Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paprika in de volle grond


robertsmoestuin

Aanbevolen berichten

Het deksel/folie werkt als een soort microklimaat en zorgt ervoor dat de grond vochtig blijft.

 

Als de paprika uitgekomen is mag het deksel/folie van het bakje af. Vanaf dan zal je regelmatig water moeten geven omdat het vocht dat verdampt niet meer terug op de aarde druppelt .

 

Zoek wel de meest lichte plaatst in huis om ze neer te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Hoe doe je dat de mijne lijken wel stil te staan en niet meer te groeien Of zou ik te vaak kijken??

Paprika is een langzame groeier, zeker in combinatie met een wat lagere temperatuur (zie verder het antwoord op greetje hieronder). Als je elke dag kijkt lijkt het inderdaad niet op te schieten

Inmiddels hebben de plantjes in de vensterbank al 6 blaadjes. Nog een lange weg naar de volle grond in mei. Moet er wat pokon bij?

Het is nog wat vroeg om bij te mesten, potgrond heeft ongeveer voor 6 weken voeding, daarna mag je ze wat bijmesten maar gebruik dan maximaal 1/4 van wat de aanbevolen hoeveelheid is. Dit is een punt om over te discussiëren, persoonlijk mest ik ze niet bij en pot is ze steeds verder op in grotere potten tot ze in 10L staan. Dan zitten we al bijna in het seizoen en dan begin ik met het geven van mest.

Frans,

 

Heb je de paprikaplantjes die hier boven staan nog in een verwarmde bak???

Of gewoon in een verwarmde ruimte.

Ik heb nl voor gezaaid in een verwarmde bak, en daar staan ze nog in.

Dus als de verwarming uitkan dan hoor ik dat graag.

Fijn weekend allemaal

Ik weet natuurlijk niet hoe Frans dit doet maar de temperatuur mag wel wat naar beneden. Zo rond de 18-20 graden. De combinatie hoge temperatuur en weinig daglicht kunnen er voor zorgen dat je iele en langgerekte plantjes krijgt. Maar ik hoor graag hoe Frans het doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frans,

 

Heb je de paprikaplantjes die hier boven staan nog in een verwarmde bak???

Of gewoon in een verwarmde ruimte.

Ik heb nl voorgezaaid in een verwarmde bak, en daar staan ze nog in.

Dus als de verwarming uitkan dan hoor ik dat graag.

Ik zaai ze nooit in een verwarmde bak en eigenlijk gaat het heel simpel. Ik leg de zaadjes in de welbekende zaaibakjes van de Action (aanrader die bakjes , ze zullen binnenkort wel weer verkrijgbaar zijn). Met gesloten kap er over zet ik ze dan in de huiskamer op een hoge kast. Temperatuur overdag in die kamer is ongeveer 22 graden maar boven op die kast zal dat waarschijnlijk wel iets hoger zijn . 's Nachts gaat de thermostaat omlaag en zakt de temperatuur in de kamer terug naar ongeveer 17 of 18 graden.

 

Als ze boven de grond staan verhuis ik ze naar de vensterbank bij het keukenraam en dat ligt op het zuiden. Ze hebben dan maximaal licht en een lagere temperatuur nodig om niet teveel te fileren. Hier gaat de kap er af en blijven ze staan totdat ze verspeend kunnen worden in aparte potjes.

 

Een aparte verwarming krijgen ze dus niet . Ze moeten het gewoon doen met de omgevingstemperatuur van de woonkamer en later de keuken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frans, heb je misschien nog wat paprikazaadjes over? .

Sorry voor mijn late reactie Jasmin . Ik ben een paar dagen niet meer op dit forum geweest en zie je vraag nu pas. Als je mij z.s.m via pb je adres geeft dan stuur ik je wat zaden want de tijd gaat dringen voor het zaaien van paprika's. Als ik ze morgen kan posten dan heb je ze overmorgen en anders een dag later binnen. Ik heb alleen nog wat zaden van 2009 over want de paar die ik nog van vorig jaar heb hou ik zelf als een soort backup voor volgend jaar. Die van 2009 zijn overigens ook nog prima, kiemen hoogstens een paar dagen later maar moeten toch binnen een dag of tien boven de grond zijn.

 

Ik zat met open mond naar je foto's te kijken.

Ze leveren inderdaad veel mooie en prima paprika's en ik ben er dan ook al jaren meer dan tevreden over. Maar al hebben ze uitstekende genen , ook dan heeft een plant goede omstandigheden en optimale verzorging nodig om goed te kunnen presteren . Ik zeg dit maar even voor de zekerheid . Het is geen 'wonderplant'.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frans, heb je misschien nog wat paprikazaadjes over? .

Sorry voor mijn late reactie Jasmin . Ik ben een paar dagen niet meer op dit forum geweest en zie je vraag nu pas. Als je mij z.s.m via pb je adres geeft dan stuur ik je wat zaden want de tijd gaat dringen voor het zaaien van paprika's. Als ik ze morgen kan posten dan heb je ze overmorgen en anders een dag later binnen. Ik heb alleen nog wat zaden van 2009 over want de paar die ik nog van vorig jaar heb hou ik zelf als een soort backup voor volgend jaar. Die van 2009 zijn overigens ook nog prima, kiemen hoogstens een paar dagen later maar moeten toch binnen een dag of tien boven de grond zijn.

 

Ik zat met open mond naar je foto's te kijken.

Ze leveren inderdaad veel mooie en prima paprika's en ik ben er dan ook al jaren meer dan tevreden over. Maar al hebben ze uitstekende genen , ook dan heeft een plant goede omstandigheden en optimale verzorging nodig om goed te kunnen presteren . Ik zeg dit maar even voor de zekerheid . Het is geen 'wonderplant'.

 

Ik heb je zaadjes binnen, Frans... Wat veel heb je er gestuurd!!!

Hardstikke bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsjee wat een kabaal . Als je jouw enthousiasme nu nog even mixt met wat goede potgrond en de paprikazaden dan zal het vast in orde komen. Ter info , bij een test van dezelfde 2009 zaden die ik je gestuurd heb stond het merendeel in 9 dagen boven de grond.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsjee wat een kabaal . Als je jouw enthousiasme nu nog even mixt met wat goede potgrond en de paprikazaden dan zal het vast in orde komen. Ter info , bij een test van dezelfde 2009 zaden die ik je gestuurd heb stond het merendeel in 9 dagen boven de grond.

 

Bij mij krijgt alles liefdevol ingestraald water... heb ik in het verleden testen mee gedaan... significant verschil, echt waar...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgt alles liefdevol ingestraald water... heb ik in het verleden testen mee gedaan... significant verschil, echt waar...

Hou ook nog even de maanstand in de gaten . Dat schijnt ook belangrijk te zijn. Hang er desnoods een kunstmaan boven.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgt alles liefdevol ingestraald water... heb ik in het verleden testen mee gedaan... significant verschil, echt waar...

Hou ook nog even de maanstand in de gaten . Dat schijnt ook nog belangrijk te zijn. Hang er desnoods een kunstmaan boven.

 

Dat is nou het gekke... ik straal wel mijn water in, maar in die Maanstand heb ik minder vertrouwen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Als ze voldoende geworteld zijn liever weer verpotten naar een grotere pot (dan hebben ze weer even voeding van de nieuwe potgrond. Als je die ruimte niet hebt mag je een beetje bijmesten met pokon, maar minder dan de aanbevolen hoeveelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...