Ga naar inhoud

tomaten blijven bloemen maken: wegknippen of niet

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

het is nu bijna september. ik heb een aantal biologische roma tomaten. Doen t top maar ik heb een paar vragen. Er hangen nu een tros of 7 aan waarvan een klein deel aan het worden is (deel is ook al geoogst).

De plant groeit vrolijk door en maakt ook steeds nieuwe bloemen voor nieuwe trossen.

Ik dief, ik knip onderste bladeren weg en zorg dat het 1 stengel blijft waaraan alles gebeurt. 

vraag: ik ben genegen alle trossen die nu alleen nog bloem zijn weg te snoeien omdat dat geen rode tomaten meer worden. Is dat correct? Of moet ik alles boven de bovenste tros groene tomaten wegknippen? Of denken jullie dat 7 volle trossen ook te veel is om nog rood te worden. 

Ze groeien in een kas waarvan een aantal panelen weg zijn gewaaid.... (zie foto)

Groet! Huibert

tomaten.jpg

Geplaatst:

Bloemen verwijderen doe ik vanaf 1 augustus, maar dat is buiten. Ik denk wel dat het voor jou hetzelfde is omdat de kas half open is.

Of de groene trossen nog afrijpen weten anderen misschien, ik weet dat niet.

Geplaatst:

Ik top alles altijd de eerste helft van augustus in de koude kas op 1 of 2 bladeren boven de laatste bloemtros. Normaliter rijpen de vruchten dan nog wel af. Ik combineer dat met een streng snoeibeleid waarbij ik soms nog maar 3 of 4 bladeren over laat in totaliteit om zonlicht toe te laten en het rijpingsproces te versnellen. In de buitenteelt zeker begin augustus toppen om alles nog aan de plant volledig te laten rijpen. Vergis je niet, de nachttemperaturen duiken richting de 10 graden en dat legt groei en rijping behoorlijk stil. Het warmt ook maar langzaam op en koelt snel af.

Ik zou dus alles wat nu nog geen vrucht gezet heeft en nog bloem is sowieso wegknippen en hele kleine trossen daar onder ook nog weghalen. Als je trossen al behoorlijke maat hebben dan zou ik 't gokken. Hou het met die open kas wel goed in de gaten dat je de phytophtera niet toe laat slaan, dan kan je ook zomaar ineens alles kwijt zijn binnen een paar dagen.

Geplaatst:

Hier heb ik alles in de koude kas een week of twee/drie geleden getopt en ook veel blad verwijderd. De trossen die er nog hangen rijpen dan over het algemeen nog goed door en als 't meezit in delen nog wel een paar weken te oogsten. 

Geplaatst:

Ik doe er niks aan. De trossen die  al bevrucht zijn zullen (tijd en weder gewillig) gewoon groeien en afrijpen, al dan niet op de vensterbank in huis. De rest heeft de tijd (mits  bevrucht) tot het gewoon echt te koud word. Volgens mij gaan ze niet sneller groeien of afrijpen als je een paar bloeitrossen weghaald. 

Groei-en bloeisnoei eerder in het seizoen is een ander verhaal.

Geplaatst:
Op 30-8-2023 om 18:44, woldistel zei:

Volgens mij gaan ze niet sneller groeien of afrijpen als je een paar bloeitrossen weghaald. 

Dit is toch niet correct hoor.

In een kas zonder verwarming worden bloeiende bloemen vanaf half augustus geen rijpe tomaten meer tenzij het in oct-nov uitzonderlijk mooi weer wordt. Dus het beste is toppen en nieuwe dieven blijven verwijderen zodat de aangemaakte assimilaten ten goede komen aan de 6-8 trossen die nu nog aan de plant hangen. Tijdstip van toppen hangt met name van het type tomaat, richtlijn: vleestomaten (lange uitgroeiduur) begin aug, de kleine snack- cherry en minipruim tomaatjes rond half aug.  Toppen liefst 2-3 bladeren boven de bloeiende tros.

Een open gewas is ook veel minder gevoelig voor ellende (=schimmelziektes)

• Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

en als je dan drie bladeren boven de bloeiende tros topt, knip je alle andere bladeren daaronder dan weg? dus laat je 2-3 bladeren zitten en de rest niet? of laat je tussen iedere tros 2-3 bladeren zitten? 

Geplaatst:
Op 7-9-2023 om 11:38, Huibert zei:

knip je alle andere bladeren daaronder dan weg? dus laat je 2-3 bladeren zitten en de rest niet? of laat je tussen iedere tros 2-3 bladeren zitten? 

Nee niet teveel bladereb weghalen, bladeren zijn de fabriek van de plant, belangrijk voor de uitgroei van alle vruchten. Wel onderaan steeds oudere bladeren weghalen. Ik haal steeds de bladeren weg tot boven de tros waar rijpende tomaten aan hangen. 

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...