Geplaatst: 13 juli 20241 j De pompoen in mijn voortuin, een Uchi Kuri een extra steun gegeven, zodat hij van de grond af is ivm de slakken. Terwijl ik bezig was zag ik op een eerdere steun een beer van een slak in de jacht houding..De woont nu bij de overburen die hebben alleen maar bos. Niet slim ik weet het maar hij neemt risico als hij terug komt, er rijden auto’s! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 juli 20241 j Auteur Een gaastunneltje gezet en gevuld met palmkool. Het lege uienveld voor de helft gespit en er twee pompoenen gezet. Zomerpostelein geoogst De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 14 juli 20241 j Tuinbonen geoogst en de planten gerooid, op die plek kunnen deze week de nieuwe aardbeienplantjes de grond in.
Geplaatst: 14 juli 20241 j Auteur Wat snoeihout verbrand en gelijk gebarbecued en kopjes pepermuntthee gedronken. Nog een klein beetje gezaaid en geschoffeld. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 14 juli 20241 j Japanse wijnbes geoogst. 2 bakken vol en er komt nog veel meer aan. Helaas hebben de ratten ze ook alweer ontdekt dus dat beloofd niet veel goed. verder treurig gekeken naar hoe beide appels in de appelboom waren aangevreten door de vogels evenals de eerst twee rijpe tomaten, open gepikt door eksters. Het is een treurig tuinjaar tot nu toe 😅 alleen de sla en de kruiden gaan goed vooralsnog
Geplaatst: 14 juli 20241 j @marinke ik voel met je mee. Heb exact hetzelfde gevoel, zo niet erger. Desondanks ben ik vandaag met frisse tegenzin alsnog in de tuin bezig geweest. Het stukje waar ik al zo’n 400 bieten heb gezaaid en maar zo’n 15 van over heb, heb ik onkruidvrij gemaakt. Wéér. Ik weet niet waarom dat spul zo hard groeit. Elke cm is begroeid. Ik heb bonen gelegd, niet gezaaid. Wat andere dingen en nog meer onkruid verwijderd, wat aan de kippen gegeven, een omgevallen (of afgeknaagde? Iemand die dat kan zien??) zonnebloem in de compostbak gemikt en de bloem in een vaas, wat gladiolen vastgezet en de laatste komkommer die ik had voorgezaaid voor de jongste, in mijn eigen tuin gezet. F1 zaad. Pliessssss, laat dit eindelijk eens een lange komkommer worden for the love of god…. Ik heb ook een mega bos bloemen van mijn koters gehad incl een bloederige wond, want het mes schoot uit. Eh, waarom niet met een snoeischaar geknipt lieve kinderen? Hand zit er nog aan incl de moed voor nog een bloederige snoeibeurt [emoji14]
Geplaatst: 15 juli 20241 j Auteur Vanmorgen de kas wat opengelegd want de komkommers stonden slapjes. Er zat een jonge merel onder het net van de buren maar ik dacht als die er in kan kan die er ook weer uit, ze zaten er al eerder onder. Aan het eind van de middag kwam ik terug en zat die er nog, toen heb ik maar het net gelicht. Boontjes geplukt en afgehaald. Daarna nog een rij aardappels gerooid en een laag afval/mest op de composthoop gemaakt voor het ging regenen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 15 juli 20241 j Vanochtend kippen opgesloten… ze stonden om 5:15 u de boel wakker te kukelen… mij in elk geval wel. Toen de boel maar water gegeven. Nog nooit zo vroeg bezig geweest denk ik.Op een christelijker tijdstip de kas maar open gezet en het kippenhok open gemaakt. Ik had wat gedroogde koemestkorrels. Wilde ik in de kas een handje gooien. Zag toen een zwerm beesten op me afvliegen. Duizenden vliegende mieren! Jawel… de kolonie is dusdanig groot ze uitvliegen. Ik heb erna gedoucht, ik zat ook onder. Echt vies en heel indrukwekkend hoeveel mieren er op een Leon oppervlak kunnen zijn. Het zijn de knappe gouden mieren. Had ook zwarte mieren vliegers. Heel veel mieren weggeschept en aan de kippen gegeven en nog veel meer mieren weg zien kruipen… ik geloof niet dat ik dit kan bestrijden. Iemand advies? Ik denk dat mierenpoeder een gepasseerd station is.
Geplaatst: 16 juli 20241 j Auteur Mieren laat ik gewoon hun ding doen op de tuin, in de kas wil ik er niet te veel vanwege de luizen die ze houden. Maar als je weinig tegels of planken etc. hebt valt het erg mee. Als ze gaan vliegen lijken het er heel veel maar bedenk, slechts enkele koninginnen overleven en de mannetjes zijn er enkel om de koningin te bevruchten en dan is het voorbij voor ze. Je kan ook nog een Australische bergduivel nemen, die voedt zich met mieren. On topic. Gladiolen gesneden en de laatste tuinbonen geoogst. De "Russische" knoflook geoogst en met het onkruid wat er ook van af kwam weer een laag op de composthoop gemaakt met een laag verse weidemest. 16 juli 20241 j aangepast door Patrijs De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 16 juli 20241 j Goudelritsen in de nieuwe vijver geplaatst, om het muggenbestand wat in te komen. Verder nog heel wat onkruid gemaaid rond de courgettes en pompoenen
Geplaatst: 16 juli 20241 j Bonen uitgepoot, rijen zijn nu bijna compleet. Boterbonen geoogst en gegeten (bonen doen hun naam eer aan, ze zijn boterzacht) Koolrabi geoogst en ook gegeten (we aten ovenschotel met koolrabi, boter- en sperziebonen, aardappels en gehakt). Alles van eigen erf/tuin Laatste oost indische kers uitgepoot, de eerste bloemen zaten er al in. En een flink eind onkruid gewied. Buurvrouw gisteren gevraagd of ze haar aardappels wilde nakijken (phyto en mn tomaten staan er niet zover vandaan). Vanavond samen alvast een deel van haar aardappels gerooid, inderdaad veel slechte aardappels, maar toch ook nog een groot aantal mooie kunnen rooien voor haar.
Geplaatst: 16 juli 20241 j 4 uren geleden, Patrijs zei: Je kan ook nog een Australische bergduivel nemen, die voedt zich met mieren. Oh wat een engerd! Snap de naam helemaal (je zou zo'n beest tegenkomen in je tuin....) 🤯
Geplaatst: 17 juli 20241 j Auteur Ze zijn maar klein en schattig als je ze in de Australische woestijn ziet. Hap hap hap alle mieren weg. Spitskool en courgettes geoogst. Een deel van de knoflook schoon gemaakt. De mais en aardbeiveldje to be geschoffeld. De rest van het uienveldje gespit en er pompoen gezet.. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 17 juli 20241 j Tomaten gediefd en grotere stokken geplaatst. Maar weer eens een gokje genomen door een pompoen uit te planten op een plek waar er al vijf zijn gesneuveld door de slakken. De laatste reserve stokbonen bijgeplant. Een deel lijkt nu wel echt aan de groei te zijn. Nog een poging gedaan met een klein courgette plantje (de andere twee toch maar eerst in een grotere pot). Op een paar plekken de biervallen ververst en er ook een aantal verwijdert Tomaatjes, de eerste gele pruimen, blauwe bessen en kruiden voor in de pasta geoogst.
Geplaatst: 18 juli 20241 j Tomaten gedieft. Diatomeeenaarde in de kas gestrooid. Slakkenkorrels ten spijt, 6 dikke naaktslakken uit de kas gehaald. Peper verplant. Geen idee welke het is, maar zaten allemaal pepers aan terwijl het nog steeds in een kweekbakje stond… was eigenlijk voor school. Heb ik blijkbaar over het hoofd gezien want had al een lading gebracht in mei en juni. Kippen gedaan. Weer onkruid… alles met de hand een voor een en dag later heb ik weer genoeg te plukken. Rozen gesnoeid zodat ze wat compacter worden. Nog wat wortels gezaaid, paksoi, witte rapen en nog wat. Ow ja. Rode boerenkool, want ik vind dat een mooie plant om te zien. Niet om te eten. Totaal geen fan van boerenkool, maar er gaat vast wat naar de kippen.
Geplaatst: 18 juli 202418 Jul Auteur Te warm, eindelijk. De lage kas open gelegd en daar komkommers geoogst samen met zomerpostelein. Spontane tomaten die te groot werden weggehaald en uitgedeeld. Water gegeven en misschien straks nog wat doen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 18 juli 202418 Jul Alleen morgen en overmorgen, daarna is het weer (tijdelijk) voorbij. Was niet van plan deze doordeweekse dagen naar de tuin te gaan (was afgelopen zondag geweest, en volgende keer was voor zaterdag gepland. In verband met drukte, onder andere werk. Maar moest gisteren was paksoi oogsten. Ook gezien dat er een mooie Shanghai paksoi klaar was, en wat kailan meegenomen. Zaten wel wat gaatjes van slakken in, maar gelukkig niet al te veel. En heel weinig rupsen (zag wel een groepje eitjes) en gelukkig geen aardvlooien en ander ongedierte waar ik bijna altijd last van heb. Dus eerste oogst paksoi en kailan ooit. En daarna de nog uit te planten plantjes in de kas van DKB wat water gegeven, die moeten het nog even uithouden... Een weekje tot 2 max, hopelijk. Eerst onkruid verwijderen, voordat het zich heel veel uitzaait.. En vandaag in de huistuin geconstateerd dat ik toch weer slakkenkorrels moest gaan strooien, want de Dahlia's werden al flink aangevreten. Heb er 6 planten staan. Eentje heeft 5 van de 7 toppen verloren, en van een andere is de enige stengel bijna geheel doorgeknaagd... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 20 juli 202420 Jul Wieden en strimmen en water geven in de tunnelkas. Komkommer Yamato in de kas uitgedund, alsmede tomaat Soldacki die ernaast staat. Ook twee komkommers geplukt en eentje opgegeten, pruimen (zorgelijk, geen wesp te bekennen), bramen en een courgette geoogst. Japanse wijnbessen gegeten. Red Swan stamboontjes gelegd. En toen werd het te warm.
Geplaatst: 20 juli 202420 Jul Auteur Nog wat vroeg voor wespen? Gisteren een pond peulen geplukt en courgettes. Vanavond acht komkommers geoogst en een rij aardappels gerooid. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 20 juli 202420 Jul Vandaag het geplande bezoek van Limoncello, alleen de tijd was nog niet afgesproken. Hij deed een dagje Boskoop. Wat stek- en enthout van hem gekregen (appel, peer en druiven), en stekhout van vijgen ter plekke geknipt en gegeven. Daarna nog even wat water gegeven in de kuipen (pomp zit volgens mij een beetje verstopt, water stroomde niet bepaald krachtig..), en wat geoogst: tweede pluk blauwe bessen, eerste roze bessen (blauwe bes pink lemonade) en eerste Japanse wijnbessen. Ook wat paksoi en alweer de laatste kailan geoogst. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 21 juli 202421 Jul @Patrijs ja dat denk ik ook. Te nat en te koud enzo. Normaal moet ik bij het plukken altijd oppassen dat ik niet in een wesp grijp, maar dit jaar zelfs nog geen aangevreten pruimen.
Geplaatst: 21 juli 202421 Jul Gisteren wat bonen uit potten uitgeplant, eens kijken of die het gaan redden. Verder rond de courgettes gewied en er stokken bij gezet zodat ze minder op de grond liggen. Eens kijken of er nu een courgette aankomt die niet prematuur wordt Flink water gegeven in de kas en wat vinassekali rondgestrooid. verder nog een lekker bak met sla geoogst en de eerste augurken, tomaten en haricots verts.
Geplaatst: 21 juli 202421 Jul Spruitkool geplant en weer courgettes uitgeplant. De woelmuizen en slakken maken het moestuinieren dit jaar lastig.
Geplaatst: 21 juli 202421 Jul Een kleine stellage van lijsterbes takken gemaakt voor het pompoentje in de grote bak, hopelijk wil de plant ertegen op klimmen. De eerste courgette geoogst, ik kweek duidelijk minigroente. In de Noachbak, waar nu nog twee wortelen, twee snijbieten en twee doorschietende sla-achtingen staan, de aardbeien uit de potten geplant. Ik hoop op uitlopers voor nieuwe plantjes en verder kan ik er nog wat blad voor de thee van oogsten later. Blauwe bessen geplukt. Twee hulstjes uitgetrokken en de bladeren gebruikt om de pompoen en de courgette een slakkenbarrière te geven. Twee dagen terug álle kumquats geplukt, de eekhoorn begon belangstelling te tonen en misschien gaan de boompjes nu wel bloeien vorig jaar was dat al in juni🤷🏻♀️ Sorry de foto is donker we zitten midden in een bui We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.