Antoine Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Hallo, wat is dat toch met peulvruchten? Erwten en Peulen zijn aan het kiemen.... Stokslabonen worden dik en ik zie bij enkele een klein piepje komen. (denk niet dat het goed is om te doen, maar ik spiek iedere week even ) Maar mn tuinbonen? Ik heb er zo'n 12 gelegd, maar ze zijn foetsie. Wie lust dat graag? gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Kan zijn dat de vogels die eruit gepikt hebben. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted April 6, 2012 Author Share Posted April 6, 2012 Da's fraai! Opnieuw leggen dan maar... Maar hoe? Ik kan kwaad met mn buks daar op loer liggen de ganse dag en nacht gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Hoi Antoine,Bij mijn moestuin zijn kraaien, en die loeren op bonen/erwten/uien die net boven de grond piepen... alles wordt weggesnaaid als je niet oppast. Er zijn 2 oplossingen: in de volle grond zaaien en de boel afdekken, zodat er geen vogels bij kunnen (gaas of net)of thuis voorzaaien, en als de zaailingen 5 cm of meer zijn, maar vooral: breed blad hebben, dan pas planten... zaailingen met volledig blad worden met rust gelaten, want dan zien de vogels zelf ook dat het om planten gaat. Anders vermoeden ze een worm... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Ik heb een oud ovenrooster schuin over de kiemende boontjes staan (ze staan tegen gaas, dus vanaf de andere kant ook niet te benaderen. Tegen de tijd dat ze te hoog worden haal ik het rooster weg, maar dan zijn de vogels er al niet meer in geïnteresseerd. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 In een ander topic heb ik er ook al eens over verteld: ik zaai ALLES onder zelf geknutselde gaaskappen want ik hou niks over als ik iets neerzet zonder becherming. Eksters, merels en duiven plunderen alles wat ze zien. Een buks is niet nodig als je jezelf als vogelverschrikker verkleedt... (sorry, een grapje) Heb jij trouwens nu de stokslabonen al in de volle grond?? Eigenlijk wordt daar half mei pas voor aangeraden. Eind april - begin mei leg ik de boterbonen (gele lage spercieboontjes) in mijn koude bak. De gewone stokbonen gaan pas half mei. Mijn ervaring is wel dat tuinbonen er erg lang over doen om boven de grond te komen. Langer dan bijvoorbeeld de erwten en peulen. Misschien dat dat ook de reden is dat tuinbonen eerder wegrotten in de grond. Peulvruchten houden niet van te vochtige grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Bij ons zijn het houtduiven die de tuin enz bonen eruit pikken.Daarom voorzaaien in de kas. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Voorzaaien in de kas doe ik ook altijd.Anders afdekken met gaas o.i.d. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Voor maar 1,99 euro koop je bij de Action een uv bestendig tuinnet van 3 x 5 meter. Daar kun je heel wat erwten en andere plantjes onder kwijt. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Zulke netten heb ik ook in huis. Misschien een domme vraag, maar hoe bevestig je die? Ik ben in de weer geweest met bamboestokken van 70 tot 10 CM en dan probeer ik die netten er met wasknijpers aan te klemmen. Om te voorkomen dat vogels er onderdoor kruipen leg ik aan de onderkant weer stenen. Totdat je ziet dat er een vogeltje in gevangen zit... Gelukkig kon ik het koolmeesje bevrijden, maar hoe handig zijn deze netten eigenlijk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Je kan ook wat takjes (twijgen) over je pas gezaaide bonen heen leggen. Op het moment dat ze boven gaan komen haal je die weer weg. Of vliesdoek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted April 7, 2012 Author Share Posted April 7, 2012 Niet, want ze klitten en raken in de war. Persoonlijk gebruik ik liever plastic, maar dan heb je in de zomer teveel broei, dus moet je luchten, en dat betekend dat vogeltjes van je aardbeien snoepen.... Het is eigenlijk altijd wat, en je moet kiezen tussen twee kwaden. Het vastzetten doe ik gewoon met een taillerepje (stom woord ) gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 7, 2012 Share Posted April 7, 2012 Ik vind een tuinnet helemaal niet handig. Je kan beter vliesdoek nemen (houdt de warmte ook nog vast) of er een strook kippegaas voor reserveren wat je dus ieder jaar weer gebruikt en na gebruik weer oprolt. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts