Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer bollen planten?


Aanbevolen berichten

Hey hoi,

 

Een zeldzame eigen post van mij. Ik heb laatst een zoot bollen kunnen scoren, maar het spoelt hier al weken en dat blijft ook wel een tijdje doorgaan. Ben ik correct te denken dat als ik die bollen nu in potten plant, deze dan verzuipen/verrotten? En zo ja, wanneer kan ik ze dan max planten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kletsnat najaar zorgt voor uitpuilende bollenschuren in de Noordkop: "Dit is uniek"

9 november 2023, 06.30 uur · Aangepast 07.38 uur · Door Matthijs Gemmink

De aanhoudende regen zorgt voor problemen bij de bollenboeren. Normaal gaan in oktober en november de nieuwe bollen de grond in. Maar het is zo nat dat planten er voorlopig niet in zit. Vooral op de kleigrond in de Wieringermeer is er nog geen beginnen aan. 

 

Bollenschuren vol door ongekend nat najaar Foto: Bollenschuren vol door ongekend nat najaar - Matthijs Gemmink/NH

"Het is een zeiknat jaar, zoals we dat zeggen. En we lopen flink achter in de planning", zegt bollenboer Maarten Vijn aan de Wierweg bij Slootdorp. In zijn schuur staan de kisten vol bollen klaar om geplant te worden. "Dit zijn tulpenbollen, die mogen de grond in, het liefst zo snel mogelijk. Dan kan de kachel hier weer uit."

 

Aldus Kletsnat najaar zorgt voor uitpuilende bollenschuren in de Noordkop: "Dit is uniek" - NH Nieuws

 

En: Bollenkwekers in West-Friesland hopen op droog weer - NH Nieuws

 

 

Maar plant je ze in potten dan is dat toch geen probleem?

Zet de potten droog of zorg voor  zeer goede afwatering  (scherf over het bodem gat en desnoods wat grind o.i.d. en iets van de grond af zetten) en de potgrond zal een stuk sneller opdrogen.

Het verschilt ook per soort wanneer ze uiteindelijk de grond in moeten.

Mij Irisbollen heb ik een paar weken terug al geplant, die moeten vroeg, net als bijv.  Blauwe Druifjes.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ook al heb ik zandgrond, ik ben ook nog aan het wachten met planten in de volle grond tot het wat minder nat wordt. Na dit weekend lijkt het beter te worden.
In pot zou nu wel moeten kunnen, als je zorgt voor goede afwatering zoals Patrijs aangeeft.

aangepast door Anna3
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 maanden later ...

Verdronken en gestikt: bloembollen staan in kletsnatte grond

 

De tulpenbollen konden dit jaar door de extreme regenval pas erg laat de grond in. Daardoor, en omdat het sindsdien niet is gestopt met regenen, is het nog maar de vraag of de tulpenvelden straks wel volledig in bloei komen te staan. Veel boeren in Noord-Holland zien nu al de eerste voortekenen van een oogst met enorme schade. 

 

Verdronken en gestikt: bloembollen staan in kletsnatte grond - NH Nieuws

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...