robertsmoestuin Geplaatst: 21 april 2011 Auteur Geplaatst: 21 april 2011 Inmiddels zijn de paprikaplanten al wat groter, zie foto en http://www.robertsmoestuin.web-log.nl Bij gebrek aan grotere potten en pokon nog steeds in dezelfde te kleine potten en met kraanwater opgevoed. Moet ik echt wachten tot half mei voor volle grond? De huiskamer is al aardig verduisterd nl. Ook al bloei en splitsing te zien. Quote
hansm Geplaatst: 23 april 2011 Geplaatst: 23 april 2011 Frans als ze straks in mei in volle grond gaan wat voor een verzorging of extra dingen doe je dan bij je blokpaprika ? Quote Players only love you when they're playing.
Frans Geplaatst: 23 april 2011 Geplaatst: 23 april 2011 Frans als ze straks in mei in volle grond gaan wat voor een verzorging of extra dingen doe je dan bij je blokpaprika ?Ze kunnen nogal topzwaar worden en vallen dan om. Daarom in ieder geval ondersteunen met een stok die je het best eerst in de grond zet en daarna de plant er tegen aan poot . Het later in de grond rammen van een stok geeft wortelbeschadiging. Ik gebruik ook wel tomatenspiralen omdat ik ze nu eenmaal toch heb liggen maar met een paprika gaat dat toch minder mooi dan met een tomaat. Naarmate de plant groeit en vruchten vormt kan voorzichtig opbinden van sommige zijtakken soms noodzakelijk zijn om afscheuren te voorkomen. Verder mix ik als ik ze in de vollegrond ga uitplanten wat grond van de tuin met wat potgrond (van ieder ongeveer de helft) en doe dat in het plantgat. Als ze dan nog op een plekje terecht komen waar zoveel mogelijk zon bij kan , je ze een enkele keer mest geeft (tomatenmest Lidl of Aldi bijv.) en er voor zorgt dat de grond altijd vochtig blijft , dan heb je zelf al het nodige gedaan. De factor zomer zul je moeten afwachten maar het hoeft beslist geen topzomer voor ze te zijn om flink te kunnen produceren. Het zijn verder gemakkelijke planten. Ik laat ze gewoon groeien zoals ze zelf willen en doe dus niet aan vruchtdunning of dieven . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
hansm Geplaatst: 23 april 2011 Geplaatst: 23 april 2011 BEDANKT, ik ga dat zo precies doen waarschijnlijk wel nog met een hoge vitragegordijntunnel ivm mijn slakkenleger.is een van de dingen waar ik meest benieuwd naar ben dit jaar, en ja hoe de zomer uitpakt is altijd met de warmte liefhebbers spannend. Quote Players only love you when they're playing.
robertsmoestuin Geplaatst: 27 januari 2012 Auteur Geplaatst: 27 januari 2012 Inmiddels zijn de paprika's op maar ophttp://robertsmoestuin.weblog.nl/laatstenieuws/de-snelste-paprika-van-nederland-het-grote-paprika-experiment-2011/ zie je het gehele experiment paprikakweken van vorig jaar. Dit weekend weer nieuw opkweken op de vensterbank. Quote
Eefje78 Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Vorig jaar heb ik al watertandend zitten kijken naar de foto's van Hans. Maar durfde het niet te vragen... Nu ga ik toch de stoute schoenen aantrekken: Hans, heb je misschien nog zaadjes over en zou je er een paar willen opsturen? Uiteraard betaal ik voor de verzendkosten!Of misschien is er wel iemand anders die vorig jaar zaadjes kreeg, Jasmin, Eva, Jorieke, Robert....die een paar zaadjes heeft kunnen winnen?Hoe is het vorig jaar gegaan met de paprika's in de zomer? Is het zelfs in de zomer van 2010 nog wat geworden? Bij Robert zag ik mooie planten! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 De zaadjes waren van Frans. Ik heb helaas niets meer, ben zo stom geweest om geen zaden te bewaren, en ik heb de laatste paar net gezaaid. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Eefje78 Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Vorig jaar heb ik al watertandend zitten kijken naar de foto's van Hans. Maar durfde het niet te vragen... Nu ga ik toch de stoute schoenen aantrekken: Hans, heb je misschien nog zaadjes over en zou je er een paar willen opsturen? Uiteraard betaal ik voor de verzendkosten! Sorry, bedoelde natuurlijk FRans! Quote
geedee Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Zaten die in de carrousel met als bijschrift "grote blokpaprika"???? Quote
Tim0511 Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Nu ga ik toch de stoute schoenen aantrekken: Hans, heb je misschien nog zaadjes over en zou je er een paar willen opsturen? Uiteraard betaal ik voor de verzendkosten!Ik trek ook een paar stoute schoenen aan en sluit me aan bij de vraag van Eefje Quote
heidike_21 Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Ik wil er ook wel enkele frans .als je wilt kan ik je mijn ruillijstje even doorsturen Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/
Eva Geplaatst: 31 januari 2012 Geplaatst: 31 januari 2012 ik heb vorige week zaden die ik vorig jaar van Frans had gekregen gezaaid.ze waren in no-time boven...kun je voorstellen, het waren zaden van 2009....!nog maar weer een keer bedankt Frans Quote
sammetje Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 Beste Frans, Heb je nog zaden van deze geweldige paprika??? Ik hou me aanbevolen Quote
Frans Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 Heb je nog zaden van deze geweldige paprika???Ik herhaal het nog maar eens voor de zekerheid. De genetische eigenschappen van deze paprika zijn dik in orde maar het is geen wonderpaprika . Factoren als grond , bemesting , standplaats , waterhuishouding en het weer spelen een net zo belangrijke rol in het eindresultaat als bij iedere andere paprika. Ik heb nog wel wat zaden van het afgelopen oogstjaar over Sammetje . Als je via pb een adres geeft waar ze heen moeten dan komt het in orde. Dat geldt natuurlijk ook voor heidike_21 en Eefje78 . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 Ik zie nu pas dat ik over een verzoekje om zaden heengelezen heb . Sorry Tim (Tim0511) . Stuur even een pb met adres .En daarna stop ik er mee want ik ben nu zowat door mijn extra voorraadje zaden 2011 heen . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Tim0511 Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 Ik zie nu pas dat ik over een verzoekje om zaden heengelezen heb . Sorry Tim (Tim0511) . Stuur even een pb met adres .En daarna stop ik er mee want ik ben nu zowat door mijn extra voorraadje zaden 2011 heen . Vanochtend zijn de zaadjes goed en wel bezorgd. Nogmaals bedankt!Zodadelijk ga ik een gedeelte gelijk planten (moet eerst nog even de zak potgrond laten ontdooien binnen) Quote
Koert Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 Ken je de deno-methode Tim? (te vinden in de zoekfunctie rechtsboven) Dat vind ik vooral voor pepers en paprika echt wel een aanrader, kan de potgrond op z'n gemakkie ontdooien! Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 Die zaadjes doen het ook gewoon in een beetje vochtige potgrond... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 Ja dat doen ze zeker, maar er zijn meerdere reden om eventueel voor de deno-methode te kiezen, mijn opmerking was alleen bedoeld om hem nog een optie te geven, zeker nu zijn potgrond bevroren is en hij graag wilt beginnen. Zo als jij jouw opmerking stelt maak ik er uit op, dat jij een andere methode dan de jouwe maar raar vind en dat vind ik dan weer een beetje raar Quote Even a broken clock is right twice a day
Eva Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 tja, dat is het nadeel van internet...je hoort geen intonatie.en daardoor is het gemakkelijk de verkeerde conclusies te trekken. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 Nou ik vind het zaaien van zaadjes tussen velletjes koffiefilter wel een beetje raar ja Niet omdat dat "een andere methode is dan die van mij", knorrepot. Maar gewoon omdat dat voornamelijk is voor lastige kiemers. En tomaten en pepers/parika's kiemen over het algemeen ontzettend goed. Plus: potgrond is zo ontdooit in de woonkamer Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Tim0511 Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 Ik zal eens naar de Deno methode kijken als ik er tijd voor heb. Maar de potgrond was vrij snel ontdooid (bij de verwarming) en de paprika's zijn geplant. Had een paar weken terug al wat paprika's gezaaid (ook in gewone potgrond) en die kiemden vrij snel en ze doen het goed. Quote
Eva Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 ik zaai op de deno methode maar het heeft volgens mij pas écht nut als je lastige soorten wilt laten kiemen.maar omdat ik het wel handig vind om meteen de beste zaailingetjes uit te kiezen en in potjes te planten doe ik het dus met al mijn pepers en paprika'sen verpotten hoeft nu een hele tijd niet meer.... ik doe het verder met geen enkele andere soort...als er iets anders moeilijk kiemt leg ik de zaden op een wattenschijfje in een plastic bekertje met een dekseltje erop...zo kan ik ze mooi in de gaten houden en hoef ik niet te wachten totdat ze boven de grond komen! zo zie je maar weer...er leiden meerdere wegen naar Rome Quote
Eefje78 Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Frans, ik heb ze ook ontvangen! Heel erg bedankt!! Ik ga ze vandaag of morgen laten kiemen mbv de Deno methode. Deze methode gebruik ik voor pepers, paprika's en aubergine. Dit jaar voor het eerst, maar dat lijkt heel goed te gaan. Vorige jaren zaaide ik ze meteen in potgrond, maar kiemen duurde dan erg lang, te lang. Maar dat komt omdat wij de verwarming bijna niet aan hebben en het meestal zo'n 16 graden is in de woonkamer (en met dit weer zelfs 13.5, maar als ie zo laag komt slaat de verwarming wel aan, want dat wordt me te gek ) Dan kun je natuurlijk ook niet van paprika's verwachten dat ze gaan opschieten... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.