Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pastinaak, wie heeft deze wel eens gezaaid?


bloemenkoningin

Aanbevolen berichten

ow wat een mooi ideaal ding lijkt me dat!! Waar kan je die dingen aanschaffen??

 

Ik heb in het voorjaar een pak van 20 stuks van het tuincentrum gekregen..mijn Franse buren zijn er ook blij mee. Maar on topic: Pastinaak zaai ik altijd rechtstreeks sinds die ene keer dat ik had voorgezaaid en ik allemaal kromme wortels had

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het voorjaar een pak van 20 stuks van het tuincentrum gekregen..mijn Franse buren zijn er ook blij mee. Maar on topic: Pastinaak zaai ik altijd rechtstreeks sinds die ene keer dat ik had voorgezaaid en ik allemaal kromme wortels had
Kromme wortels zou ik geen probleem vinden zal ik namelijk toch krijgen vermoed ik want heb kleigrond.

 

kweekkasje klein is bij de Action voor euro 3,-...
zo'n kweekkastje heb ik gelukkig wel. 1 van de action en de ander voor me verjaardag gekregen met rondjes erin maar niet echt diep dus lukt me niet om er echt zo'n kluitje te maken zoals je hebt als je plantjes koopt bij de intratuin bijv. Dat lijkt mij juist wel handig met pastinaak want die kunnen er toch niet tegen om verplaats te worden? Of valt het wel mee?

Met de "gewone" wortel heb ik het wel gewoon gedaan, ontkiemen in eierdoos en daarna onderkant opengeknipt en hup in de tuin gezet. Gaat volgens mij wel goed. Ze groeien nog steeds

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ilse, niet te veel prutsen gewoon lekker in de volle grond zaaien die wortels en pastinaak. Vers zaad gebruiken, niet te dun en wat ik altijd doe (zit ook op kleigrond) is de zaden daarna afdekken met een laagje potgrond. Daar komen ze vele malen beter doorheen dan kleigrond die de neiging heeft om dicht te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee maand geleden gezaaid, rechtsreeks in volle grond.

 

Na 6 weken gaf dat dit resultaat :

p174186585-4.jpg

 

Tijd om eens te wieden en uit te dunnen hoor ik U zeggen. Dat heb ik dan ook 3 weken geleden gedaan:

 

p259217723-5.jpg

 

Ondertussen, ondanks (of dankzij) het miezerige weer hebben de planten een flinke groeispurt ingezet:

 

p499489372-4.jpg

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik eet al jaren pastinaak, kun je veel lekkere dingen mee maken. Ziet het gelukkig weer steeds meer op de markt liggen, dus zo vergeten is de pastinaak niet meer. Hier ergens half mei gezaaid na de grond goed losgemaakt te hebben en hebben inderdaad erg lang over gedaan om te kiemen. Ze komen echter op met hele mooie, al wat grotere, eerste (zeer herkenbare) blaadjes - waar ik bij andere gewassen nog wel eens problemen heb met identificeren

 

Gisteren ééntje uit de grond gehaald om te kijken hoe ver ze zijn, gezien het loof al 40cm boven de grond staat:

Wortel ong 2cm dik en 20cm lang maar van onderen nog heel dunnetjes. Aan de lengte van de wortel te zien wat hij nog 'gepland' heeft om uit te dikken. Halverwege dus. Ik schat nog een maandje of 1,5 met veel water op deze warme dagen en dan verwacht ik 40 stuks heerlijke pastinaak.

 

Tip: Ruik er eens aan, ze hebben zo smakelijke aparte geur

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 5 years later...

Ik heb een vraag over het zaaien van pastinaak, dit jaar zal het eerste jaar van me worden.

Het liefste zou ik pastinaak voorzaaien, omdat mijn kleigrond onkruid rijk is en ik ook niet snel opwarmt.

Maar ik weet niet zoveel van pastinaak, kan ik ze voorzaaien, zoja binnen of buiten (kasje?)

Ik had het idee dan lichte grond gebruiken om te zaaien, 1 deel geel zand, 1 deel cocos en 1 deel compost (gezeefd, uit zak)

 

In de klei wil ik dan verhoogde bultjes / rijtjes maken met eenzelfde samenstelling, maar wel vermengd met kleigrond voor de stevigheid

 

Goed idee?

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze toch liever ter plekke zaaien, net als wortels. Ik heb ze zelf afgelopen jaar half Maart gezaaid hier in het hoge noorden, eerder dan normaal wordt aangeraden, maar het ging goed. Voor jou zou een voordeel van vroeg zaaien zijn dat de pastinaakjes al kleine plantjes zijn voordat het onkruid massaal opkomt.

Ik doe er niet meer bij dan een beetje compost, voor de rest is het keiharde klei, daar gingen mijn pastinaken verrassend goed mee om. Jouw toevoegingen klinken goed, daar niet van.

Makkelijke kiemers vond ik het niet, die pastinaken, ik heb een keertje bijgezaaid, en ze zijn langzaam met kiemen, net als wortels, maar eenmaal aan de gang zijn ze makkelijk, met minder problemen als wortels.

 

Ik laat mijn beste pastinaken staan om door te schieten en zaad van te kunnen oogsten. Zeker bij pastinaak zou ik dit aanraden, want dan weet je dat je vers zaad hebt het jaar daarop - belangrijk bij pastinaak - en ook dat je veel zaad hebt, dus goed voor dik zaaien en bijzaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Ik wacht helaas nog steeds op een pakket van Vreeken maar ik was van van plan in ieder geval meerdere zaadjes per plek te doen en de slapsten wegknippen.

Een handige tip die ik al tegenkwam is o de zaaiplekjes licht zand strooien zodat je kan zien waar je gezaaid had.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...