Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Post nr. 256, onderhand maar eens een keer voorstellen...

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Na 255 posts en bijna 12 jaar activiteit op dit forum (nou ja, het is pas de laatste jaren een beetje van de grond gekomen), zal ik me onderhand maar eens een keer voorstellen, in mijn 256e post.  256 is een mooie macht van 2. 

Sinds 2000 woon ik met mijn vrouw in Eindhoven en in hetzelfde jaar kregen we een volkstuintje, op complex Aanschot in Eindhoven. In eerste instantie een stuk van 100 m^2, maar al vrij snel werden dat er 200, en sinds drie jaar hebben we een greppel naast ons perceel gedempt en de extra ruimte (80m^2) ook in gebruik genomen. 

Ook in 2000 zijn we vrijwilliger geworden in de Hoogstamboomgaard Acht, een oude boomgaard aan de Boschdijk in Eindhoven noord, een van de weinige boomgaarden in stedelijk gebied in Nederland. Deze boomgaard is een gemeentelijk monument.

Via het werk in de boomgaard ben ik in contact gekomen met een aantal fruitkenners in Brabant en later ook daarbuiten, en zij hebben mij min of meer ingewijd in de wereld van de pomologie. Met deze fruitkenners, de pomologische verenigingen in Nederland en het Centrum voor Genetische Bronnen Nederland (CGN, verbonden aan de WUR) is een pomologische club opgericht die het Nederlands Fruit Netwerk heet, en die probeert oude Nederlandse fruitrassen die tot ons cultureel erfgoed behoren voor de ondergang te behoeden, o.a. door ze te vermeerderen en in de genenbank van het CGN op te slaan. Binnen deze club heb ik geleerd hoe je fruitbomen vermeerdert, hoe je onderstammen kiest en hoe je verschillende rassen herkent. Dat laatste is overigens erg ingewikkeld, maar als je van puzzelen houdt kan het een erg leuke hobby zijn.

Vanuit deze activiteiten wordt nu het beheer van boomgaard Acht zodanig gedaan dat we bij nieuwe aanplant kiezen voor Nederlandse rassen die mogelijk in hun voortbestaan bedreigd worden. Deze bomen kweken we zelf, het entmateriaal komt uit heel Nederland en soms ver daarbuiten.

Op onze volkstuin heb ik een prive collectie kersenrassen aangeplant, mensen die mijn posts lezen zullen gemerkt hebben dat ik altijd geinteresseerd ben als er (oude) fruitbomen voorbij komen, en dan met name kersen. Er zijn nog heel wat oude Nederlandse kersenrassen die nergens meer te vinden zijn, dus als er af en toe een boom van ca 80 jaar oud voorbij komt, is mijn interesse gewekt.

Op de tuin telen we naast die kersen en een halve kas vol met jonge fruitbomen  een vrij standaard assortiment, groenten die iedereen wel heeft, en die in een complete vegetarische maatijd kunnen voorzien. Niet dat we fanatieke vegetariers zijn, maar elke dag vlees op tafel is iets dat in een ver verleden ooit heeft plaatsgevonden.

De lol van eigen oogst, zowat het hele jaar door uit eigen tuin eten en zelfs de continue strijd tegen heermoes, akkerwinde, kweekgras en zevenblad geven zoveel voldoening dat we de komende jaren in elk geval door blijven tuinieren.

groeten,

Marcel

Geplaatst:

Harstikke bedankt voor de tijd die je neemt om op vele fruit posts te reageren, zelf vindt ik het erg fijn om de ervaring gedeeld te krijgen vanuit een kenner :)

Geplaatst:

Wat een interessant verhaal, leuk om te lezen. 

• 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.