Bubbels Geplaatst: 14 mei 2012 Geplaatst: 14 mei 2012 @bubbels: Gewoon afwachten Aaken en Keulen zijn ook niet op een dag gebouwd, geef de plant de gelegenheid zijn trosbloemen te vormen mogelijk heeft het weer invloed hierop. M.vr.gr. Heeft niet met ongeduld te maken, maar met het feit dat ik planten van ruim een meter binnen heb staan. Tis net de rimboe hier. Vandaar dat ik me af vroeg of toppen al kon. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
lombok Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Ja waarom niet, mogelijk heeft de plant zijn krachten aan bladvorming gegeven hij moet bloemtrossen produceren. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl)
geedee Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Hier zijn de tomaten ook al rimboe-formaten en heb al bladdtopping toegepast want ik wil dat deze jonges nu snel groeien Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Hoeveel vrucht trossen had je voordat je ging toppen? Quote
geedee Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 (aangepast) De bladeren heb ik ingekort he!!...niet de top. Ze hebben nu 2 a 3 bloemtrossen, maar de planten zijn giga groot en breed. 15 mei 2012 aangepast door Gast Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Nu dat zal je wel weer heel goed gedaan hebben,gezien je foto's vorig jaar,gigantisch. Quote
Jorg Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Geedee heeft het over het toppen en snoeien van het blad als ik het goed lees. Dan verwijder ja na 1 of 2 trossen het blad tot de eerste tros, tijdens het groeiseizoen kort je de rest van de bladeren tot de helft in (halveren) – (de takken, niet het blad zelf). Wel enkele kanttekenen, laat altijd voldoende blad zitten, want zonder blad geen groei. Verder geen bladsnoei wanneer de plant nat is in verband met de kans op infecties, niet te veel in een keer snoeien en ook niet op warme dagen. -net een minuut later, laat mijn bericht toch maar staan...- Quote
Rantje Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Ik blijf het toch een ingewikkeld iets vinden...ze zijn nu nog niet zo groot. Toppen snap ik, dieven snap ik en ik hoop als de planten het straks een beetje doen dat de rest van het verhaal ook duidelijk is. Met dit weer enzo ben ik best blij dat ik zo lang gewacht heb met zaaien hoor Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Jorg Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Dat spreekt voor zich. Mijn tomaten hebben nog maar net de bloemknopjes aangemaakt dus inderdaad dat is het nog te vroeg om dat blad in te korten, veel te vroeg zelfs. Als ik dat doe zijn het meestal al flinke planten zijn met vaak al twee trossen met in ontwikkeling zijnde tomaten. Verder: niet te druk maken Jeanne en Rantje, gewoon straks proberen in het seizoen dan wordt het vanzelf duidelijk hoe en wat, meer op je gevoel afgaan, is nog het meest leerzaam ook Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 O ja Jorg, al doende leert men toch? dit jaar niet dan maar volgend jaar,jullie hebben er zoveel verstand van, hoop er volgend jaar ook bij de zijn,en dan weer andere te helpen met dit moeilijk iets. Quote
Bubbels Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Bladeren inkorten? Wat bedoel je daar precies mee? Ik heb wel de bladeren van de onderste 20-25cm van de stam afgehaald. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
geedee Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Aan de planten zitten blader-armen die bijna even lang zijn ....dan de plant groot. Die halveer ik. Quote
Mari Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 Heb dit jaar voor het eerst verschillende soorten tomaten gezaaid. Maar er is één soort die toch wel wat diefproblemen geeft. Zo hebben ze ineens twee hoofdtakken gevormd. Was er vrijwel zeker van dat ik alle okselscheuten elke keer mooi weg genomen had. Even een foto van het probleemgeval. Ik kan mis zijn, maar de nieuwe stam (de linkse) lijkt mij ook niet ontstaan te zijn uit een okselscheut. 't Is net of ze zich gewoon gesplitst heeft in twee. Is dit nu een dief en haal ik die linkse tak gewoon weg tot aan het blad of laat ik die best staan? Quote
Bit Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 Hhahha. exact hetzelfde bij mij vanmorgen ontdekt. Ik heb kennelijk niet goed opgelet, maar mijn grootste Rose de Bern ziet er nét zo uit. 2 'hoofd'- takken ( 1 dief dus )Ik ga er niets uithalen. In beide zitten evenwaardige trossen bloemen. Ik laat het maar zo. Ik laat er nog 1 etage boven komen ( onderin hangen al tomaten ) aan beide kanten en dan top ik ze. 5 trossen vind ik wel zat. De plant staat ook mooi ruim ( buiten ) Héb je de ruimte, zou ik het niet zo'n ramp vinden. Heb je de ruimte niet, dan een keuze maken, en er 1 weghalen, kan ook. Quote
Mari Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 Oei hier is het nog maar de eerste bloementros, toch maar beter weghalen dan, nu ze nog niet al te dik is? Quote
geedee Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 Ja ik zou de linkse boven het 1e blad doorknippen. Quote
Frans Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 En deze dan ... Ik ben er nog niet uit Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
appelvrouw Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Nee hoor, tenminste ik doe dat niet met de Rose de Bern. De afgelopen twee jaar twee keer een Rose de Bern met twee stammen gehad en beide laten doorgroeien. Lekker veel tomaten gehad Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Ik laat alleen van de Roma tomaten meerdere takken gaan, de overige, meestal vleestomaten, geeft te veel gedoe met ondersteunen en op het laatste moment afbreken onder invloed van gewicht vruchten. Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Ja dat begrijp ik. Ik denk dat mijn roses de bee dan ook kleinere vruchten gaven aan de tweetakker..misschien dat ze groter worden bedoel ik als je alleen de stam laat staan. Ik ga niet perse voor grote tomaten... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Dat potje van Frans zn tomaat is toch te klein om behoorlijke tomaten te geven maar toch.....als je beide takken laat gaan, gaat die plant dubbel bloemen aanmaken en ook vruchten en vervolgens gaat dit zo'n 3x in de hoogte alsmaar door..... Laat je maar 1 stammetje gaan, zullen de tomaten sneller niveau 3 (of zelfs 4) halen en ook op tijd mooi rood afrijpen aan de plant. Ik neem zelfs de bloem weg als er 7 per tros zijn bevrucht; bij de vleestomaten laat ik soms maar 5 tomaten per tros gaan.......ow....nu heb ik het , helemaal off topic, over bloemsnoei Quote
Frans Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Te klein ? Wat dacht je dan van dit potje geedee Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Bit Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Ook even een foto van mijn Rose de Bern, met 2 takken nu ( waarvan 1 overigens getopt inmiddels , na de tros. Quote
geedee Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Te klein ? Wat dacht je dan van dit potje geedee ] Maar die heb je duidelijk getopt....meerdere keren zelfs! Lijkt wel n Bonsai tomaat Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.