Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kardoen

Frans

Recommended Posts

Ik heb zojuist een avatar gekozen want avatars zijn toch wel makkelijk omdat je er in één blik andere forumleden mee herkent in een topic . Naast groenten kweek ik op bescheiden schaal ook wat bloemen. Deze avatar laat een mooie combinatie van beide zien denk ik. Het is de bloem van de kardoen , een meerjarige plant , die in het voorjaar een van de eerste producenten is van verse groente. Als later in het seizoen zijn stengels niet meer bruikbaar zijn voor consumptie beloont hij je nog eens een keer met prachtige bloemen.

sl551488.jpg

sl551491.jpg

sl551504.jpg

sl551511.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Kardoen kweken is niet zo moeilijk . Kardoen laat zich makkelijk zaaien en dat hoef je ook maar eenmalig te doen. Heb je deze planten eenmaal in je tuin dan komen ze ieder jaar weer vanuit hun wortelgestel terug want ze zijn vrij goed vorstbestendig en zeker als je er voor de winter wat bladeren overheen gooit. Hou er wel rekening mee dat je pas in het tweede jaar voor het eerst kunt oogsten omdat de plant het eerste jaar al zijn energie nodig heeft om tot een mooie plant uit te groeien.

Je gebruikt alleen de stengels van de plant nadat je het blad afgescheurd hebt. Vergelijk het maar zo'n beetje zoals je rabarber oogst door het zachte deel van het blad te verwijderen waarna de stengel voor gebruik over blijft. Wel moet je de stengels jong en gebleekt gebruiken. Om te bleken moeten de kardoenbladeren eerst een tot weken voor de oogst aan de plant 'ingepakt' worden zodat er geen zonlicht meer aan komt. Dit gebrek aan zonlicht zorgt er voor dat de stengels lichter van kleur worden en ook malser. Je kunt voor dat inpakken wat kranten gebruiken met er omheen wat donkere plastic dat je met een touw samen bindt. Wel van boven open laten want anders gaat het broeien .

De smaak laat zich moeilijk uitleggen . Er zit bijvoorbeeld iets bitters in en niet iedereen waardeert dat. Zelf vind ik het wel lekker. Voor recepten kun je beter even het internet afstruinen . Ik gebruik ze op de meest simpele manier en dat is ze in blokjes gesneden bijtgaar koken , afgieten , wat krautersalz (een duitse mix van diverse kruiden met een beetje zout) er door heen en dan nog een klontje roomboter er in laten smelten.

Vond de bloemknoppen wel erg op de artisjok lijken dus vroeg me af of je die ook kunt eten. Even opgezocht en die kun je inderdaad ook eten op dezelfde manier als artisjok, het is ook familie van elkaar.

De smaak van kardoen werd ook omschreven als die van artisjok, maar dan wat zoeter.

Even a broken clock is right twice a day

Ik heb de bloemknoppen nog nooit geprobeerd Koert. Eigenlijk is het ook een beetje zonde als je ziet wat er voor mooie bloemen uit ontstaan en tegen die tijd is er immers al weer een ruim aanbod van andere groenten in je tuin aanwezig. (Ga het toch met een paar knoppen dit jaar eens proberen ).

De bloemen van een artisjok vind ik persoonlijk nog mooier, maar ik vind de knoppen zo ontzettend lekker dat (als de artisjok het dit jaar wel doet) ik echt niet op de bloemen wacht.

Weet jij trouwens of de kardoen makkelijk te vermeerderen is, want volgens mij heeft iemand bij ons op het complex er ook zo een??

Ik ga hem zeker proberen!

Even a broken clock is right twice a day

Je kunt een oudere plant ook vermeerderen door splitsing Koert. Het resultaat , ik heb wel eens op die manier delen van een plant aan iemand gegeven , valt vaak tegen. Reden is dat hij penwortels heeft die nogal moeilijk aanslaan. Een nieuw gezaaide plant start zijn bestaan met een enkele penwortel , de oudere plant gaat er meer vormen.

Zaaien en ontkiemen gaat echt probleemloos. Begin vorig jaar begonnen er bijvoorbeeld in mijn tuin overal spontaan tientallen nieuwe kardoenplanten te groeien. Reden was hakselmateriaal van de oude bovengrondse delen van kardoens , waaronder rijpe zaadbollen , die ik op de composthoop had gegooid. Omdat dat materiaal nogal bovenop bleef liggen werd het door het natuurlijk broeiproces in de hoop niet heet genoeg waardoor de aanwezige kardoenzaden kiemkrachtig bleven en na spreiding van de compost op de tuin hun kans kregen.

• 2 weeks later...
  • 1 year later...

De kardoen krijgt nu toch bloemen.... Die gaan ook gewoon de pan in om te proberen. Intussen wel al de eerste atrisjokken geoogst en gegeten (met kip - mosterd -dragon - room saus ---- heerlijk )... Van de Kardoen zou je ook de jonge bladeren kunnen drogen voor de thee. Dit heb ik geprobeerd maar was vreselijk bitter. Gebleekte bladeren heb ik nog niet geprobeerd.

De stengels van de kardoen eet je in het najaar, eerst moeten ze worden gebleekt. De bloemen worden niet gegeten...

Bleken doe je door er karton omheen te binden en eventueel nog iets donkers. De stelen zijn dan erg lekker met een sausje.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎