Arja Geplaatst: 28 juli 2024 Geplaatst: 28 juli 2024 Dat was voor mij ook een reden om eens paarse te proberen. 😀 Al herinner ik me van vorig jaar dat ik die extra lange (Cobra, dacht ik) ook erg leuk en lekker vond. 1 Quote
loes Geplaatst: 29 juli 2024 Geplaatst: 29 juli 2024 Begin deze maand zag het er nog zo uit Inmiddels zo groeien ze ver boven de stokken uit en heb ik maar een verlening gemaakt naar de komkommerboog  2 Quote
Roelie Geplaatst: 29 juli 2024 Geplaatst: 29 juli 2024 Hier hebben we vandaag enkele emmers Purple Queen geoogst. Afgelopen week al geproefd en ze zijn heerlijk. Ze zijn ook eerder klaar dan onze andere bonen, namelijk de Dubbele Witten, daar zitten al genoeg aan maar nog erg klein. Alles is wel tegelijk gezaaid. 2 Quote
EdelSpint Geplaatst: 29 juli 2024 Geplaatst: 29 juli 2024 15 minuten geleden, Roelie zei: Purple Queen Dat is ook de paarse stamboomras die ik dit jaar voor het eerst heb. Heb jij toevallig foto's van hoe ze er bij jou bij staan? Bij mij is het vrij zielig. Â Twee kleine boontjes geoogst gisteren, deze maar in de fermentatiepot gedaan. Kun jij de smaak toevallig vergelijken met Purple Queen of een andere sperzieboon? Vormt ie draad? Quote
Roelie Geplaatst: 29 juli 2024 Geplaatst: 29 juli 2024 Geen foto , we hebben alles geoogst en in de vriezer gestopt. Maar ze stonden er zeer fraai bij. Geen draden gevonden. Het is hier in het noorden trouwens toch al een goed bonenjaar. Ook paarse stokbonen en dubbele witten doen het goed, evenals de Groninger pronkboon, roodbloeier. Quote
Patrijs Geplaatst: 29 juli 2024 Geplaatst: 29 juli 2024 Op 28-7-2024 om 15:45, woldistel zei: Volhouden @Mellie! Hier nu pas mijn eerste handje bonen. Eén heuse Blauhilde en wat Neckarköningin.  @loes Ik lijd bij groene stokbonen altijd aan "bonenblindheid". Stevig aan het plukken en dan ineens zie ik niks meer hangen. Eerst weer iets anders doen en dan weer verder plukken. Hangt er vanalles wat ik had overgeslagen. Met paarse bonen (of geel of roze) inderdaad geen last van 😄   Totaal off topic maar deze kleur nagellak past beter bij je bonen als die op je avatar. 🤠2 Quote De moestuin van Patrijs
woldistel Geplaatst: 29 juli 2024 Geplaatst: 29 juli 2024 Maar ja, dat zijn ook pepers, hè (thunder mountain longhorn) 😉 De nagellak die ik daar heb, veranderd van oranje naar rood naar gelang de temperatuur. Bij de bonen is het een cat-eye die van groen via blauw naar paars schuift met de lichtinval. Gewoon een beetje roze is er bij mij niet bij 😄 5 Quote
Arja Geplaatst: 8 augustus 2024 Geplaatst: 8 augustus 2024 Inmiddels eten we volop sperziebonen. Er zijn ook nog steeds nieuwe boontjes in de maak. Ik geniet van de mooie kleuren.  Paarse sperzieboon met paarse bloemen:   Groene sperziebonen met spierwitte en met gelige bloemen:    En de droogbonen met mooie zalmroze bloemen:  9 Quote
Mellie Geplaatst: 10 augustus 2024 Geplaatst: 10 augustus 2024 Ow die onderste foto! Mooie kleur zeg! Quote
MSDG Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 Denk dat ik deze vraag al eens gesteld heb, maar door die 'geweldige' zoekfunctie kan ik 't niet meer terugvinden: wat is de juiste methode voor droogbonen, oogsten als ze rijp zijn en binnen drogen of aan de plant laten drogen? Of hele planten oogsten en die te drogen hangen? 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Rookie Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 Ik lees even mee, ik wil dit ook graag weten. Quote
woldistel Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 (aangepast) 2 uren geleden, MSDG zei: oogsten als ze rijp zijn en binnen drogen of aan de plant laten drogen? Ik doe beide. Maar inderdaad pas als ze rijp zijn. Bij onrijpe boontjes krult het velletje vaak weg. Je kunt meestal goed zien wanneer de bonen rijp zijn, omdat de peul dan wat krimpt en verkleurd en afhankelijk van de weersverwachting haal ik dan alvast wat af. Methode drie doe ik nie 😄 28 augustus 2024 aangepast door woldistel 2 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 7 hours ago, MSDG said: wat is de juiste methode voor droogbonen, oogsten als ze rijp zijn en binnen drogen of aan de plant laten drogen? Ik dacht altijd aan de plant laten drogen als dat kan en het geen ‘schimmelend’ weer is. Maar heb geen onderbouwing, dus wellicht heeft iemand hier meer verstand van. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 Volgens mij hangt @Patrijshele planten te drogen. Zelf haal ik de peulen er vaak af als ze al droog zijn (of bij vochtig weer wel bruin, maar dan worden ze uiteraard niet droog). En dan binnen nadrogen. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 (aangepast) Klopt.  De planten busselen en ondersteboven ophangen.    Zijn ze goed droog dan bij mooi weer in een jute o.id. zak stoppen en dorsen. Vooral handig als je een wintervoorraadje aanlegt, anders duurt het erg lang  Vervolgens bij een stevige bries wannen. Je laat de gedorste bonen en klein afval vallen, de bonen vallen naar beneden, het lichtere afval waait weg.  Binnen de bonen lezen (stuk voor stuk nakijken) en verder drogen in een ondiepe schaal en regelmatig husselen. Voor het bewaren een aantal dagen in de vriezer tegen de larven van de bonenkever.    29 augustus 2024 aangepast door Patrijs 5 1 Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.