Geplaatst: 1 april 201213 j Hallo, Ik heb een vraagje over het verspenen van bijvoorbeeld sla, tomaat enz. Moet ik altijd het plantje ingraven tot de kiem blaadjes?
Geplaatst: 1 april 201213 j Houd als regel aan dat de kiemblaadjes NOOIT onder de grond mogen komen. Verspenen doe je het beste als er echte blaadjes zijn (die dus NA de kiemblaadjes komen) en deze wel al een beetje gegroeid zijn. Verspenen doe je zodat de plant en zijn wortels de ruimte hebben om verder te ontwikkelen. Dus doe het alleen als het nodig is.Je beschadigt altijd de wortels iets, dus wees voorzichtig. Na het verspenen geef je water, en laat je plantje een beetje met rust.Pas dus op met volle zon, de verdamping van het blad is best groot maar de wortels zijn in het begin vaak nog niet in staat om voldoende vocht op te nemen. En geef nooit direkt mest, dat kunnen de wortels nog niet hebben en gaat je plantje kapot! http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 1 april 201213 j Auteur Ik heb gezaaid in die afbreekbare potjes. Ik denk dat ik hem in zijn geheel kan overplaatsen zonder de wortels kapot te maken. Want als het goed is hoef ik dat bakje niet te verwijderen hé? Ik heb 1 tomatenplant per potje. (in totaal 4) ze zijn circa 10 tot 13 cm lang en krijgen ook hun eerste echte blaadjes. Dus dan zet ik ze in een grotere pot en dan ongeveer 10 cm diep? dan blijf er zeker nog 1 a 2 cm boven de grond.
Geplaatst: 1 april 201213 j Ik ken die potjes niet van eigen gebuik. Had gelezen dat ze ook wel flink wat nadelen hebben dus vandaar. Maar ik lees dat je plantjes al behoorlijk gefileerd zijn (te lange steeltjes)en dat maakt het ook wel lastig. Iets dieper planten kan geen kwaad omdat er uit de stengel weer wortels groeien maar zo diep moeten planten en nog 2 a 3 cm boven de grond zitten met de kiemblaadjes is best een hoop.  Geen idee of je dan verstikking van de wortels kan krijgen. Dus misschien dat iemand anders daar een antwoord op weet. Prei moet je vrij diep verspenen maar het 'gat' waar ze inkomen maak je niet dicht, ivm. verstikking. Weet niet of dat ook voor andere gewassen geldt. Als je nog genoeg zaadjes heb zo ik ze nu nog eens zaaien.Zorg dan dat ze als ze gekiemd zijn zo veel als mogelijk licht krijgen. Dan voorkom je dat ze te lang worden. Kan je een foto plaatsen, das toch makkelijker om te zien hoe ze er bij staan dan het zo uit je tekst te lezen en misschien heb ik er wel een heel verkeerd beeld bij http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 1 april 201213 j Voor zover ik weet geldt dit alleen voor prei, Rantje.Mij is geleerd om water in het gat te gieten als de prei uitgepoot is. De rest van het gat dicht de natuur zelf (weersinvloeden). Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Geplaatst: 1 april 201213 j Auteur Ik heb ze de hele tijd in volle zon gezet op het zuiden. Ze staan ook redelijk stevig. Ik zal morgen wel even een foto plaatsen. Ik kan nu wel weer opnieuw gaan zaaien. Maar dan ben ik bang dat ik hetzelfde krijg. Want ik zal ze weer achter het raam in het zuiden neerzetten. Ik zal even een foto plaatsen morgen. Kijken wat jullie er van vinden.
Geplaatst: 2 april 201213 j Die zijn vrij lang idd. maar ik denk dat je het wel gewoon kan proberen hoor, ze dieper wegzetten. Wel eerst een klein laagje grond in het potje doen, anders hebben de wortels niet de kans om te groeien. Die plantjes worden alleen maar zolang als ze te weinig licht krijgen. Heb je de kap er nog overheen? Het kan zijn dat het weer gebeurd, maar de dagen worden steeds langer dus de kans ook kleiner.Je teelt voor de buitenteelt dus je kan nu gewoon nog zaaien.Probeer het anders eens in een plastic bekertje, niet helemaal vol met grond. Dan kan je dus nog voor de eerste keer verspenen wat aarde erbij doen. Een plantje per beker... Is misschien ook voor jezelf leuk om verschillen te zien, daar kan je ook weer veel van leren!  Als je geen gaatjes in de onderkant maakt wel oppassen met watergeven... http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 2 april 201213 j Mijn tomaten staan ook in die turfbakjes. Zet ze ook met bakje en al in een groter pot, maar wat ik wel doe is ervoor zorgen dat het turf goed nat is en dan scheur ik de hoeken wat open. Zo krijg je dus 4 verticale sleuven in het potje waar kleinere worteltjes veel makkelijker doorheen kunnen. Bevalt mij prima op deze manier. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 2 april 201213 j Auteur  Ik heb ze over gezet ik heb gelijk 6 nieuwe kweek bakjes gemaakt. Voor het geval dat.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.