aseel Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 Beste tuinders Ben weer terug van weggeweest. Heb een moestuin kunnen bemachtigen in zaandam..mag er morgen in..erg laat maar ja.hebt het nog steeds erg druk..dat was de reden vorige keer was gestopt.tegen beter weten in ga ik het toch proberen.alle tips zijn welkom.hoe je met weinig tijd.300 vierkante meter moestuin kan onderhouden.. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 20 minuten geleden, aseel zei: weinig tijd.300 vierkante meter 🤣🤣🤣 Maar welkom terug. 1 Quote De moestuin van Patrijs
aseel Geplaatst: 18 mei 2023 Auteur Geplaatst: 18 mei 2023 Dankje Patrijs, Kan niet zonder een tuin..we gaan kijken hoe het deze keer uitpakt.. Quote
Matthis Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 Aardappels poten met een tractor... klaar. Succes! (met 200m2 ben ik al zoet genoeg met 2 man). Quote
Patrijs Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 Ja, lekker ruim werken zodat je er met de schoffel tussendoor vliegt. Maar het zal toch de nodige uurtjes vragen als je een volwaardige moestuin alleen doet. Alleen met oogsten ben ik nu soms al een uur kwijt. 300m2 stond ooit als de max voor een iemand om bij te houden. Tegenwoordig zie je ook tuinen met kleine bakken en heel brede paden, dat vraagt wat voorwerk maar scheelt een hoop m2 bijhouden. Hier hebben mensen al moeite met 50-100m2 en zoeken dan hulp, het moet natuurlijk wel leuk blijven. Misschien kan je de helft (tijdelijk) aan een ander kwijt, of een co-tuinder zoeken? Quote De moestuin van Patrijs
aseel Geplaatst: 18 mei 2023 Auteur Geplaatst: 18 mei 2023 Ben ook van plan eerste jaar sowieso een gedeelte te dekken met gonddoek..en in latere stadia bakke n gaan te maken. Quote
aseel Geplaatst: 18 mei 2023 Auteur Geplaatst: 18 mei 2023 Heb misschien een co tuinder..maar ben bang dat ik me irriteer aan hem. Quote
Matthis Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 6 minutes ago, aseel said: Heb misschien een co tuinder..maar ben bang dat ik me irriteer aan hem. Mensen kunnen veranderen, zeker al je ze iets gunt om er samen van te genieten. Quote
Patrijs Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 Mijn ervaring als ex- voorzitter van een vereniging: Dan is het slimmer de tuin te verdelen i.p.v. samen tuinen. 🤫 Dat laatste zag ik vaak fout gaan als er irritatie kan ontstaan. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Matthis Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 @Patrijs En dan elkaar niet helpen als het "fout" gaat ? De ervaring leert dat verandering van de mens namelijk nodig is. Quote
woldistel Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 6 uren geleden, aseel zei: hoe je met weinig tijd.300 vierkante meter moestuin kan onderhouden.. Kwestie van indelen. Maar als je vantevoren al weet dat je dat niet gaat redden, waarom huur je dan zoveel en niet de helft? Quote
aseel Geplaatst: 18 mei 2023 Auteur Geplaatst: 18 mei 2023 Heb de tuin voor het eerst gezien..het is meer 200 vierkante meter.het is wel een rotzooi.ben er blij mee.heb een gedeelde meteen schoongemaakt. 3 Quote
aseel Geplaatst: 18 mei 2023 Auteur Geplaatst: 18 mei 2023 O ja ..ik heb oom een hulpje gevonden..we gaan het samen doen 1 Quote
Goldfish Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 Welkom terug! Zelf heb ik ook 300m waar ik veel te weinig tijd aan spendeer. Toch ben ik 8 jaar later nog niet van het complex getrapt.... dit komt o.a. doordat ik heel veel fruitbomen en struiken heb (en dus vrij tolerant kan zijn voor bepaalde onkruiden, mits ik die met een kantenmaaier of bosmaaier op tijd afmaai. Ik hoef dus niet elk stukje onkruid op mijn knieeen tussen mijn slaplanten te verwijderen, want ik teel geen sla (jammer voor de slakken). Toen ik een kennismakingsgesprek kreeg (om op de wachtlijst te mogen komen) had het men er over dat je in het voorjaar en in de zomer 10 tot 15uur per week werk zou hebben..... dat heb ik nooit gehaald. Wel laat ik mij in het voorjaar helpen door scholieren bij het uittrekken van wortelonkruiden. "Nadeel" van het fruit is dat het oogsten veel werk is, evenals t handmatig bestuiven van een paar exoten die ik heb staan (zoals Paw-Paw). Tegen de tijd wanneer ik alles water heb gegeven en alles aan bessen heb geplukt, is het al weer tijd om naar huis te gaan. Dus onkruid en andere klussen blijven liggen. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 Leuk dat je weer een tuin hebt! Mijn enige tip is eigenlijk dat dat wat je aanpakt ook echt goed moet zijn. Als je alles tegelijk wilt doen is er ook een behoorlijke kans dat alles mislukt. Beter wat minder maar wel succesvol. Het eerste jaar is mi het lastigst. Misschien kan je voor het eerste jaar de helft inzaaien met bijvoorbeeld phacelia. Dan heb je minder onkruid, het ziet er leuk uit, het trekt bijen aan en het geeft organisch materiaal. Quote
aseel Geplaatst: 18 mei 2023 Auteur Geplaatst: 18 mei 2023 Ik ga ook rustig aan doen.als het mooi weet is ..denk je de wereld aan te kunnen.maar als het regent en modderig is zak je moed in de schoenen.🤢 Quote
woldistel Geplaatst: 19 mei 2023 Geplaatst: 19 mei 2023 Ik heb hetzelfde gedaan als Goldfish, de helft van mijn tuin bestaat uit fruit struiken en bomen. Alsmede tuinhuisje en tunnelkasjes en minivijver. Je kunt ook lekker veel ruimte inplannen voor een compost-opstelling. De andere helft heeft her en der meerjarige groenten, fruit en kruiden. De rest deel ik elk jaar opnieuw in. Ik gooi elk jaar een lading compost op de tuin en maak dan nieuwe bedden. Het is een stuk gemakkelijker geworden nadat ik het No-dig principe ontdekte. Schoffelen doe ik veel, maar dat gaat snel. En her en der staat wat gras, zevenblad en andere ongewenste planten. Daar maak ik me na 14 jaar niet zo druk meer over, wieden doe ik als ik tijd heb. Ik had eerst een halve tuin en heb toen na twee jaar de aangrenzende helft erbij genomen, samen ongeveer 250 m2. Ik ben elk weekend op de tuin, afhankelijk van het weer en het seizoen tussen de 4 tot 10 uur. Door de week vaak te weinig tijd of alleen een beetje oogsten. Succes! Quote
aseel Geplaatst: 19 mei 2023 Auteur Geplaatst: 19 mei 2023 6 uren geleden, woldistel zei: 4 tot 10 uur Dat ree ik wel. 1 Quote
Vlietzicht Geplaatst: 20 mei 2023 Geplaatst: 20 mei 2023 Op 18-5-2023 om 21:46, Goudsbloempje2 zei: Misschien kan je voor het eerste jaar de helft inzaaien met bijvoorbeeld phacelia. Dan heb je minder onkruid, het ziet er leuk uit, het trekt bijen aan en het geeft organisch materiaal. Ik ben zelf ook nog een beginnende en zoekende naar balans in alles. Maar hoe ga je om met buren als groenbemesters zichzelf uitzaaien? Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
Patrijs Geplaatst: 20 mei 2023 Geplaatst: 20 mei 2023 3 uren geleden, Vlietzicht zei: als groenbemesters zichzelf uitzaaien Onderwerken voor het zo ver is. 1 Quote De moestuin van Patrijs
aseel Geplaatst: 24 mei 2023 Auteur Geplaatst: 24 mei 2023 Heb inmiddels de tuin gefreesd en gezaaid . Maar mijn pootaardappelen zijn nog niet binnen. Wacht nu al een week. Volgens postnl is de bezorgtijd onbekend. Het zijn vroege aardappelen dore. Kan ik nog een goede oogst krijgen als ik nu plant? Quote
speets Geplaatst: 28 mei 2023 Geplaatst: 28 mei 2023 Welkom terug 😃 Als postnl zegt dat de bezorgtijd onbekend is terwijl het pakket wel verstuurd is, is het meestal gewoon verdwenen. Als ik jou was zou ik gewoon nog wat reserve-aardappelen in de grond duwen. Dan heb je in elk geval iets... Of andere vroege kopen. 'Vroeg' betekent niet dat je ze vroeg moet poten, maar dat ze vroeger klaar zijn dan 'laat' 😉 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
aseel Geplaatst: 28 mei 2023 Auteur Geplaatst: 28 mei 2023 Ik ga vroege aardappelen planten. Ene is vitabelle en andere lekkerlander. Ben wel bang dat lekkerlander phythora ga krijgen Omdat ik laat plant. Heeft iemand hiermee ervaring.? Quote
aseel Geplaatst: 28 mei 2023 Auteur Geplaatst: 28 mei 2023 De verzender had geen pootaardpel meer. Dus moest ik op marktplaats weer gaan zoeken. Quote
speets Geplaatst: 28 mei 2023 Geplaatst: 28 mei 2023 Je kunt ook gewoon de aardappels uit je eigen voorraad nemen. Liefst biologisch, maar ik heb vaak genoeg ook gewone supermarktaardappelen gepoot als ze al flink uitliepen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.