Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pastinaak, wie heeft deze wel eens gezaaid?


bloemenkoningin

Aanbevolen berichten

Ik kweek nu al een paar jaar pastinaak en als je mooie dikke wilt hebben moet je ze toch goed uitdunnen ik doe ze hier min. alle 15 cm.

 

De pastinaak staat hier om de woelmuizen te lokken. En rond de pastinaak staat een woelmuizenval . Die dikke pastinalen zijn dus niet mijn prioriteit, dode woelmuizen wel

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vertel mij wat Sugar..de vreters komen altijd naar de pastinaakjes...daarom oogst ik ze vroeg, dat geeft niets want ik zaai er genoeg. Hoe gaat het met je megaval ( o, off topic, beantwoord mijn vraag bij de woelmuizbladzij ok?)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

pastinaak is van de schermbloemige famillie net als wortel. Zuivere, kluitvrije en diep omgespitten grond, geen verse mest(doet het op oude kracht) en niet te dik zaaien zodat je niet hoeft te dunnen. Verder beschermen tegen wortelvlieg met eem vliesdoek. Meer weet ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortelvlieg bij pastinaak? Nooit gehad gelukkig. Meestal zaai ik dun, maar omdat de laatste jaren de opkomst magertjes was en ik bij moest zaaien, én omdat je de andere helft van t zakje toch weg kan geven, zaaide ik lekker dik, en je zult zien: het kwam allemaal op

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook van plan om pastinaak te gaan zaaien. Ik heb ergens gelezen dat ze zoeter worden als de vorst erover heen is geweest.

Plan is om ze in augustus te zaaien, en dan in de winter te oogsten, geen idee of het werkt.

Ik ben heel benieuwd naar de tips in dit topic.

 

Ik ben bang dat het in jou bak niet gaat lukken, vooral door de diepte... Het zijn nogal lange wortels... Maar laat je vooral niet ontmoedigen! Ik heb wortels in pot, gaat ook prima! Niet geschoten is altijd mis!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Wie kan mij hieruit helpen?

Ik zit met een tuinen enceclopedy voor me neus en staat bij pastinaak afstand: 25x10

Hoe moet je dit ook alweer lezen?

Rijafstand 25cm en plantafstand 10cm?

 

Sorry ben gewoon een beetje in de war maar heb nog zoveel zaad ervan over en aangezien ik las dat je het maar 1 jaar kan gebruiken... zonde om alles hierna weg te moeten gooien toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons eerste zaaisel F1 Gladiator van eind april was niet opgekomen/verdwenen, ons tweede zaaisel scoorde 3 plantjes uit een vers vol zakje zaad... .. en ik had ze zo mooi gepland (met een d) tussen de uitjes en de kamille.

 

Dus opnieuw voorgezaaid in een zaaitray en ziedaar, een mooi rijtje pastinaakjes die goed aan de groei zijn. Nog wel twee naaktslakken van een pond per stuk gearresteerd bij de grensovergang van het bed

 

Conclusie: volgend jaar zaai ik écht alles voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rob Hoe zaai je ze voor dan? Want hoorde overal dat je ze gelijk in de grond moet zaaien.. Maar eigenlijk ben ik ook liever van het voorzaaien want zie ik tenminste wat er komt enzo...

 

Tja die slakken dat is echt een ramp... Mijn andijvie is bijna helemaal opgevreten vanacht! En dat terwijl ik nog wel een slakken jacht had gedaan gister avond: 3 dikkerts en allemaal kleintjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik leg ze bovenop de vakjes van een zaaitray gevuld met wat gewone potgrond, klein beetje aandrukken om bij het uitplanten een goed kluitje te hebben:

 

1910021zaaitray160er23021341995383.jpg

 

dan een beetje wit zand erop strooien, goed vochtig houden, in een klein zaaikasje en dan ff wachten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...