Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

Wat bieten en uien geplant. De kippenbak vol onkruid geschoond en toen 2 lavendel en 1 Jasmijn geplant. Alle onkruid uit de kippenbak in de ren gegooid. Het was echt heel veel en ook maar 1 soort onkruid. Iets met een wit bloemetje aan een lange steel. Heel veel slakken de sloot in gemikt. De lathyrus die de slakken met rust laten, want geurloos en minder mooi, wat ondersteuning gegeven. De langste slierten waren al ruim een meter lang.

Ow ja ik heb ook alle voorgezaaide lathyrus buiten geplant. Eindelijk. Die zijn ook al lekker lang…
Het ging overigens na 2 minuten buiten zijn al regenen… zal eens niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste radicchio planten geoogst van de volle grond en daar gespit zodat de laatste 35 Triplo aardappels er gepoot konden worden.

De vroege aardappels die net boven kwamen aangeaard, wel een beetje mosterd na de maaltijd na de toch wel pittige nachtvorst hier.

Gelijk ook alles geschoffeld daar.

De aardbeien hadden ook veel vorstschade en die toegedekt maar ondertussen is de wind gedraaid en regent het hier......

Ook het kasje dichtgelegd maar de dahlia's waren ook al deels bevroren geweest.

Nooit de weermensjes vertrouwen blijkt maar weer....... ( geen nachtvorst aan de kust was de verwachting, maar vanmorgen konden we bijna schaatsen.) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen de courgettes, braam (stek) en prei planten een groter potje gegeven. 

 

Vanmiddag op de tuin geweest, en weer wat onkruid weggetrokken, aardbeienbed netjes gemaakt en aardappels aangeaard. Maar pfft, wat een slakken! Steeds als k wat onkruid wegtrok zat er ofwel 1 vast aan m'n vingers, of kwam tevoorschijn onder de aarde.

 

Oh, en de kamille en afrikaantjes komen al op!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, Arja said:

 

Ja, rouwmug. Ik houd ze aardig in toom met die plakdingen. 

Ah dat is goed om te horen, van het in toom houden dan. Bij mijn opkweekplek kunnen ze eigenlijk niet komen vanaf buiten- een enkeling die door een hor piept daargelaten.

 

Begin dit jaar honderden mugjes doordat ik van bovenaf, en teveel- bewater. Ik geef het gelijk toe- dat is een combi van luiheid- en te weinig diepe schotels om onder de planten te plaatsen..

 

Maarja.. 1 mugje is voldoende, ze planten zich aseksueel voort geloof ik. Had mijn Perzische slaapboom nog maar net kunnen redden, zo erg was het.

 

Een 2 jaar oude kaneelboom gaf de geest als eerste. Heb de ergst aangetaste planten compleet gespoeld, geen aarde meer aan de wortels, en heb ze daarna op Canna Terra gezet. Kneiterduur maar mijn favoriete pepers doen het er goed op... Ook 1 van de merken die ik redelijk vertrouw qua parasieten- maar helemaal veilig zal het helaas nooit wezen. Steriliseren met de magnetron of snelkookpan doe ik na 1x, niet meer...

 

Maargoed. Mugjes. De volwassen muggen door tikken tegen de potten op laten vliegen en met de electrische zapper ongedaan gemaakt.. Daarna de boel behandeld met aaltjes- en er geen last meer van gehad. Nu is er helaas af en toe weer een mugje te zien, na introductie van nieuwe grond, 3 maanden later.

Vergeet trouwens ook de kamerplanten niet- sommige kunnen complete kolonies huisvesten..

 

Nu net hier de mineermot uit een jonge maggiplant gehaald, en de spanrupsjes van de tomaatjes. Alles nagekeken wat staat te schuilen in het schuurtje- het lijkt wel een jungle. Of nog meer eigenlijk een plantenhoarder, gezien de krappe loopruimte, en het feit dat werkelijk elke beschikbare ruimte vol staat...😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten verpot. Tom, caps en kom.
Ik heb 2 tomaten de uitdrogingsdood laten sterven… de 2 achterste planten hebben kennelijk geen water gehad. Ik heb me ingehouden en 5 tomatenrassen erbij gezaaid. Kwam door de white tomasol. Daarvan wilde ik er toch meer van. Toen ik die zaden zocht, kwam ik german red strawberry tegen. De lievelings van mijn kind… maar niet gezaaid. Dus nu wel. Maar toen zag ik nog die en die en die… uiteindelijk heb ik me ingehouden en er maar 5 bijgezaaid. Er wordt straks toch weer genoeg opgegeten door slakken, dus het kan wel.

2 courgetten burpees golden buiten gezet. Boot gehost. Kas begoten. Een woelmuizen gang ontdekt…. Voor ik alles in de kas zet, ga ik de tuinslang er 2 dagen in hangen. De hele boel verzuipen… er is ook leuk nieuws uit de kas. Aardbeien hebben gewoon al vruchten. Leuk man! Scheelt echt in de kas. Buiten zijn ze pas bezig met bloemen.

Mijn komkommers verpot. Ik heb zo veel komkommer gezaaid, niet normaal! De kinderen ook. Alles verpot van hem. Ik heb er 4 van mezelf in een grote pot voor het raam staan. Zou dit dan het jaar worden waar ik om kom van de komkommer?

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-4-2024 om 15:04, acpronk zei:

Ook naar de vijgen gekeken, van de vele breba vijfjes genoten

Breba vijgjes (autocorrectie) waren het dus, met de nadruk op waren want binnenkort is het wellicht wormenvoer.

 

Vandaag toch even wezen kijken, want overal op facebook las ik dat de vijgen vorstschade hadden.

Dinsdagochtend nog niets gezien, maar vandaag wel zeer veel schade gezien. Bevroren blad, maar ook enkele vruchten die verkleurd waren en er bij lichte aanraking af vielen. Vele vruchtjes zijn overigens nog groen en zitten nog vast, nu op hoop van zegen dat ze het wel gered hebben (terwijl het blad erboven wel kapot is).

Overigens heeft de kiwibes nergens last van gehad, en ook de druiven en moerbei zien er goed uit (op het eerste gezicht).

Minimum temperatuur volgens hetweeractueel was 1,1 graad. Dat kan 2 dingen betekenen; 1. Vijgen kunnen niet tegen lage temperaturen, 2. Het weerstation staat op een gunstige locatie dus niet open veld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is daar ook een filmpje van? Of waren de kinderen toen nog op school?
Een hossende Mellie achter een boot

Whahaha ja altijd heel lollig! Ik ben blij dat de kinderen nog niet toe zijn aan een mobiel. Of zij misschien wel, maar hun moeder nog niet.

Vandaag onverwachts nog wat dingen gezaaid. Wat onkruid geharkt en mijn paddenstoelen die het zo geweldig deden, buiten neer gezet in de regen. Ik hoop dat ze nog een opleving krijgen in de buitenlucht. Anders maar weer een nieuw pak broed. Ook nameko paddenstoelen geoogst. Die vind ik zó lekker!
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In een van mijn twee bakken mosterdsla en andijvie en koriander zaailingen uitgeplant plus een rijtje wortels gezaaid. Een bakje koolrabiplantjes verspeend..lang niet alle want ze waren erg dicht op elkaar gezaaid dus niet ieder plantje had wortels zeg maar..

 

Lie heeft weer een stuk van de Japanse duizendknoop uitgegraven..de wortels gaan idd tot in Japan😜

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste bonentoren opgezet, gesnoeid en de eerste twee bedden klaargemaakt. 
 

Ik kom ook echt overal slakken tegen. Ik heb het kleine spul nog niet buiten uitgeplant. Overweeg om nu alvast preventief  wat biervalletjes te zetten. Iemand een idee om de hoeveel meter je dat zou moeten doen? ik heb er drie bij de erwten staan en daar was goed gebruik van gemaakt, maar het gaat me niet lukken om het op die manier door de hele tuin te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

FF de tonnen wat hoger zetten zodat je of bij de kraan kan of de zwaartekracht kan gebruiken?

 

Een rand gespit en daar 40 Texla's gepoot.

Rabarber, raapstelen, munt en knoflook geoogst en in de code geel thee gedronken in het kasje en staan kletsen met de nieuwe buren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste spitwerk gedaan. Uiteindelijk maar een goede week later klaar dan vorig seizoen, maar de grond is nu nog net zo nat als die verleden jaar begin maart was.

Zwaar werk, met al die nattigheid. Maar goed, we kunnen aan 't heuven :-).

 

Een begin gemaakt met het opruimen van m'n kas, komende weken moeten er (letterlijk) een stuk of 50 fruitbomen de deur uit.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op nachtelijke zoektocht naar de mysterieuze "Fluorescerende Schelpdragers"...

 

De schelploze variant is helaas pas fluo wanneer je ze betrapt op hun nachtelijke activiteiten..

 

Zoveel naaktslakken, niet normaal. De huisjesslakken hebben mijn mosterdblad ook gevonden helaas.

 

UV is niet effectiever- maar het maakt de dagelijkse ervaring wel anders..

 

20240429_004035.thumb.jpg.f1eb70b4fe2411e03637e548cdebfe97.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...