Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Teelt wedstrijd 2024 Amaranthus caudatus gibbosus 'Dreadlocks

Featured Replies

Geplaatst:

Die amarantussen zijn hier ook zeer volhardend, doen het ook beter dan tijdens de wedstrijd zelf. Leuke bloem ter afwisseling in de tuin!

Geplaatst:

Ik had paar jaar geleden ook Amarantussen in mijn SFG bakken omdat ik het idee leuk vond om een “ graan” in mijn vakken te hebben…😊 ze werden prachtig ; die kleuren!!😍 maar dat oogsten van het “ graan” was nog een heel dingetje..wel veel gelachen..want door zachtjes blazen het “ kaf van het koren scheiden” las ik op Google .. nou moet je eens proberen…🤣

Ik heb ze uiteindelijk gedroogd en veel van genoten in de vaas binnen…(want droogbloemen zijn duur in de winkels vind ik)….

En nu nog steeds komen her en der kleine mini amarantusjes tevoorschijn! 😍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

IMG_20250706_095506524_PORTRAIT.jpg

Hier stond vorig jaar een bak met een paar hand hoge exemplaren. Bloeiden een beetje. En nu.....! 😂😂😂

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Leuk en leerzaam om als nieuweling op ‘t forum een reeks van die posts achter elkaar te lezen 😁. Ik herinner me nu weer dat ik ooit een gedroogde amarant aar in het klimrek boven mijn bak had gehangen voor de vogels. Jullie kunnen het resultaat raden…

Geplaatst:

Nou, heb echt het veldje om de plant van vorig jaar heen leeg gelaten... Teneinde de zaadjes de kans te geven op te komen. Maar... niets roods te zien, wel van alles anders, Vergeetmenietjes, distel, Teunisbloem etc etc. De bijtjes waren er blij mee. Maar geen rode steeltjes van de amarantjes. Helaas... roll

Of...

Hee, wat staat er bij de buurman in zijn knoflookveld? Jaah!!! Eén Amarant!!! lol

Nu nog afwachten of ie van mij is komen aanwaaien of dat het de Dreadlocks van de andere buurvrouw is. wink

Geplaatst:

De buurman boft maar met 2 buurvrouwen met dreadlocks 😄

Geplaatst:
Op 22-6-2025 om 19:23, Frans zei:

Ik blijf ze nog steeds door schoffelen in de tuin maar blijkbaar komt er door dat schoffelen weer zaad naar de oppervlakte dat dan de gelegenheid krijgt om te kiemen. Ik heb nu wat planten laten staan. Deze volharding moet beloond worden. wink

amarant9.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 3 weken later...
Geplaatst:

Hier bleven er ook steeds een paar opkomen 🙂 en nog steeds (zie kleintjes onderaan) sjalotten en olifantenknoflook zijn er ondertussen weg en ze mogen nu blijven staan. 20250720_135910.jpg

Geplaatst:

Ik had een plant bij de buurvrouw in haar kippenren gegooid. Daar staan nu 100-en amaranthussen. En in mijn moestuin heb ik er ook honderden weggehaald. En dan te bedenken dat ik ze vorig jaar niet uit de grond kreeg. Ze komen zelfs tussen de stoeptegels omhoog.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ze groeien als een speer die niet gewenste indringers. Toch wel een beetje blij mee smile .

amarant11.JPG

amarant12.JPG

Geplaatst:

Na het geworstel van vorig jaar, gaat het nu zonder enige inspanning. Het blijft een leuke plant.

IMG_7943.jpeg

• 3 weken later...
Geplaatst:

Toch nog eens laten zien die amaranthussen. Het lijkt wel of ze er een tandje bij hebben gegooid want ze worden steeds imposanter. Vorig jaar heb ik ze nog een keer wedstrijd weigeraars genoemd omdat er geen schot in zat.

Dit jaar van weigeraar naar woekeraar en dat in meerdere opzichten.

amarant13.JPG

Het trapje staat er alleen maar om de grootte van de planten beter te kunnen inschatten.

amarant14.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

Wooooow, die zijn kanjer geworden zeg. Zien er erg mooi uit!

Geplaatst:

Een spontane amarant tussen mijn donker rode zonnebloemen…; een mooie matcht vind ik 😍🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5302.jpeg

Geplaatst:

Zou een mooie tweejarige wedstrijd zijn geweest. 😉

Geplaatst:

Ja als deelnemer vorig jaar moet je echt moeite doen om niet mee te doen als je een plant hebt laten staan 😅(echt tientallen geruimd dit jaar haha) wel leuke sierwaarde! Heeft iemand het nog gegeten eigenlijk?

Geplaatst:

Op weg naar de maan

IMG_20250815_093829508~2.jpg

Ze zijn nu ongeveer twee meter hoog!

De bamboe stokken zijn 2.40 m.

En ik heb er ook nog niks van gegeten, ik vergeet de hele tijd om wat jong blad te plukken.

IMG_20250815_093939936.jpg

aangepast door woldistel

• 2 weken later...
Geplaatst:

En ik blijf me verbazen

IMG_20250828_153214671_PORTRAIT.jpg

Dikke slierten. Ik ben echt benieuwd wat dit wordt. Wat natuurlijk ook wel erg grappig is. Vorig jaar ging het moeilijk, dit jaar heb ik zomaar twee meter plus planten 🤷Tis wat het is.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik voel me toch wat beetgenomen, inmiddels 🤨

IMG_20250911_154558334_PORTRAIT.jpg

Nee hoor, verschrikkelijk grappig, dit! 😂

En het wijst ons allen ook maar weer even op het feit dat niet alles elk jaar hetzelfde is.

Geplaatst:

Een maand geleden ...

amarant14.JPG

en het groeit maar door

amarant15.JPG

Ze hadden al weg moeten zijn want hun plekje is bestemd voor de nieuwe aardbei planten. Omdat ze zo mooi zijn krijgen ze uitstel van executie en staan de aardbei planten voorlopig in potjes.

Geplaatst:

Wauw! 😍😍😍

Ik zou een tak oogsten en binnen op water zetten @Frans ze staan echt heel lang!! En met beetje geluk drogen ze dan mooi op!! Kosten flink wat als je ze gedroogd wil kopen…..

Als je ze te lang buiten laat gaan ineens de vogels er met de zaden vandoor …🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Ik heb vandaag alle stiekeme amaranthussen weggehaald. Als ik alles had laten staan had ik nu geen groente meer. Hoe leuk ik ze ook vind, ik heb oeverloos plantjes moeten schoffelen en weghalen. Dus ik heb ze weggehaald voor ze zaad gaan schieten.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

@Frans !! Wat mooi! Wanneer heb je die gezaaid?

Geplaatst:
  • Auteur

Wat veel en wat ontzettend mooi!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.