Jump to content

Vraatschade jonge fruitbomen.

bonnie f

Recommended Posts

Tot mijn grote schrik zag ik dat mijn nieuwe fruitbomen schade aan de bast hebben. Ook zijn er takjes afgebeten. Dat laatste is natuurlijk geen probleem. Maar de schade aan de bast... Moet ik daar wat mee? En hoe erg is t?

Ik vermoed dat het hazen zijn geweest. Ik heb natuurlijk meteen bescherming er omheen gemaakt.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Ik denk konijnen, heb je een foto? Wij moeten al onze bomen beschermen tot ze echt goed dik zijn en de bast niet meer zacht (genoeg) is. :thumbdown: Appel en wilg zijn favoriet, maar zelfs de laurierstruiken (om maar een voorbeeld te noemen) zijn niet veilig. 

IMG_5088.JPG

We maken van gaas dat soort bescherming, en ook gebruiken we deze plastic beschermers:

IMG_8445.JPG

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Aan de schade aan de bast hoef/mag je niets doen. Zolang de bast maar niet rondom verloren is, is het herstel goed. Rondom is fataal voor de boom.
Hmmm. Dat wordt helaas 1 nieuw fruitboompje. Volgens mij een pruim. Dat zijn sws al niet zulke sterke bomen.

Les 1 bij het planten van fruitbomen in het buitengebied/platteland: planten beschermen tegen vraatschade van hazen, konijnen, reeën etc.
Mosterd na de maaltijd. Gewoon niet aan gedacht. Heb vorige week voor het eerst hier een "wild" beest in de tuin gezien. Een haas.

15 uren geleden, bonnie f zei:

Mosterd na de maaltijd. Gewoon niet aan gedacht. Heb vorige week voor het eerst hier een "wild" beest in de tuin gezien. Een haas.

Spreek regelmatig mensen die een voedselbos zijn begonnen en zich erover verbazen dat er zoveel vraatschade is door wild. Vaak denken ze dat hazen bijna uitgestorven zijn in Nederland...

Ah wat naar! Jammer genoeg maak je vaak op deze manier kennis met de mede-bewoners van je tuin. Bij een volgende fruitboom de stam goed beschermen!
Ik ben bang dat als ik in de buurt ben, ik een nieuwe pruim bij je moet kopen. Verkoop je ook dat grijze band? Wat Jorieke op de foto liet zien.