ze dit jaar dus van steun voorzien. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 mei 2018 Auteur Geplaatst: 20 mei 2018 Zaai en zet je ze steeds opnieuw? Misschien zaai je ze dan te vroeg? Als ze al in het najaar gaan bloeien? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Claudia69 Geplaatst: 21 mei 2018 Geplaatst: 21 mei 2018 Ik wist niet dat ze doorlevend zijn. Anyway, na de oogst zagen ze er niet meer uit en heb ik ze toch wel verwijderd. Ik zaai ze samen met mijn spruitjes, misschien wat vroeg, en dan riskeer ik een vroege bloei, maar op mijn zandgrond doen kolen het niet zo goed, ze hebben tijd nodig om te groeien. Als ik ze later zaai, zijn ze misschien te klein voor de winter om iets op te brengen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 maart 2019 Geplaatst: 5 maart 2019 Mijn purple sprouting krijgen kleine bloemhoofdjes. Is er een volgorde van oogsten, bv eerst de hoofdbloem? Niet dat het veel is hoor het zijn nog niet zulke joekels van planten als ik bij Jorieke heb gezien, ik ben gewoon benieuwd hoe jullie jullie dat doen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 6 maart 2019 Auteur Geplaatst: 6 maart 2019 Maakt hij alleen kleintjes? Vast wel... de paarse groeit toch wat anders dan de nine star. Ik pluk gewoon de spruiten/uitlopers die ik nodig heb. De grootsten eerst, die al wat verder zijn met gaan bloeien zeg maar. En als ik een boel kleintjes nodig heb dan pluk ik die. Net waar ik zin in heb 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 6 maart 2019 Geplaatst: 6 maart 2019 Ok jawel alleen kleintjes. De nine star heeft het helemaal niet overleefd hier..geen vd drie planten. En alle drie de purples wel Ok dank dan snij ik wat er nodig is. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.