Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

1 aarbeienbed onkruidvrij gemaakt, eerste (hele) aardbeitjes gespot.

Samen met buuf het rek dat ik gemaakt had iets verplaatst zodat ik het net (wat er nog overheen moet) boven de tomaten heb, ipv schuin erachter. Haar blij gemaakt met 2 courgettes. Kreeg terug 3 bloemkool plantjes en een k(r)omkommer. 

Aardappels knallen de grond uit, nog een paar weken dan oogsten (al ben ik wat huiverig voor doorschieten. Dus misschien eerder oogsten. Ze staan sinds 1e week van april)

Geplaatst:

Gisteren de robot grasmaaier aangesloten. Eerst geulen gegraven voor de bedrading en ik legde draad er netjes in en gooide de plaggen er weer op. Ook het en der stukken met mierennesten bij de kippen gedumpt. Die aten er smakelijk van. Daarna de tomatenkas leeggehaald. Dat was opslag geworden van de regenton die zijn plek aan de warmtepomp moest afstaan.
Nieuwe plek voor regenton gemaakt.

Ken je dat, dat je eigenlijk x moet doen, maar om x te doen, moet je ineens ook f, g, h en j doen? Nou, dat had ik. Voor de tomatenkas op te schonen moest dat lor eerst weg. Die kreeg gelijk een definitieve plek, anders bleef ik daar weer mee klooien. Ik had niet genoeg tegels als ondersteuning voor de regenton. Tegels elders eruit gewipt waar toch altijd potten staan die dan mooi de volle grond in konden. Eerst zand weggegraven. Zand naar kippenren gebracht. Planten uit pot in de grond. Bij gebrek aan tuinaarde 2 zakken potgrond geleegd. Alles aangestampt, afrastering gemaakt, water gegeven. Weer terug naar de regenton. Tegels geplaatst. Regenton erop. Hmm… wat klopt er nu niet?
Draden van de robot weer opgegraven en om de regenton gelegd. Regenton erop en toen kon ik eindelijk aan het eigenlijke werk beginnen. De tomatenkas!

Nou, mijn 2 grote favorieten kwamen daar bijeen. Mijn hemel, wat heb ik katten en slakken vervloekt. Alleen maar. In de tuin ben ik altijd blij en tevreden aan het werk. Gisteren niet. Alleen maar vloeken, vloeken, vloeken. De katten omdat ze met z’n allen de tomatenkas als kattenbak hebben gebruikt, de slakken, omdat ze overal zitten. Duizenden… daar kan een mens niet tegenop.

En passant ook de buren vervloekt met hun hedera. Heb 3 stammen doorgezaagd. Daar wonen aslakken én het groeit zo hard dat het mijn kas overwoekerd. En ze hadden heel wijselijk de planten aan mijn kant geplant toen ze alles er hadden neergezet. Dus technisch gezien zijn ze sowieso van mij.

1 papaver die is opgekomen, getracht te redden. Die staat in het nieuwe perkje vast te verpieteren… die dingen zijn niet gemaakt om te verplanten. Alle onkruid is nu weg. De bewateringssnoeren opgegraven. Ga er 2 rijtjes bij leggen, maar een ander moment.

Ik heb alle gereedschap wat ik heb gebruikt, karton en potten wat er lag, daar gelegd zodat die katten niet in hun geschoonde kattenbak hun gang kunnen gaan. Hoop ik…

Heel hard gewerkt.
Ik wil vanmiddag 1 perkje waar ik alle bieten had gezaaid maar die netjes zijn opgepeuzeld, onkruidvrij maken en opnieuw inzaaien. Maar eerst deze ochtend nog door zien te komen. Kijken of dat lukt.
Ik heb trouwens super veel plezier gehad van deze heksenklauwen. Had ze eigenlijk meer voor de grap gekocht, maar ze waren erg nuttig. Kinderen vonden ze ook erg lollig.

07b03d35e9dd9cf85faa3c9d26b9c249.jpg

Geplaatst:

Wat een leuke handschoenen.Waar heb je die gekocht?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
  • Auteur

De schade opgenomen van het noodweer van gisteren en de bakken leeggegoten.

Asperges, sla, uien, knoflook, sterrenkers en rucola geoogst samen met een bos wat verwaaide pioenrozen.

Ik hoop dat het goed gaat met de nu kleurende aardbeien op de zeiknatte grond.

Gelukkig wordt er de twee komende dagen geen regen verwacht.

Geplaatst:

Geschoffeld, tomatenplantjes opgebonden, sla geoogst, tussen de buien door nog wat plantjes buiten gezet

Geplaatst:
On 5/21/2024 at 9:17 AM, Mellie said:

Ik heb trouwens super veel plezier gehad van deze heksenklauwen

Heb ik ook, super handig...

Geplaatst:

Allebei de komkommers in de tuin gezet, en geleid tegen het gaas. Nu maar hopen dat het niet heel hard gaat waaien. Rozemarijn en eetbare lavendel buiten gezet en de curryplant een grotere bak gegeven (hij ruikt zo lekker!) T kruidenhek wordt steeds voller. 

Stukje geharkt en de heermoes die begin van de week weg was, nu weer weggetrokken. Staat na alle regen gelijk weer 20cm hoog. Volgensmij groeit dat waar je naast staat.

Geplaatst:

Niets :( Was van alles van plan en zou met wat andere tuinders t een en ander gaan ruilen, maar ja, de boel staat blank en t is klei, dus ik mag er niet op.

Hopelijk is t morgenmiddag ver genoeg weg gezakt dat ik er weer op kan en de schade kan inspecteren.

Geplaatst:

Gelukkig wordt er de twee komende dagen geen regen verwacht.

Hier overmorgen (vrijdag) wel hoor. 6,6mm en zaterdag 19mm.
Hopelijk morgen even naar de tuin, valt genoeg te doen..
Geplaatst:
  • Auteur

Morgenavond weer buien hier.....

Vandaag asperges geplukt en de eerste bak aardbeien.

Snijbiet en munt geoogst en een klein stukje geschoffeld.

Geplaatst:

Met zeer frisse tegenzin naar de tuin. Gebrek aan tijd, de nattigheid en de bijbehorende slaklenplaag maken het een naar moestuinjaar tot op heden en mijn motivatie om er wat van te maken is erg ver te zoeken tijdens de drukste tijd van het jaar. 

Me toch maar even naar de tuin gesleept en kreeg zowaar energie van ‘t werken. Basilicum geplant, tomaten gediefd, doorgeschoten radijs verwijderd, afgeknaagde planten naar de composthoop verhuisd, biervallen geleegd en weer gevuld, aardbeien geoogst, bramenrek verwijderd, kiwibessen opgebonden, bloemen in de kas die klaar staan voor uitplant water gegeven en alvast wat oost-Indische kers geplant waar de winterkolen gaan komen. 

Zo was het best fijn, maar zakte de moed me ook wel weer een beetje in de schoenen nu het gras her en der kniehoog staat, de bessen weer lijden onder de duiven die de takken laten breken en de lijst aan klusjes die in m’n hoofd alweer gegroeid is. Van de zomer zal het toch wel wat beter gaan? 🫤

Geplaatst:

Komt wel weer @msdg [emoji1320]

Geplaatst:
  • Auteur

Geoogst, de eerste hand peulen, de laatste lente  uien uit de kas, de eerste knoflooktoppen, doorgeschoten radicchio.

Nog een volle emmer winterpostelein afgevoerd en een laag half verteerde compost in het wat ingezakte vak overgeheveld en toen ging het weer regenen.

Geplaatst:
Op 22-5-2024 om 18:43, bonnie f zei:

Wat een leuke handschoenen.Waar heb je die gekocht?

Als je bij je vraag even @Mellie haar naam zet, krijgt ze een melding en kan ze antwoorden.

Nu heeft ze er wellicht overheen gelezen.  :smile:

Geplaatst:

Vandaag een auto lading vol planten (28* vijgen stekken, deel van de pepers en nog een paar planten) naar de moestuin gebracht.

8 vijgen in de grond gezet, ook 2 pepers en enkele stevia pluggen. Toen begon het wat te regenen, maar moest dochter toch ophalen dus moest toch al weg.

Geplaatst:

@bonnie f bij bol.com.. 4,95

Geplaatst:

@bonnie f zoek op tuinhandschoen klauw, je vindt er verschillende. Wel makkelijk

Geplaatst:
  • Auteur
Op 20-5-2024 om 23:21, G. B. zei:

al ben ik wat huiverig voor doorschieten

Aardappels kunnen niet doorschieten. Wel kan je doorwas krijgen bijv. na droogte.

Kijk welke soort je hebt en je weet na hoeveel dagen je ongeveer kan oogsten.

Dit jaar is tot nu toe hier een prima aardappel jaar.

Vandaag de eerste twee planten Anais primeuraardappels gerooid en opgegeten.

Asperges, sla en aardbeien geoogst. (aardbeien nog opeten...)

Een deel van de Texla die nu mooi boven staan schoongemaakt met de handschoffel.

Het tomatenhok uitgebouwd met extra liggers tussen de hokken.

Daar de laatste dozijn tomaten geplant. Muntthee gedronken.

Geplaatst:

Heel klein beetje onkruid. Nog herstellende van griep. En een salamander gezocht en gevonden, want anders mocht de jongste niet meedoen met de buurkinderen. Rotzakken…

Geplaatst:

Wieden, wieden en slakken rapen. Wat pepers enzo in grotere potten gezet en de paraplu- cloches van de courgettes gehaald, want de planten werden daar te groot voor. Dus nu met angst en beven afwachten 🐌🐌🐌 of ze er volgende keer nog staan.

Geplaatst:

Ook heel veel onkruid gewied, alle voorgetrokken dahlia’s in de grond gezet en nigella, vlas en korenbloemen gezaaid. Verder tomaten allemaal nagelopen, gediefd, getikt en wederom opgebonden. Met 15 planten die allemaal twee- of drietakkers worden bijna een dagelijks klusje.

Geplaatst:
  • Auteur

Een half uurtje voor de tuin, asperges, peulen en een bos pioenen geoogst.

Nog wat heermoes uitgetrokken voor de nacht viel, althans zo voelde het, het bleek maar een onweersbuitje.

Geplaatst:
  • Auteur

Twee bakken aardbeien geplukt en het nieuwe bed met de handschoffel doorgewerkt in de hoop dat het een beetje droogt.

Asperges, knoflook en peulen geoogst. Aardappels gerooid.

Droog en de hoop dat het nog even droog blijft met een stevig windje dus de halve tuin geschoffeld.

Ook begonnen aan de laatste rijen aardappels schoonmaken met de handschoffel, er staat nog flink wat vuil tussen na alle regen.

Geplaatst:

Gisteren frame van de fruitkooi opgezet, bleek wel 30cm hoogteverschil in de tuin te zitten op een afstand van nog geen 4 meter. :o

Daarna voor de storm nog even snel aardbeien geoogst en vandaag opnieuw pastinaak gezaaid, aardbeien geoogst (of eigenlijk wat er nog van over was), paar bloemen uitgeplant omdat ik ze niet langer in een potje in de kas wil houden en als test één dahlia uitgeplant. Alle tomaten voorzien van een draadje waar ze aan omhoog kunnen cirkelen. En passant de Amoro pompoenen van de composthoop gehaald want die waren helemaal afgeknabbeld. Tegen beter weten in maar in een groter potje met wat stam onder de grond op hoogte gezet in de kas. Als het wat droger is dan gaat musquee de provence op de composthoop.

Was het niet van plan, maar me toch weer geërgerd aan de slakken, waren m'n wortels van de tweede zaaironde prachtig opgekomen, worden ze nu weer en masse opgevroten. Als dit twee jaar op rij is dan gaat de handdoek wel in de ring, want al die moeite voor Jan met de korte achternaam hou je niet vol als je geen voldoening meer haalt uit het moestuinieren. 🤬

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic