Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Weet iemand wie de boosdoener is?


Dahli

Aanbevolen berichten

Vanochtend trof ik deze half opgegeten dahlia aan, dacht eerst nog: vast slakken. Totdat ik een paar, voor mij vreemde, uitwerpselen zag. Zulke “drollen” laten slakken toch niet achter? In totaal 3 flinke jongens 😊. Heeft iemand misschien een idee wie dit achterlaat?

IMG_0892.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik weet van de poep niet welke rups het is en welke vlinder het wordt.

Maar ze leggen geen kilometers af dus de dader zal vast nog wel ergens in de buurt zijn.

Dan zou je hem kunnen voeren en laten verpoppen.

De grote van de ontlasting geeft een idee van de grote van de rups.

Lastig te zien op een foto zonder referentie.

 

Rupsen van de  agaatvlinder, vierkantvlekuil en huismoeder zie je op warme nachten nog uit de grond komen om te eten, zelfs bij redelijk weer in de winter.

 

 

Agaatvlinder - Wikipedia

Vierkantvlekuil - Wikipedia

Huismoeder - Wikipedia

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Patrijs voor de info. Het was even rustig met vlinders, maar sinds de klimop bloeit is het weer volle bak. Dagelijks genieten 😊. Maak ik gelijk gebruik van het moment om je te laten weten dat ik al maanden van jouw moestuinverslagen geniet! En alle culinaire foto’s!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor deze vraag! Nu begrijp ik dat bij mij ook rupsen de 'boosdoeners' zijn, en niet de slakken.

Ze vreten alleen van de mooie rood-witte. Dat scheelt ;-)

  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

😱Help! Ik was zo blij met de opgekomen tomaten, augurk,bonen en radijsjes in mijn tuinkas. Ze stonden er super mooi bij maar opeens waren de radijsjes opgegeten 😥,stevig in de weer gegaan met koffiedik en kaneel. Zo stonden smorgens mijn 2 augurk plantjes er mooi bij en nog geen 2u later was er 1 bijna opgegeten. En zo ook 1 van mijn kiemende bonen en vannacht 1 van mij tomaten plantjes gesneuveld.

Ik heb veel mieren en zwarte vliegjes. Maar wie is nu de boosdoener?IMG20240409083001.thumb.jpg.ccc382efa889b0042f3166646017025a.jpgIMG20240409083017.thumb.jpg.5f99f3b28d494cf4a982e5aa30a55393.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou niet van gif. Ik geef de slakken (naakt of met huis) aan de kippen als ik ze vind in de kas en ga ermee akkoord dat slakken ook moeten kunnen eten al is dat dan af en toe van mijn zaaisels. Eenden schijnen slakken ook lekker te vinden. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Liekie zei:

Eenden schijnen slakken ook lekker te vinden. 

 

Dat zijn van die loopeenden. De 'gewone' eend die hier bij beken en riviertjes zit doet dat niet of nauwelijks (volgens mij).

 

Je kunt zaaisels ook van de grond zetten bijv op een oud tafeltje. Het is geen garantie dat slakkenvraat achterwege blijft maar je maakt het de slak wel moeilijker.

 

Bij voorgevormde zaaitrays: de onderkant is voor de slak een ideale schuilplaats.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-4-2024 om 19:43, mdubbelm zei:

Of niet. Je kunt ook je plantjes beter beschermen en de slak opsporen en ergens anders buiten je kas zetten. 

Ik probeer ze ook te vangen met oa. bier en in het donker ga ik kijken maar zie ze dan niet....ik weet wel dat ik heel verdrietig ben, want al mijn bonen, tomaten,radijs plantjes zijn opgegeten. Ik weet t niet meer😥

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-4-2024 om 20:45, Liekie zei:

Ik hou niet van gif. Ik geef de slakken (naakt of met huis) aan de kippen als ik ze vind in de kas en ga ermee akkoord dat slakken ook moeten kunnen eten al is dat dan af en toe van mijn zaaisels. Eenden schijnen slakken ook lekker te vinden. 

Helaas eten mijn kippen geen naaktslakken en degene die ik al heb gevangen waren best groot en kunnen niet onder mijn potjes zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-4-2024 om 19:43, mdubbelm zei:

Of niet. Je kunt ook je plantjes beter beschermen en de slak opsporen en ergens anders buiten je kas zetten. 

Mag ik vragen hoe jij ze beschermd? Ik had al een soort driehoek bakken erover gezet maar daar hebben ze gewoon lak aan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, esmee zei:

waren best groot en kunnen niet onder mijn potjes zitten.

 

Waar grote slakken wonen daar vind je ook kleine slakken. Die kruipen bijvoorbeeld in de ontwateringsgaten van de potten. Slakken kunnen zich goed ergens verschuilen, bij ons zitten ze regelmatig tussen de schuurdeur en de deurkozijnen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...