Kruidenvrouwtje Geplaatst: 18 augustus 2024 Geplaatst: 18 augustus 2024 Laatste x dat ik heb gekeken leven er nog 2 Mijn bleekselderij van vorige wedstrijd heeft wel heel mooi gebloeid telt dat ook? 2 Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
appelvrouw Geplaatst: 18 augustus 2024 Geplaatst: 18 augustus 2024 2 uren geleden, Mai Pensato zei: beginpunt van de bloemaar is waar de eerste bolletjes tevoorschijn komen, ongeacht of die op een steeltje zitten. Kun je dat met een foto verduidelijken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mai Pensato Geplaatst: 18 augustus 2024 Geplaatst: 18 augustus 2024 2 uren geleden, appelvrouw zei: Kun je dat met een foto verduidelijken? Zojuist wat foto's gemaakt van mijn beste buitenplant. Hierbij heb ik niet de scheuten verwijdeerd die in de bladoksels gegroeid zijn. Foto 1: hele plant. je ziet duidelijk de hoofd-bloemaar die op een gegeven moment naar beneden afbuigt en de kleinere bloemaren die ontstaan zijn uit scheuten uit de bladoksels. Foto 2: hoofd bloem aar. Ik zou zeggen deze begint vanaf het punt na het laatste blad dus eerste streng met bolletjes die naar beneden hangt en duidelijk geen zijscheut is met eigen blad. Foto 3: duidelijk voorbeeld van een zijscheut die is gegroeid in een bladkoksel waaruit zich een bloemaar met paar bladeren ontwikkeld heeft: Foto 4: detailfoto van de hoofd-bloem aar op de grens van "bolletjes op een steeltje" tot "compacte bolletjes waar (nog) geen steeltje zichtbaar is. Dit punt verschuift steeds naar beneden, over een paar dagen zijn die compacte bolletjes weer uitgegroeid tot meerdere bolletjes op een steeltje. Het is voor mij niet duidelijk waar het beginpunt is op basis van de huidige regels: Ik heb 2 planten gemeten: 1. de beste plant buiten ((foto's): totale bloemaar is nu ongeveer 135 cm, stuk van deze aar met "compacte bolletjes" ongeveer 60 cm 2. mijn grootste plant in de kas: totale bloemaar is nu ongeveer 150 cm, stuk van deze aar met "compacte bolletjes" ongeveer 67 cm Wat er gaat gebeuren komende weken: totale bloemaar zal langer worden, maar het deel met "compacte bolletjes" steeds kleiner. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Wortel Geplaatst: 18 augustus 2024 Geplaatst: 18 augustus 2024 Wat een prachtige planten en "bloemen" allemaal! De plant in de kas hier zit onder de luis, spuiten doe ik niet , de rest van de planten hebben nergens last van. De planten buiten doen het nu beter hier, maar blijven klein. Maar goed, we hebben wel een eerste meeting, 12,5 cm . Wel wat lastig vasthouden met de camera erbij... Quote
Dahli Geplaatst: 19 augustus 2024 Geplaatst: 19 augustus 2024 Net terug van vakantie en hij is lekker aan de gang geweest 😃! Bloemaar vanaf de splitsing is nu 95 cm. Gemeten van de nog dichte bolletjes is hij 35 cm. Dat wordt steeds korter dus 😉. Los van de wedstrijd vind ik het ook nog eens een hele decoratieve plant. Extra leuk omdat ik de moestuinplanten tussen de ‘siertuin’ planten kweek bij gebrek aan ruimte. De amarant valt in beide categorieën. 2 Quote
Roland Geplaatst: 19 augustus 2024 Geplaatst: 19 augustus 2024 Doordat mijn bloeiaar bovenin extra bolletjes aan het aanmaken is, wordt hij dus steeds korter in het deel waarin ik mag meten? Quote
Mai Pensato Geplaatst: 19 augustus 2024 Geplaatst: 19 augustus 2024 3 uren geleden, Roland zei: wordt hij dus steeds korter in het deel waarin ik mag meten? Volgens de huidige regels wel.... Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Jorieke123 Geplaatst: 20 augustus 2024 Geplaatst: 20 augustus 2024 We zijn achter de schermen nog even aan het overleggen over wat nou handig en eerlijk is. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Vik Geplaatst: 22 augustus 2024 Geplaatst: 22 augustus 2024 Hier begint de bloei er ook langzaam in te komen. Nog tijd genoeg dus om af te wachten van waar ik moet meten 😀 3 Quote
Lia56 Geplaatst: 22 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2024 Wellicht een idee om ( tot we een besluit hebben genomen) nu de langste aar die je hebt, voordat die gaat splitsen, dus de compacte bolletjes, alvast op te meten dan heb je in ieder geval al een maat. Mocht de aar dan daarna "sprieten" krijgen dan heb je al een lange meting. 3 Quote
henkg Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 Nou, mijn eerste zaai gaf bedroevende resultaten. De tweede zaai (16 juni) gaat beter. Nu ca, 60 cm hoog (staan in bouwemmer 10 L) . De allereerste aar verschijnt: ^ Lengte: Nu nog slechts 2 cm. Maar er is nog tijd, met een oude wijven zomer op komst (?) 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Mai Pensato Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 Op 22-8-2024 om 20:07, Lia56 zei: ellicht een idee om ( tot we een besluit hebben genomen) nu de langste aar die je hebt, voordat die gaat splitsen, dus de compacte bolletjes, alvast op te meten dan heb je in ieder geval al een maat. Dat gaat hier helaas niet meer werken. Ik heb ze vrij vroeg gezaaid en bij mijn planten, zowel buiten als in de kas, zijn de bloemaren inmiddels zo ver ontwikkeld dat het stuk onderaan waar de bolletjes nog compact zitten, erg kort geworden is. Daarnaast vind ik het lastig wat dan het beginpunt van meting moet zijn. Ik begrijp het als de originele regel gehandhaaft blijft, no hard feelings! Voor vrijwel iedereen was de Dreadlock Amaranth nieuw en ik vond en vind het idee zeer origineel en een leuke nieuwe uitdaging. Voor mezelf ga ik zowiezo proberen een zo lang mogelijke bloemaar te kweken. Ben benieuwd of ik de 180 cm die ik op internet vond ga halen. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Roland Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 Ik ben ook voor originele regel handhaven. Wel graag verduidelijking waar je moet starten met meten? 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 43 minuten geleden, Roland zei: ben ook voor originele regel Voor de duidelijkheid: ik ben voorstander om de hele bloemaar mee te rekenen zoals ik al eerder aangaf. Maar ik begrijp het wel als de originele regel blijft staan. Ik heb nog geen officiele meting gezien die hieraan voldoet. Degenen die later gezaaid hebben maken m.i. de meeste kans. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Lia56 Geplaatst: 25 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2024 Na overleg besloten dat we toch voor de originele regel gaan Jan "Ja, het is de bedoeling na de laatste splitsing te gaan meten. Niets weg halen... dus echt de enkele aar met alleen bolletjes" Dus als je een lange aar hebt ( zonder splitsing) kun je die meten, als deze zich later wel splitst heb je in ieder geval al een juiste meting welke wij wilde. 2 Quote
MROE Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Storm schade, gelukkig maar 1. Ook geen andere schade. Ik heb er nog 5 over. Zaterdagochtend alles maar even nalopen en bekijken. Laatste week vakantie. Quote
Lia56 Geplaatst: 26 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2024 @MROE wat jammer. Hier zijn er 2 geknakt dus alleen die in de pot staat is nog over Quote
Frans Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Op 25-8-2024 om 15:14, Lia56 zei: Ja, het is de bedoeling na de laatste splitsing te gaan meten. Niets weg halen... dus echt de enkele aar met alleen bolletjes" Dus als je een lange aar hebt ( zonder splitsing) kun je die meten, als deze zich later wel splitst heb je in ieder geval al een juiste meting welke wij wilde. Oei ... noteer dan maar alvast deze 5.4 cm Lia voor er straks niks meer van over blijft 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Mai Pensato Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Vandaag met hulp van vrouwlief wat metingen gedaan aan mijn drie grootste planten. Ik heb hiervan zowel de lengte van de totale bloemaar als het onderste deel (zonder splitsingen/vertakkingen, dus alleen compacte bolletjes) gemeten. Dus het deel dat meetelt voor de wedstrijd. Eerst wat foto's van de grootste plant (in de kas). Ik had verwacht dat het onvertakte deel hier inmiddels te klein was geworden maar dit valt toch heel erg mee! Foto 1: overzicht van de 2 planten in de kas. De linker heeft in totaal de langste bloemaar, maar ook het onderste onvertakte stuk is het langste bij mijn planten. Dus deze heb ik officieel gemeten voor de wedstrijd. Foto 2: het onderste deel van deze plant, dat meetelt voor de wedstrijd: Foto 3: het beginpunt van de meting zie de gele pijl. het rechtse bolletje erboven zit aan een steeltje, dus dat zou je een vertakking/splitsing kunnen noemen. Alle bolletjes onder de gele pijs zitten compact op de bloemsteel, dus (nog) geen vertakkingen/splitsingen Foto 4: gehele meting van het onderste onvertakte deel: Foto 5: beginpunt van de meting: Foto 6: eindpunt van de meting: tussen de 70,5 en 71 cm Dit is dus mijn eerste officiele inzending: 70,5 cm. @Lia56 kun je bevestigen dat ik het zo goed gedaan heb volgens de regels ? Dit zijn de metingen van mijn 3 grootste planten: kas - grootste plant: totale bloemaar = 167 cm - onvertakte deel 70,5 cm buiten (border) grootste plant totale bloemaar 145 cm - onvertakte deel 64 cm kas - kleinste plant: totale bloemaar = 112 cm - onvertakte deel 67 cm Nu ik het zo bekijk zou het wel eens zo kunnen zijn dat de bloemaren niet tot onderin blijven vertakken (ofwel bolletjes op steeltjes). Dus waar ik bang voor was dat het onvertakte deel steeds korter gaat worden hoeft wellicht niet zo te zijn. We gaan het zien. Ook geven de planten in de kas niet per se de langste bloemaar. De grootste plant buiten heeft een onvertakt deel van 64 cm en dat zou nog wel eens iets kunnen gaan toenemen. Bij deze plant heb ik ook niet de stengels met kleine bloemaren in de bladoksels verwijderd. Die plant ziet er echt schitterend uit. Die is toch ook wel ongeveer 160-170 cm hoog. Foto van deze: 9 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Lia56 Geplaatst: 27 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2024 @Mai Pensato Jouw planten zien er super uit! Jij hebt t juist gemeten... 70,5 wordt genoteerd 👏 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 15 uren geleden, Mai Pensato zei: Ook geven de planten in de kas niet per se de langste bloemaar. Mijn aar van de plant in de kas heeft dit gedaan: 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mai Pensato Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 3 uren geleden, Lia56 zei: Jouw planten zien er super uit! Dank je! Ik verwacht dat lengte van de totale bloemaar richting de 200 cm gaat, 180 cm zo wie zo Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
acpronk Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 5 uren geleden, Jorieke123 zei: Oei, dat is wel heel kort!😱 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.