Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Om met de deur in huis te vallen...


Koetie

Aanbevolen berichten

Mijn eerste gedachten toen ik een aantal weken geleden per ongeluk op het moestuinforum terecht kan: 'Yes! Er zijn meer mensen zoals ik!'

Eindelijk een plek waar ik los kan om over één van mijn grootste hobbies te kletsen, waar waren jullie al die tijd?

 

Ik weet niet wanneer het tuinvirus mij echt te pakken heeft gekregen. Ik gok dat het een paar jaar geleden is geweest toen ik een aantal tomatenplantjes in de tuin had gezet en we na onze vakantie een soort rimboe vol tomaten aantroffen. Daarna ben ik van alles gaan uitproberen. Inmiddens heb ik al van alles uit mijn tuintje geoogst: tomaten, pepers, ajoema's, appels, vijgen, blauwe bessen, courgette's, pompoenen, aardbeien, boontjes, sla, bietjes etc. En dan te bedenken dat onze achtertuin niet super groot is (25 vierkante meter ongeveer). Ik heb een vierkante meter tuin en verder zet ik van alles in potten, bakken en gewoon in de border er tussen.

 

Behalve dat ik gek ben op tuinieren, ben ik getrouwd, moeder van drie kids, werk ik drie dagen in de week, ben ik vrijwilliger in de wijktuin o.a. schooltuintjes, gek op lezen, bakken (lees: taarten/cupcakes en het decoreren ervan), koken vooral met groenten uit eigen tuin, fotograferen (kan het niet goed ofzo, vind het vooral erg leuk!) en onze dieren: 3 poezen, 2 konijnen. De 'nijnen' wonen in de tuin.

 

Mijn tuintje is momenteel nog schrikbarend kaal, al loopt er her en der al wel wat uit. Van mij mag het mooie weer beginnen!

 

De blauwe bes hangt vol knopjes, dat belooft wat!

moestuinforum24171333791971.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, weer een half-om-halftuinierder. Ik kweek ook veel in bakken en potten en verder is een gedeelte van de siertuin ook moestuin. Het moet er ook een beetje leuk uitzien, het is tenslotte de achtertuin.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het welkom!

 

enne....ajoema???? was da??

 

Een ajoema is een peper, niet te verwarren met madame Jeanette . De ajoema is ronder en volgens mij ook heter van smaak (ik vind ze allebei heet!). Ze doen het overigens allebei uitstekend in de tuin. Dit zijn foto's van ... vorig jaar of het jaar ervoor. Rechts dus de ajoema. Prima in te vriezen om later te gebruiken in de keuken!

 

moestuinforumajoema87091333806318.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, nog nooit gedaan geedee, wat een leuk idee! Moet je dan de pitjes eruit halen vóór het drogen? Of droog je het pepertje in zijn geheel? Smaakt een pepertje dan nog even scherp?

Ik heb wel eens, per ongeluk, spaanse pepertjes laten drogen. De pitjes heb ik het jaar daarna gebruikt voor nieuwe plantjes, ging prima!

 

(Ja echt per ongeluk! Ik had ze in de kast gelegd in een schaaltje en was ze straal vergeten, toen ik ze naderhand tegen kwam waren ze heel mooi gedroogd.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar heel veel cayennes....eerst aan een touwtje in zijn geheel laten drogen(ze kleuren dan helemaal donker....gerust een maand of 2 ergens binnen laten hangen te drogen, want als er nog ergens vocht bij zit....verpest dat een hele pot.....in de lengte open knippen en zaadjes eruit....anders was het nog scherper (die capsine zit nl. in de zaden voor het grootste gedeelte)....niet te eten eigenlijk....en toen de pepertjes in 3 stukken geknipt en door de hakmolen....

 

ook makkelijk sambal maken naderhand als het al allemaal grof vermalen is en neemt ook niet al te veel plaats in....ik had een 400 van die dingen geoogst....zaten allemaal in 1 potje

 

Ik heb ook een deel van de cayenne pepers gedroogd en gemalen en vervolgens in een flesje (olijf)olie een eetlepel van die peperschilfertjes gedaan en 3 weken later, kleurt de olie mooi rood.

 

Wél handschoenen aan bij verwerking en doek voor je mond bij het malen(liefst ook brilletje op en niet meteen je hakmolen opendoen....dan komt er nog heel fijn bijna onzichtbaar stof in de lucht....ik heb t door schade en schande geleerd...3 dagen verbrandde handen en bij de 2e maalsessie...een hoestbui die niet over ging

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips, geedee! Wat erg die hoestbui en je verbrande handen!!

 

Ik weet niet of ik zoveel pepertjes zal oogsten dit jaar. Tot nu toe heb ik een zaailing die is opgekomen van de Spaanse peper. Ik krijg de plantjes van de madame Jeanette en ajoema van een collega. Die eet ze namelijk erg veel en gebruikt dan weer de pitjes voor nieuwe plantjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...