Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Snoeischaar onderhoud


MSDG

Aanbevolen berichten

Na twee jaar gebruik toch de Felco snoeischaar maar eens uit elkaar gehaald. Nachtje in de azijn om alle roest los te weken, dat werden er 3 omdat de baby tussendoor kwam, zal je altijd zien. 😅 Nu is het mes, maar ook het aambeeld zwart uitgeslagen. Wat is nu wijsheid? Opschuren of gewoon slijpen zoals dit nu is? Snap sowieso niet helemaal waarom ‘t nu zwart is uitgeslagen. 🤷‍♂️ 

 

En met wat voor olie zal ik de metalen onderdelen insmeren tegen de roest? Als smeermiddel heb ik de officiële van Felco al, dus die gaat rondom de bewegende onderdelen. 
 

Mochten er nog meer tips voor onderhoud, schoonmaak en slijpen zijn dan mogen die hier wat mij betreft ook geplaatst worden. Heb de titel bewust algemeen gehouden. 😊

A7E4672F-7376-4A60-8A4B-EED6999C3D28.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het metaal nu geëtst met azijn. Dat wordt in de messenwereld veel gebruikt om een mes te verfraaien. Met nagellak wordt een patroon op het mes getekend en dan koken of langdurig weken in azijn. De onbedekte delen worden zwart, onder de nagellak blijft het blank. Met aceton haal je de nagellak weer weg en je hebt een fraai bewerkt mes.

Kortom, het kan geen kwaad dus het zwarte kun je zo laten. Gewoon slijpen alsof er niets gebeurd is.

https://snoeischaarstore.nl/product/slijper-snoeischaren/

aangepast door Klavertjevier
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn snoeischaren (Felco 2) gaan elk jaar helemaal uit elkaar zoals op je foto, incl. snijmes even loshalen, onderdelen schoonmaken, messen slijpen, lik vet aan de bewegende delen en weer in elkaar. Worden intensief gebruikt, gaan al meer dan 20 jaar mee. Bescherming tegen roest heb ik nog nooit iets aan gedaan, na gebruik poets ik de plantenresten van de scharen met een beetje spiritus (ook handig om te ontsmetten als je aan zieke bomen hebt zitten knippen) en berg ze droog op. Nog nooit roest gezien.

 

Welk vet is overigens niet zo belangrijk, als 't maar smeert. Een drup olijfolie zou al kunnen.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn snoeischaren gaan nooit uit elkaar. Niet omdat ze geen onderhoud krijgen, maar het is onnodig.

Ze hebben twee armen die kunnen bewegen en een veertje ertussen, dat is alles wat beweegt.

Ik denk dat dit exemplaar meer dan zestig jaar oud is, niks mis mee...😋

Nee, das nie waar, enkele jaren geleden het veertje vervangen, die had het opgegeven...

DSCF5482.thumb.JPG.9ac091069c506d6dcf20496ea3d75237.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...