Jump to content

Hallo allemaal

sky

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben Wim, een veertiger die nu in z'n vierdejaarsmoestuinervaring zit.

Aanvankelijk is mijn moestuinverhaal begonnen met een 8 tal SFG-bakken maar was genoodzaakt uit te breiden naar dat wat je op de foto kan zien.

Tja!Wat wil je met 5 monden te voeden

Voor de groentjes heb ik nu 4 lange bakken van 1.2 op 6m en nog een serre.

Ik heb m'n tuin graag georganiseerd met een knipoog naar men creativiteit.

Zo heb ik voor op mijn bakken een verschuifbaar koudebaksysteem gemaakt.

Verder experimenteer ik al enkele jaren met wormencomopst en compostthee met bevredigend resultaat.

Groetjes.

dsc0000199821333310101.JPG

dsc0000314801333310129.JPG

Edited by Guest

Welkom!

Leuk, nog een SFG-er!

Ik ben erg benieuwd naar je verschuifbare koude bak systeem, klinkt geweldig!

Wil zelf dit jaar ook aan de wormen gaan (blijft een leuke zin) en van de week eens met compost thee begonnen. Kan alleen niet zo heel veel info vinden en wat ik vind is best erg tegenstrijdig. Over verdunnen, de tijd van staan en gebruik.

Dus hoe gaat dat bij jou? Je schrijft goede resultaten te hebben dus kom maar op met de tips

Hallo Wim en welkom op dit forum.

Je hebt een heerlijke ruime tuin voor je bakken met groenten. En ik vind je tussenpaden ook erg mooi.

Ben benieuwd of je nu wel t jaar rond kunt eten met 5 personen. En zijn er nog uitbreidingsplannen?

En wat staat er aan de zijkant onder die tunnel?

Klein tipje: als je bij de bovenste link met een begint kunnen we die foto ook direct zien. Lukt nu wel door er op te klikken. Maar staat wat leuker

Good things come in small packages

Welkom!

Leuk, nog een SFG-er!

Ik ben erg benieuwd naar je verschuifbare koude bak systeem, klinkt geweldig!

Wil zelf dit jaar ook aan de wormen gaan (blijft een leuke zin) en van de week eens met compost thee begonnen. Kan alleen niet zo heel veel info vinden en wat ik vind is best erg tegenstrijdig. Over verdunnen, de tijd van staan en gebruik.

Dus hoe gaat dat bij jou? Je schrijft goede resultaten te hebben dus kom maar op met de tips

Voor mijn composthee gebruik ik mijn wormencompost.

Het belangrijkste bij het bereiden van compostthee is dat je ongeveer 24 uur zeer goed belucht en een rijke compost gebruikt.

Dit betekent een goed verteerde compost gemaakt van zoveel mogelijk verschillende materialen zoals gedroogd materiaal,vers gemaaid gras, kruiden,gebruikte koffiefilters, papierslierten( zijn wormen dol op!)kippenmest, groentenafval enz... bij een juiste verhouding is beluchten niet nodig. Als je belang hecht aan een goede compost, is het not done om bv. courgette of pompoen op je composthoop te telen. Deze onttrekken het vocht.

Ik zal onder topic "moestuin seisoen" en aantal foto's posten van mijn koudebak constructie en zelfgemaakte composttheebereider.

Alvast succes, en profficiat met je eigen creaties!

@ Helly! Ja hoor ik ga op het stuk veld achter mijn bakken nog aardappelen telen...heb dit over enkele jaren geprobeert in SFG-bakken maar de verhouding plantaardappelen/opbrengst was niet bevredigend. Het is ook een heel gedoe voor de bakken verder te vullen zodra het loof hoog genoeg staat! Oja!.. Ik heb nog een vijfde lange bak met asperges.Bij deze temperaturen is dat bijna oogsttijd hé

Edited by Guest