Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wichter "pruimbes""


hansm

Aanbevolen berichten

Al een tijdje wil ik graag de Wichter een pruim die kleine vruchten geeft dat hij ook wel een pruimbes genoemd wordt.

Wichters komen in Nederland vooral in Friesland (daar is de wichter een erkend streekprodukt) voor of een deel van Groningen, apart is dat het is een pruim die aan de voet opschot geeft van jonge planten deze zijn

raszuiver en hebben de eigenschappen van de ouderboom en kunnen dus simpel gestekt worden door opschot uittesteken en ergens anders te planten, twee soorten worden erkend maar verschil is volgens mij minimaal.

De wichter vruchten schijnen lekker te zijn maar geen "'door eet'' pruim meer voor verwerking in jam in friesland worden er ook chutney en wijn van gemaakt.

Binnen kort krijg ik de boompjes normaal groeien ze als wat wilde struiken met dichte kroon goed als windscherm, maar waarschijnlijk ga ik proberen of je ze ook kan leiden.

Enige nadeel is dat klei niet zo'n goede bodem schijnt te zijn, ik los dat op door veel zwarte/potgrond te gebruiken.

 

Meer info. http://www.dewouden.com/index.php?page=wichter

 

Recepten; http://www.dewouden.com/index.php?page=recepten

 

wichterjandeboer.jpg

 

rijpewichtersinkleuren.jpg

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat leuk Hans! ik wou er ook een hebben maar ik mag geen (grote) bomen op mijn tuin planten...

dat ze het niet echt geweldig op de klei doen klopt, maar als ie eenmaal voet in de bodem heeft valt het wel mee.

de wichter wordt vooral in de 'wouden' geteelt.

er zijn helemaal geen wouden meer in 'de wouden' maar de grond is nog steeds een combinatie tussen zand en veen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de mensen die geintereseerd zijn. De wichter is een in Friesland/Groningen verwilderde variant van de gele kroosjespruim, ook wel de mirabelle. De wichter is iets bitterder dan zijn franse zusje, maar heeft daar tegenover ook een lekkere amandelsmaak (tenminste, dat zeggen ze ). Het is tenminste wel een echt streekproduct in die regio!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik snap niks van de verschillen in wichters, er schijnen meerdere te bestaan, maar het verschil is mij niet duidelijk

en ook geen rasnaam ofzo, als ze al aangeboden worden is totaal onbekend weke je koopt, enkel wichter.

Nouja ik blijf ze erg leuk vinden.

En ja ik lees ook overal dat ze uit Friesland komen, ik vraag me af of lokaal/streek verschillende wichters te vinden zijn of dat dat in de loop der tijd allemaal door elkaar gehutseld is.

 

Frank kan jij in je boek zien, of daar verschillende wichters in staan met hun verschillende namen ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De herkomst van Wichters is nogal onduidelijk. Het zou mij niet verbazen als het nakomelingen zijn van verwilderde zaailingen van Mirabelle de Nancy en wellicht ook van de Reine Claude Verte. Mirabelle de Nancy en R.C. Verte kunnen vermenigvuldigd worden uit zaad. Meestal krijg je dan bomen met van die kleine vruchtjes die sterk lijken op Wichters. Sommigen nakomelingen hebben groene vruchten, anderen hebben rode of gele vruchten, of een mengeling daarvan. De vruchten van deze zaailingen zijn meestal klein, net zoals bij Wichters. In de links wat meer info over Wichters en over enkele van de vele zaailingen van de R.C. Verte.

 

http://www.hoogstamfruitnh.com/contentFiles/pruimen/kroosjes.html

 

http://blog.seniorennet.be/fruit/archief.php?startdatum=1185746400&stopdatum=1186351200

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herkende ze direct op de foto.

Ik raap tijdens een wandeling wel eens een stammetje/stek langs de weg als de kwekers hier in de buurt gerooid hebben. Als ze beschadigd zijn worden ze aan de kant gegooid. Altijd goed voor een experiment.

Geheid dat het dus twee onderstammetjes waren die of nog ge-ent moesten of mislukt waren.

Maar gelukkig kwam het antwoord in diverse bijdragen al naar voren.

Het is gewoon een "wilde" pruim.

Niks mis mee trouwens, smaakt prima en draagt (om het jaar) prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in onze achtertuin, de Antwerpse Bush staan zo enkele wilde pruimen, niemand eet die op, ze blijven op de grond rotten.

Vroeger aten de kiekes die op.

Er zijn er groene en paarse.

 

Zo een stek uitsteken en oppotten kan dat nu nog?

 

De enige echte Antwaarpse Wichter "Pruimbes" neem meteen een patent

Trouwens de enige echte en lekkerder dan die van Groningen of Friesland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk hebben vroeger Belgen zulke lekkere pruimbessen in Groningen en Friesland gegeten,

dat ze de pit gewoon doorgeslikt hebben, en zo op deze "natuurlijke"" weg via de darmen is de wichter in Belgie

terechtgekomen, maar WEL vanuit Holland en zijn ze dezelfde

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Een paar dagen geleden gekregen van iemand die we ontmoet hadden op de markt tijdens koningsdag.

Wortelstekjes van de Wichter. Na er hier over gelezen te hebben kan ik bijna niet wachten...maar ja, dat zal nog een paar jaartjes duren....

 

DSCF972633751436769530.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...