Geplaatst: 28 september 20241 j Eigenlijk alleen even geweest om wat uit de kas te oogsten, paar courgettes, fietstas vol met kweeperen ( die hebben het echt naar hun zin dit jaar). Ienimini beetje geschoffeld toen het even niet regende, mais en herrenböhnli geoogst. Snel weer naar huis en alles in de droger en stomer en diepvries. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 september 20241 j Vandaag onder mijn afdak raapsteeltjes in een vak gezaaid. op mijn zon slaapkamerbalkon de sweetie tomaat eruit en voorgekiemde Calibra doperwtjes erin.. deels voor de scheuten en midden bij klimnet laat ik groeien voor de erwten dan zijn ze hopelijk oogstbaar voordat in juni de tomaten weer op die plek komen….;kleding rek waar ik een klimnet in heb gespannen 👍😊
Geplaatst: 28 september 20241 j weinig, we zouden de straat BBQ houden vandaag, vanochtend meestal droog met wat zon, maar vanmiddag zijn we echt te "pletter" geregend dus ook niets in de moestuin kunnen doen 😒
Geplaatst: 28 september 20241 j Wat veeeeel oogst uit jullie bakken zeg🤩🤩 https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 28 september 20241 j Auteur De snijbonenstaken opgeruimd de laatste oogst daarvan ligt nog even in een kistje, die wil ik ook nog drogen. De staken op twee pallets op hun kant gelegd, zodat ze niet gaan rotten. Wil ook de tomatenhokken opruimen maar daar zitten nog veel oranje /groene vruchten aan. Dus maar een halve emmer tomaten mee terug om na te rijpen. Ook prei, de laatste boontjes en twee courgettes mee terug. Tijdens de buien appeltjes en tomaten gegeten. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 28 september 20241 j @lia56 grrrr balen zeg….Ik heb toen het eindelijk droog was, een sprintje getrokken naar de tuin om de tomaten nu definitief te verwijderen. Had al stapsgewijs steeds de slechte weggehaald. Maar had er nog wat weg te halen.Het zou uiteraard geen feest zijn zonder slakkenvraat. Bij gebrek aan de rijpe, knagen ze de groene weg. Pepers in de kas blijven opgegeten worden….Ook nog rupsen maar ondanks dat ik schud, valt er niets groens omlaag. Wel een bruine rups gevonden overigens. Bij de buren in de tuin gegooid [emoji849] ging achteloos, was niet bewust. Uit deze kroop een slak uit. Was zeker geschrokken van alle commotie. Ik zag al deze zonnebloempitten op de grond. Ik heb toen de laatste 2 zonnebloemen weggehaald. De halsbandparkieten vreten ook de hoedjes mee op. Of spugen ze erna uit, ik weet niet wat ze ermee doen, maar ze worden wel afgeknaagd. Ik had nog maar 3 zonnebloemen van de stuk of 60 over. Rest allemaal opgegeten door slakken. Maar deze ene zonnebloem heeft het verlies van de andere 57 wel goed gemaakt. Ik heb er bossen van afgesneden. Elke keer als ik een zonnebloem afknipte, groeiden er 4 terug. Onbegrijpelijk. Ik heb een paar hoedjes aan de kippen gegeven, een paar zelf bewaard en de mooie bloemen staan incl wat rozen, pepermunt, dahlia’s en laurier in een vaas te shinen. Zo. Zomer is over.
Geplaatst: 28 september 20241 j Vanmorgen de eerste tomatenplant moeten ruimen, de eerste blaadjes met phytopthora. Dus de laatste tomaten daarvan geplukt en die liggen nu met een banaan na te rijpen. De andere 2 zien er nog goed uit. Verder vanmiddag nog rode uien knoflook gepoot en rucola gezaaid. Dit zijn de tomaten die na na moeten rijpen. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: 29 september 20241 j @Lia56Dan had je gisteren toch beter naar Zelhem kunnen komen, daar was het tussen een paar flinke buien door lang droog. @Mellie Tof he, die troszonnebloemen! Bij mij komen er ook nog steeds nieuwe knoppen uit. Fingers crossed, het wordt een paar dagen herfstig, maar later in de week weer zon, dus ik heb goede hoop. Hier lekker alle dingen geplant die we gisteren gekregen hebben. Verder de bonen geruimd, de kruidentuin een kleine opknapbeurt gegeven, onkruid gewied en dat soort dingen. Het was zo'n lekkere dag met zon en een aangename temperatuur.
Geplaatst: 29 september 20241 j @Arjaen @Melliehier ook zonnebloemen die telkens nieuwe bloemen geven. Hier vandaag weinig gedaan. Salanova eikenbladsla geoogst en hiervoor in de plaats de laatste voorgezaaide palmkool gepland. Verder nog de tomaten gecheckt op phytopthora, op de ene na die ik gisteren moest ruimen, gast het nog goed. 2 rode paprika's en nog wat knoflook bieslook geoogst. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: 29 september 20241 j 22 uren geleden, Gitta zei: met een banaan na te rijpen. Ik heb begrepen dat het met een appel beter gaat. Ik deed ook altijd een banaan. Maar zie maar een post bij iemand anders die dat heeft uitgeprobeerd. Lekker om te roosteren in de oven. Mijn man wil ze volgend jaar weer, maar dan moet ik kijken of ik ze bij mijn zadenhandel in Duitsland kan bestellen, want ik bestel liever niet meer bij de MM.
Geplaatst: 29 september 20241 j @Petrasmoestuingoed om te weten van die appel. Al zie ik dat ze al beginnen met kleuren, dus de banaan werkt ook. Ik heb nog zaad over dat ik komend jaar ga gebruiken. Ik heb het zakje dis nog. Ik kan je de soort naam doorgeven. Dat zoekt wat makkelijker. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: 29 september 20241 j 2 uren geleden, Gitta zei: Ik kan je de soort naam doorgeven. Dank je wel, maar ik heb het PDF bestandje erbij genomen. Het is de Dattolime F1 en ik heb hem al gevonden, niet bij mijn eigen leverancier, wel een Duitse, dus gaat lukken!
Geplaatst: 29 september 20241 j Niks mis met een Duitse leverancier natuurlijk, maar weer je dat je hem ook bij verschillende Nederlandse handelaars kunt kopen?
Geplaatst: 30 september 20241 j @ArjaPetra woont in Duitsland. Dus voor haar makkelijker om daar te bestellen. Scheelt een hoop extra verzendkosten vermoed ik. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: 30 september 20241 j Uit de groeibak van de moestuin De vlinderstruiken, wilgen en bessenstruiken verplaats naar hun definitieve plek de zwarte bessen naar de zwartebessen haag in aanleg. en zo kwam er weer ruimte in de moestuin voor de eucalyptus mini boompjes, en een bak gevuld met thijm, marjolein, kervel ruiltjes van de mtf. Ook de colaplant kreeg weer een mooi plekje om goed te groeien. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 30 september 20241 j Wat doe je eigenlijk met de colaplant? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 september 20241 j Auteur Een vuilniszak gevuld met het loof van de laatste aardappels en een deel van de wilde tomaten die nog op de tuin staan, er zat fytoftora in. Een emmer oranje tomaten geplukt om binnen na te rijpen. Rucola geoogst en een stukje geschoffeld en een kruiwagen mest op de composthoop gegooid voor het ging miezeren. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 1 oktober 20241 j Auteur Geoogst, twee preien, wat kleine pastinaak en een zak N-Z spinazie. Te nat en regenachtig om meer te doen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 1 oktober 20241 j In 1 tomaten plant zat phytopthora, deze uit de bak gehaald. De overgebleven tomaten geoogst en die liggen nu op een bord met banaan na te rijpen. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: 1 oktober 20241 j Laatste meloen geoogst, was wel kleiner dan de vorige maar mag niet klagen. Totaal toch 6 meloenen van 1 plant
Geplaatst: 1 oktober 20241 j Op 30-9-2024 om 11:15, appelvrouw zei: Wat doe je eigenlijk met de colaplant? Aan zitten als je langsloopt, en van de blaadjes snoepen.smaakt dropachtig. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 2 oktober 20241 j In de kas op jacht geweest naar slakken en rupsen. Ken je dat dat je op oorlogspad bent? Zo voelde ik me vanochtend (nog steeds eigenlijk…!) De oogst: 1 rups, heel veel slakken en heel veel aangeknaagde danwel rotte pepers. Ze zitten op de kas of in de planten, maar nooit op de grond… Paprika vinden ze lekkerder dan peper. Van paprika kyra en spaanse puntpap heb ik er pas een paar van kunnen oogsten. Op de foto Spaanse paprika’s. Op deze 2 paprika’s incl knaagsel plus 2 eerder na, is de rest naar de slakken gegaan…. Zucht. Moedeloos word ik er van. Eindelijk een rups gevonden, zullen er vast meer zijn, maar ik vind ze niet… Nog meer slakken… Als je maar genoeg gaatjes knaagt en het vochtig is, gaan de pepers vanzelf rotten….Zo kan ik elke dag een lading weghalen. Slakkenspul helpt tot op zekere hoogte. Ik vind dan bosjes dode slakken en de rest knaagt vrolijk verder. Het zijn er simpelweg te veel. Ik heb een paar planten opgepot en binnen gezet. Ik hoop dat ze met hun lading nog willen afrijpen. Ik heb aan de voet wat sla gezet. Dan heb ik een salade [emoji14]
Geplaatst: 2 oktober 20241 j Auteur Stukken pompoenplant opgeruimd, een flessen en twee U.K. mee terug. Zonnebloemen en onkruid opgeruimd. Een kruiwagen mest op de compost gegooid. Drie aardappelplanten gerooid en een emmer aardappels met twee courgettes en een bos selderij mee terug. Nog de laatste aspergeplanten gerooid van de rij die ik al eerder deels had opgeruimd. Geschoffeld. De moestuin van Patrijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.