Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wel spitten of niet spitten?


Jessica120

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds het weekend een volkstuintje gehuurd en mijn handen jeuken om aan de slag te gaan.

 

Ik heb vandaag ervaren dat spitten erg zwaar is en ik heb nu wel een beetje pijn. Nu lees ik zowel hier op het forum als op google verschillende verhalen. Wat kan ik nu het beste doen? Niet spitten en gaan zaaien of wel spitten en daarna pas zaaien?

 

Mijn grond is momenteel nog wel erg nat en ik moest vandaag wat stekjes planten. Met de schoffel heb ik de grote stukken los gemaakt en daarna er met de hark overheen gegaan, opzich wel te doen. Mijn grond is niet van klei en opzich wel goed los, stukken grond vallen wel uit elkaar, maar het ziet er niet droog uit zoals de andere tuintjes.

 

Wat kan ik nu het beste doen? Tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds het weekend een volkstuintje gehuurd en mijn handen jeuken om aan de slag te gaan.

 

Ik heb vandaag ervaren dat spitten erg zwaar is en ik heb nu wel een beetje pijn. Nu lees ik zowel hier op het forum als op google verschillende verhalen. Wat kan ik nu het beste doen? Niet spitten en gaan zaaien of wel spitten en daarna pas zaaien?

 

Mijn grond is momenteel nog wel erg nat en ik moest vandaag wat stekjes planten. Met de schoffel heb ik de grote stukken los gemaakt en daarna er met de hark overheen gegaan, opzich wel te doen. Mijn grond is niet van klei en opzich wel goed los, stukken grond vallen wel uit elkaar, maar het ziet er niet droog uit zoals de andere tuintjes.

 

Wat kan ik nu het beste doen? Tips zijn welkom!

 

Wat je het beste kunt doen is om iemand anders te vragen al het werk te doen!

 

Sorry hoor Jessica maar je vraag (vragen) zijn haast onmogelijk. Je leest verschillende verhalen hier en op google over wat te doen, dat betekent zeer waarschijnlijk dat er niet 1 methode de beste is. Tuinwerk, moestuinieren, groente en planten kweken, natuurlijk spul in leven houden - er zijn duizendenéén verhalen en berichten te vinden op het net over hoe je het 't beste kan doen. En behalve op het internet vind je in een hondertal boeken ook nog eens heel diverse manieren hoe het allemaal aan te pakken. En daarnaast kun je ook nog eens ontelbare ervaringsdeskundigen ondervragen en ook zij zullen je allemaal een andere versie geven van hoe het moet. Er is niet één manier om het goed te doen, alhoewel sommige leden van dit forum dat nog steeds niet willen geloven

 

Tip 1: doe wat jezelf goed lijkt

Tip 2: doe wat past bij je portemonnee en bij de tijd die vrij hebt voor de tuin

Tip 3: koop een (moes)tuinboek (welke? één die bij je past omdat er veel mooie foto's in staan, of omdat er allemaal exotische planten in worden beschreven, of omdat het boek ook nog leuk staat op de koffietafel, of omdat er veel basisinformatie instaat, of omdat het een goed naslagwerk is voor jaren, of omdat het goedkoop is etc. etc.)

Tip 4: stel enkelvoudige en gerichte vragen hier op het forum

Tip 5: als alle informatie je teveel wordt en je weet niet meer wat te kiezen denk dan bij jezelf: beter met zekerheid naar de verdoemenis, dan met twijfel naar de overkant!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

prachtig antwoord natuurlijk. En hij heeft ( bijna ) helemaal gelijk.

 

Ik ga zelf liever met twijfel naar de overkant.....

 

Niets doen en maar gewoon gaan zaaien lijkt me geen optie. Maar misschien zou een foto van het betreffende grondje helpen ? Nu kunnen we ons niet echt in je situatie verplaatsen, en niet echt met een juist advies komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik, zoals Hans al aangeeft, helemaal overnieuw beginnen. Dus tanden op elkaar en spitten maar! Ik heb het zelf stukje bij beetje gedaan. Klein gedeelte van de tuin gespit, gezaaid of geplant en door naar het volgende stuk.

 

Maar verder sluit ik me helemaal aan veuvecouderc. Er zijn een hoop dingen die je kunt doen en iedereen zal je een ander antwoord geven. In ieder geval zou ik je het Ecologisch moestuinboek van Velt aanraden. En dat zullen velen met me eens zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die laatste tip sluit ik me bij aan.

wij zijn ook beginnelingen en hebben ons getrakteert op dit boek en ik ben al dagen achtereen zoet met de vele interessante en supernuttige informatie. we hebben al een hoop 'fouten' voorkomen met dit boek naast ons tijdens het opzetten van een teeltplan.

 

onze tuin moet ook helemaal aangepakt worden dit jaar (afgelopen jaar verwaarloosd ) en iemand van de vereniging doet dit voor ons tegen een kleine vergoeding. hij gaat ploegen en frezen en eind maart komt de gezamelijke compostlevering voor de vereniging. dan zijn we er in april helemaal klaar voor.

 

voor de jeukende handjes heb ik binnen veel zaaigoed staan haha, daar kan ik me al erg mee vermaken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spit het eerste jaar alles goed door, helemaal als het erg nat is, probeer te achterhalen waarom het zo nat is, afwatering, drainage, slecht doorlatende onderste bodemlaag etc.

Spit stukje bij beetje en bedenk terwijl je dit doet (je hebt dan toch tijd zat om na te denken ) hoe je alles wilt hebben. Werk nauwkeurig en probeer zoveel mogelijk onkruid te verwijden (let hierbij vooral op wortelonkruiden zoals kweek en paardestaart,heermoes) hier heb je een hoop plezier van in de zomer als de onkruid golf losbarst.

Als je de bedden ingedeeld hebt, al dan niet verhoogd (ivm vocht) loop er dan niet meer op en blijf veel organisch materiaal toevoegen. Dit is weer goed voor de waterhuishouding.

Het jaar daarop hoef je bijna niet meer te spitten als je maar zorgt voor een goede humus/mulch laag. De wormen doen het werk voor je en je hoeft het alleen een beetje door te vorken.

Dit werkt prima bij de zandgrond bij ons, heb (gelukkig) geen ervaring met klei gronden.

 

Rustig aan ! stukje bij beetje !

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Bedankt voor jullie reacties, ik snap de meeste reacties wel van jullie, maar ik wil gewoon te veel en te snel. Ik heb vandaag een deel van de grond omgespit, ben stukje bij beetje begonnen.

 

Ik zal hierbij ook even een foto doen van mijn stuk grond.

 

Het eerste deel is momenteel nog bezet door iemand anders die er aardappels heeft gepland. Volgend jaar is dat stuk ook van mij, maar zoals zijn grond eruit ziet, wil ik ook hihi.

 

1803201224988801332188386.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

om laten ploegen , en daarna frees eroverheen.

 

of met moeite alles omspitten ja. stukje bij beetje.

hierop valt niet te zaaien.

 

ps: zo'n foto is dus pas echt duidelijk ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik huurde een veel grotere puinhoop en ik heb het eerste jaar (en daarna ook nog wel...) delen afgedekt met landbouwplastic om de enorme groei van onkruid tegen te gaan. Wij kwamen er gewoon niet aan toe om alles om te spitten in één ruk. Gewoon stukje bij beetje gedaan en er komt een moment waarop je alles hebt gehad. Wij hebben het wel rigoureus aangepakt en op ons knieën de grond zitten uitpluizen om alle zooi eruit te krijgen. Het is het werk meer dan waard geweest.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...