Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

Wat laat, ik ben hem al weer aan het leegeten en maken.

Ik zaai hem voor de winter en aan het eind van de winter vol met voorjaarsgroenten.

 

Een bos munt geoogst  uit de platte bak en daar gelijk water gegeven.

Veel verplant en doorgeschoven. 

Een rij asperges vrij gemaakt van Heermoes. 

Aardappels gepoot en daar alles netjes gelegd.

De peultjes uit de kweekbak gehaald en geplant en de kweekkas verhuisd naar het kool vak en gevuld met grote en kleine koolplanten, die laatste in potten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar voor het eerst een tuin op een complex, dus behoorlijk aan t 'experimenteren' met voorzaaien zodat ik niet eindig met een half lege tuin.

 

Vandaag oa een tiental tomaten, 2 komkommers en 2 courgettes verpot. Ben geen fan van komkommers en courgettes voorzaaien, maar vorig jaar zijn 4 vd 6 plantjes die ik direct had gezaaid gesloopt door iets, dus nu heb ik wat meer zekerheid.

 

Verder vandaag binnen voorgezaaid: knolselderij, groene hokkaido (zelfde reden als de komkommer en courgette), peulen, erwten en kapucijners.

Buiten gezaaid: sla en spinazie.

 

Ook nog wat droogbonen vd toko na voorweken in potjes grond geduwd ter experiment....oa witte reuzenbonen, gewone witte bonen,  kidneybonen, mungbonen en zwarte bonen. Ben benieuwd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die plantjes kunnen zo te zien wel wat zonlicht en warmte gebruiken.☀️

 

Ook ik ben met potjes bezig geweest, de onder bakken en potjes van de tuin naar huis meegenomen en afgewassen.

Op de wit gehagelde tuin radicchio, veldsla, knoflook en winterpostelein geoogst en het plastic tunneltje weer dichtgetrokken boven de primeuraardappels.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me vandaag verbaasd... had 7 courgette zaden gezaaid, (al bijna 4 weken geleden) maar er was tot zaterdagavond geen beweging in te zien. 

 

En gisteren staken er ineens 7 zaailingen de kopjes boven de grond! Waar die nu vandaan gekomen zijn, geen idee. Maar grappig is het wel 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen de eerste bos radijsjes geoogst en opgebakken voor de lunch. Toen gegoocheld met pallets om een kruidenrekje te maken. Het idee is er wel, maar de uitvoering ben ik nog niet tevreden over. Nog even over pinterest struinen voor goede ideeën. 

 

Verder eindelijk de bestelling binnen gekregen van goedboerenindestad.nl (p7, 8 en 9 potjes in zo ongeveer alle kleuren van de regenboog). Superblij mee!

 

Als laatste nog een roos (groot bloemige roos) in een grote pot gezet. 

 

En tussendoor nog veel emmers en potten schoongemaakt. Morgen eens een rondje over de til lopen. Wie weet kom ik nog wat leuks tegen (altijd leuk zo'n 'rommelzolder' 

 

 

 

20240418_155121.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omphalotus Olearius broed op een vierkante meter beukensnippers patch uitgezet, voor een "spooky shroomy glow" rond Halloween.

(Lantaarnzwam- niet eetbaar, wel lichtgevend)

 

Nog even onder een laag piepschuim en afgedekt met een oud kleedje, i.v.m de mogelijke vorst..

 

 

Verder de kiwibes binnengezet in 30cm pot- 2 binnen, 2 buiten. Mocht de nachtvorst zijn tol eisen- staan er 2 in reserve..

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog maar wat kruiden gezaaid vandaag. Bergamot, venkel, afrikaantjes, citroengras, kamille, salie, Mexicaanse dragon en kruizemunt. 

 

Voel me bijna een kruidenvrouwtje...  haha 😂 

 

Heeft er iemand ervaring met het zaaien en opkweken van rooibos? En moet dat in een kas, of kan dit ook buiten?

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heleboel zevenblad gevorkt en gewied. Volgend jaar staat het er gewoon weer, maar dat is niet erg.

 

De regentonnen verplaatst. De beide 200 liter staan nu naast de nieuwe tunnelkas en de grote blauwe staat nu bij het schuurtje. Daar moet ik nog een nieuwe afvoer aan de regengoot maken en voor de tunnelkas zit ik nog te broeden op een manier om gootjes te bevestigen. Mijn vorige tunnelkas had een binnenframe van hout, dus dat is gemakkelijk schroeven, maar deze heeft buizen. Maar ik heb al een ideetje, dus dat komt wel goed. Verder een schoffelronde gedaan en een paar Ida Gold tomaatjes in de tunnelkas gezet.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren voor het eerst in 7 dagen weer naar de tuin geweest.
Oeh, wat een schade. Door de hagel en de storm. Al dat blad wat al uit de knop was naar de knoppen! Het komt wel goed, maar zit'et er zo treurig uit..
Ook naar de vijgen gekeken, van de vele breba vijfjes genoten, die ik misschien niet meer terug zie want komende nacht voorspelt Weeronline 5 uur lang nul graden, maar Buienradar 4 uur lang 1 graad. Wetende dat het weerbericht nooit klopt en het altijd iets kouder wordt, gaat komende nacht kritiek worden of ik wel of geen breba vijgen kan eten. Scheelt in ieder geval vele kilo's oogst. Maar als de zon een beetje blijft schijnen (net kwam er een bui over en nu is het bewolkt) dan kan de grond wat opwarmen en dat de komende nacht naar boven uitstralen.

Verder niet zo veel gedaan, beetje rondkijken, onkruid verwijderen, de laatste oca's in een bak geplant. Veel te weinig eigenlijk... Oh, en in de kas water gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle zaailingen een waterbad gegeven ( bleken veels te droog te staan) potten schoon gemaakt, onkruid gewied, overal van die gele plakdingen gezet ivm de kleine "monsters" die door t hele huis vliegen..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lia56 Als de kleine monsters de Rouwmug betreft, de gele plakkers zijn voor identificatie van het probleem, niet direct de bestrijding. Meer een indicator.

Zelf heb ik hier goede ervaringen met nematoden (aaltjes). Eerdere jaren niet gedaan, en zelfs een opgevoerde muggenklapper gemaakt om er af te komen. Maar het zijn de larven die de schade doen.. Pak het bij de bron aan, als het financieel uit kan.

 

Hier vandaag tussen de hagel door de potten 3x heen en weer gesjouwd.. Toch wat zon, maar een gedoe joh.. Laat de lente maar komen, beter voor de rug... Verder nog een nieuwe tuinslang aangelegd, omdat de oude ietswat ehm.. Gegroeid in de breedte was.

 

Verder nog een Tortelduifjong naar de dichtstbijzijnde vogelgarage gebracht- ik zag uit het raam dat een Ekster werd aangevallen door een Tortelduif.. Dat klopte niet, dus even gekeken, bleek dat pa of ma Tortel,

probeerde de Ekster af te leiden..

 

Toen ik de tuin in liep was de zwartwitte pestkop gevlogen- restte slechts een vleugel zielig zwaaiend tussen het hoge gras..

 

Gelijk het duifje in een schoenendoos meegenomen naar de opvang.. Beestje mist wat veren- maar was verder in orde. Een voordeel was dat een losstaande beginnende bacteriële infectie door de kundige vogelmonteur gespot is- wat klein Duifje waarschijnlijk leed bespaard heeft.

Nu van een verjaardagspilsje aan het genieten in mijn fietsenschuur/plantenbunker, blaaskachel op de voetjes, restwarmte voor de planten.

 

Morgen zevenblad wortels zeven..

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, Lia56 said:

de kleine "monsters" die door t hele huis vliegen..

 

Sorry 😐 ik zoek nog steeds potgrond die niet vol zit met die ***beestjes. Hopen op snel warmer weer zodat de boel naar buiten kan.

 

En volgend jaar zet ik een waarschuwing bij mij weggeefplanten op de mtfd 😃

aangepast door Arja
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Dashbro said:

Als de kleine monsters de Rouwmug betreft, de gele plakkers zijn voor identificatie van het probleem, niet direct de bestrijding

 

Ja, rouwmug. Ik houd ze aardig in toom met die plakdingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...