Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Aubergineliefhebbers!  🍆

Gaan jullie in 2024 ook weer Aubergines zaaien? Na het lezen van de oude topics ben ik voor een ras gegaan die meestal makkelijk en succesvol is in ons klimaat, de Black Beauty. 

Wat zijn jullie plannen? 

• Like 1
Geplaatst:

Tuurlijk! Afgelopen jaar was de opbrengst niet zo geweldig, maar dat komt deels door mijzelf (weinig gewaterd/gevoed en een beetje vergeten in de tunnelkas) en de tweede helft van de zomer was het weer gemiddeld ook bagger. Fris, nat en weinig licht.

Volgend jaar ga ik voor lang en dun! Pink Flamingo, Japanese Pickling en Snake of Mugla gaan het worden. Violetta Lunga 3 ook. En dan heb ik nog de keuze uit Black Beauty, Halflong White en Tsakoniki. Wat meer in grote potten en in de warme hoek van de tuin achter huis. Nu al zin in.

Geplaatst:

Jaar 4 voor de aubergines, totale oogst tot nu toe met de Black Beauty en Violetta Lunga 3 is maar liefst 1(!) normale aubergine.

Dit jaar ga ik voor Nawal F1, blijkbaar een professioneel ras. Een wanhoopspoging om eens fatsoenlijke planten en een fatsoenlijke oogst te krijgen. Opgeven doen we niet. 😅

• Like 1
Geplaatst:

Op mijn vorige tuin (kleigrond, grote kas) lukte het prima on goede aubergines te telen. Op mijn huidige tuin (verturft veen, kleine kas) geen succes. Bloemen vallen er af of vrucht blijven klein en vol pitten. Ik sla een jaartje over.

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:
7 uren geleden, Mellie zei:

Ze groeien zo belachelijk traag

Valt wel mee is mijn ervaring. Beetje tussen tomaat en paprika in. Ik zaaide altijd tegelijk met de tomaten, maar kweek geen aubergines meer. Vallen hier minder in de smaak dan tomaten, paprika, pepers, komkommers, courgette en ... meloenen.

• Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandeweek nog wat aubergine gezaaid. Ieder jaar met mijn tuinbuurman Habib een stuk of 70 aubergine planten. Vorig jaar viel wat tegen ja, maar het jaar ervoor toch zeker 300 aubergines, buitenteelt! Was een turkse lange dunne variant. Nu heb ik de lunga en lunga3 gezaaid en ik vond nog wat van die turkse zaden. Geen idee welke soort. Beetje zoals lunga op de foto's. 

Habib zaait meestal rond deze tijd, en dat gaat prima qua opbrengst. Vorig jaar erg lang koud en nat, en ze stonden al buiten. Ik heb nu wat klimaatdoek of iets gekocht om een tentje te maken tegen koude wind enzo. Dat zal wel verschil maken. 

Geplaatst:

Snake of Mugla? Ga ik dit jaar ook proberen.Maar er zijn vast meer dunne lange aubergines uit Turkije.

Ik heb behalve deze ook nog Violetta lunga 3, Japanese pickling en pink flamingo. Allemaal lang en dun.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Dit jaar voor het eerst aubergine gezaaid. Barbantane.

Op een warmtemat. Zaad is erg slecht opgekomen. Maar als het goed is, hou ik er toch een paar plantjes aan over. Genoeg om te testen of het volgend jaar voor herhaling vatbaar is. 

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb 1 aubergine gekregen van een vriendin. Die staat zielig te zijn. Hangen wel 8 aubergines aan, maar ze willen amper groeien. Na de verhuizing onder de tomatenkas hebben ze weinig nieuwe bloemen gehad die het overleven. Heeft ook volledig stil gestaan met al die koude nachten.

• 1 maand later ...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Blijft wel wat lastig, die aubergines in ons kikkerlandje. En dan helemaal dit jaar. Maar toch nog wel wat oogst zo her en der.

IMG_20240920_111605545_PORTRAIT.thumb.jpg.0ca246f4d135e888c0feae7a279de624.jpg

Snake of Mugla. Gekke dunne sliert-aubergine. Dit jaar alleen sliert-aubergines hier, trouwens.

• Like 2
Geplaatst:

Ik kweekte voor gaande jaren “Pukkie” vruchtjes van 3 cm klein blijvende planten lekker snelle oogst!

Dit seizoen iets grotere; Slim Jim.. best nog grote plant mooi paars blad grijs paarse vruchten lastig om te zien wanneer ze rijp zijn..buiten nog 2 te oogsten in mijn kasje ook eenzelfde plant met iets groter formaat vruchten dan buiten…Ga volgend seizoen beide opkweken voor vroege en latere oogst.👍😊

CF9C23B9-47AB-499B-875F-154D1E49FBA1.jpeg

07996BAC-1B8F-4EEF-845D-0DDA7DF67409.jpeg

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...