Jorieke123 Geplaatst: 12 augustus 2023 Geplaatst: 12 augustus 2023 Sinds dit jaar heb ik augurken in de kas. Hiervoor teelde ik een boel komkommers en die maakte ik dan in als zijnde augurken, maar dan in plakjes. Met azijn en suiker. Die augurken ben ik nu in hun geheel in gaan maken. Volgens een recept van Meneer Wateetons (uit zijn boek Over Rot), maar dat is natuurlijk verder gewoon een bestaande oude methode: op pekel (van 5%) en dan gaan ze fermenteren. Ik heb steeds maar een stuk of 10 van die gurken, en dus doe ik het in een weckpot met een waterslot. Wie hier doen dat nog meer op deze manier? Deze staan nog maar een paar dagen: Deze al langer, die zijn 'klaar' en smaken heerlijk! Lekker knapperig ook nog. 6 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
bonnie f Geplaatst: 12 augustus 2023 Geplaatst: 12 augustus 2023 Oh. Dat was ik ook van plan. Hoe kom je aan dat waterslot? Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Jorieke123 Geplaatst: 13 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2023 Die kan je kopen bij 1 van de vele brouwwinkels zoals bijv. Braumarkt.nl we hebben zelf een gat gemaakt in zo'n plastic vers-houd-deksel. Het lijkt me ook mooi om zo'n glazen deksel te hebben met een gat, maar dan moeten we daar speciaal een boortje voor halen in die best wel grote maat. En ach, met zo'n plastic deksel werkt het ook. Gisteren kon ik wat meer augurken plukken, ze vinden dit warme weer wel lekker blijkbaar 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
bonnie f Geplaatst: 13 augustus 2023 Geplaatst: 13 augustus 2023 Thnx. Ik zal eens wat bestellen. Ik heb een boek over fermenteren gekregen. 1 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
rorror Geplaatst: 13 augustus 2023 Geplaatst: 13 augustus 2023 Is deze methode zonder ze eerst in nacht in zout te leggen? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Jorieke123 Geplaatst: 13 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2023 Ja rorror, zonder een nacht in zout. Ze gaan meteen in die pekel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 30 juli 2024 Auteur Geplaatst: 30 juli 2024 Ik heb nog steeds 2 potten met augurken staan. Die heb ik na het fermenteren vorig jaar in de koelkast gezet, en af en toe halen we er een paar augurken uit. Die spoel ik dan even snel af want ze zijn best wel aan de zoute/zure kant. Maar nog steeds lekker verder Ook heb ik in oktober wat augurken alsnog ingemaakt met azijn en wat suiker. Die potten staan nog in de kelder en zal ik binnenkort eens aanbreken. Ik wil dit jaar nog eens een pot proberen met een wat minder zoute pekel. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.