Kevins Moestuin Geplaatst: 6 juli 2024 Geplaatst: 6 juli 2024 Ik betwijfel of de meeste pompoenen nog wel optijd gaan afrijpen, vorig jaar toen alles goed groeide en vrucht zetten waren de pompoenen net optijd rijp nu met meer als 4 weken achterstand betwijfel ik of dat dit jaar gaat lukken. Quote
woldistel Geplaatst: 6 juli 2024 Geplaatst: 6 juli 2024 Maar ook onrijp kun je ze nog gewoon gebruiken, alleen niet bewaren. En afrijpen is ook afhankelijk van de soort/grootte. Het duurt nog wel even tot de eerste nachtvorst (hoop ik dan). 2 Quote
MSDG Geplaatst: 6 juli 2024 Geplaatst: 6 juli 2024 Eens de planten op gang zijn dan gaat het hard @Kevins Moestuin! Vooral op tijd gaan snoeien zodra de planten een aantal vruchten dragen zodat ze zich kunnen richten op het laten afrijpen. Ik verwacht dat het nog wel goed komt. Als ik 1 vrucht van de Musquee de Provence kan plukken dan eten we daar een heel jaar van, die wordt met gemak 15-20 kg per stuk 🤣 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Mikeee Geplaatst: 8 juli 2024 Geplaatst: 8 juli 2024 Op 12-5-2024 om 23:39, Mikeee zei: Vandaag is één van mijn zaailingen geknakt, waarschijnlijk tijdens verplaatsen om alles water te geven gebeurd. Denken jullie dat deze pompoenplant het nog gaat redden? Of kan ik de plant afschrijven? Kleine update. Heb deze Pompoen uit de kweekpot gehaald met heel weinig wortels, zodat ik de andere niet beschadigde en toen direct in de tuin gepland. Ondertussen staan beide planten al een tijdje in de vollegrond. De gebroken sinds 15 Mei en de 2de sinds 25 Mei. Beide beginnen nu goed te groeien. Ze lopen denk ik wel wat achter door het weer en mogelijk hun begin in de gedeelde pot. 2 Quote
MH95 Geplaatst: 8 juli 2024 Geplaatst: 8 juli 2024 Ik heb de planten eerst opgekweekt in de kas ivm de slakken en gisteren uitgeplant (zelfde voor de courgette). Ik hoop dat het dan nog goed komt als ik hier lees dat we achter lopen en al risico hebben dat ze niet afrijpen. We gaan het zien, andere jaren was het niks, teveel schaduw. Nu hopen dat het goed komt met meer zon. Ik probeer ze op rekken te kweken. Ze hebben al bloemen, ik zal morgen eens kijken of het vrouwelijke of mannelijke bloemen zijn. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 9 juli 2024 Geplaatst: 9 juli 2024 (aangepast) Pompoen en courgettes doen het nu eindelijk wel goed. Maar ik ben wel een paar soorten kwijt voor dit jaar. Overgebleven zijn pompoen Moranga, twee One ball courgettes en gelukkig een Costata romanesco voor de bulk. Moranga One ball Costata Romanesco 9 juli 2024 aangepast door woldistel 2 Quote
MSDG Geplaatst: 9 juli 2024 Geplaatst: 9 juli 2024 Van de week ga ik toch de Musquee de Provence eindelijk uitplanten want anders wordt de rest van het seizoen wel heel kort. Alleen even ergens een geschikt plekje vinden. 😄 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
MSDG Geplaatst: 13 juli 2024 Geplaatst: 13 juli 2024 De musquee toch maar op de composthoop gezet, leuke verrassing was het hommelnesr wat zich daar had gevestigd van ik geloof steenhommels. Dus even met rust gelaten en vervolgens de pompoen maar in het midden gezet. De butternut heeft z'n eerste vrouwelijke bloemen, tot wanneer zal ik laten bevruchten? Iemand idee hoe lang van bevruchting tot rijpe vrucht? 🤔 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 13 juli 2024 Geplaatst: 13 juli 2024 @MSDG van vrucht beginsel tot rijpe butternut duurt +- 90-100 dagen. Quote
RedTomato Geplaatst: 22 juli 2024 Geplaatst: 22 juli 2024 Ik had gister een kleine (of grote) verrassing aan de courgette... daar lag me een joekel van zeker 50 cm, oeps.... die had ik nog niet verwacht. Het is wel tot nu toe de enige. Maar alle pompoenen en courgettes doen goed hun best! Hoewel ik er aardig wat ben verloren dit jaar aan slakken. 2 Quote
Arja Geplaatst: 22 juli 2024 Geplaatst: 22 juli 2024 Mijn pompoenen hadden dit jaar een trage start, maar inmiddels groeien ze als eh, kool? Bij de Uchiki Kuri zie ik al een pompoen die redelijk groot is, en verschillende kleinere exemplaren. De Table Ace (denk ik, kan naambordje niet meer vinden, misschien is het toch de Hokkaido?) doet het ook goed met produceren van vruchten. Butternut is langzaam, heeft nu net de eerste bloemen. 5 Quote
Arja Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 We zijn aan het kijken hoe lang hij gaat worden 😆 Zijn eerste pompoen wordt al mooi oranje. 6 Quote
Arja Geplaatst: 10 augustus 2024 Geplaatst: 10 augustus 2024 Van de bovenstaande oranje pompoen wordt het steeltje al aardig droog. Voor mijn gevoel is dit wel heel vroeg, of is dat normaal voor uchiki kuri? Quote
Dahli Geplaatst: 10 augustus 2024 Geplaatst: 10 augustus 2024 @Arja ik vroeg me hetzelfde af. Hierbij een foto van 29 juli, vond het ook vroeg. Maar nooit kuri’s geteeld dus geen idee of het hoort. Zal denk ik geen toeval zijn dat we hetzelfde zien 😊. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 19 augustus 2024 Geplaatst: 19 augustus 2024 Zojuist de eerste uchiki kuri geoogst. Een beste knaap! 3 Quote
Lia56 Geplaatst: 19 augustus 2024 Geplaatst: 19 augustus 2024 Gaat goed met de pompoenen. Hier heb ik helaas al wat meeldauw. Heb t aangetaste blad al weg geknipt en verneveld met melk/water. Quote
Arja Geplaatst: 19 augustus 2024 Geplaatst: 19 augustus 2024 Hier gaan ze ook goed. Drie verschillende soorten. 3 Quote
woldistel Geplaatst: 19 augustus 2024 Geplaatst: 19 augustus 2024 Hier maar één soort pompoen, de Moranga. 3 Quote
Gitta Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Op 23-4-2024 om 17:07, Arja zei: Ik zaaide ruim een week geleden voor: Table Ace Hokkaido Baby Boo (mini) Butternut Uchiki kuri Alles is inmiddels al opgekomen, behalve de mini. Dat was nogal oud zaad, dus sowieso een experiment. Zonet het hele zakje erbij gezaaid, dus dat wordt of nul of 25 plantjes 😆 Hoeveel zijn het er uiteindelijk geworden van het oude zaad? Ik ben wel benieuwd. Quote
Arja Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Nul. De mini leek me een leuk klimplantje met kleine pompoentjes, maar er is niks opgekomen. Dank voor de reminder trouwens, ik zet op mijn lijstje voor de komende winter dat ik een zakje vers zaad koop. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Kak, liep net een mooie butternut van de plant af die al zo'n 20cm was. 😣😣😣 De Uchiki Kuri heeft slechts 2 pompoentjes en de Musquee pas haar eerste vrouwelijke bloempjes. 🤔 We laten haar nog even haar gang gaan en anders is het een enkeltje composthoop en alles op de butternuts. 🙏 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Gitta Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 @arja Jammer, maar het was het proberen waard. Volgend jaar met verse zaden komt het vast goed. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 Hier zijn de uchi kurris ook geoogst en een Galeux d'Eysines, enkele butternuts rijpen nog aan de butterbush f1 dit is moet ik zeggen wel een leuke butterbut om te hebben, waarom? Het is een bush type butternut die vele male vroeger al begint met het aanmaken van vrouwelijke bloemen waardoor de kans op rijpe butternuts veel groter is, er hangen zo 6 butternuts aan een plant dus dat is ook niet verkeerd, ze zijn wel een stuk kleiner dan mijn rankende soorten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.