Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kersenboompje met violen


annemiek123

Aanbevolen berichten

Dat was mijn gedachte ook. Het zijn weliswaar patio - fruit - boompjes ( van de Intratuin , als ik het goed zie, maar dat boeit niet zo waar ze vandaan komen ) ...en ze kunnen dus inderdaad best in pot hoor. Dit jaar wel ( wel bijmesten door het seizoen ) , maar zou m daarna zeker overpotten. misschien als je m volgend jaar wat bijsnoeit, kan hij nog een jaar in die maat. Die violen kunnen wel denk ik. Bijmesten sowieso

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat die potten groot genoeg zouden zijn, volgens mij is het 20 liter ofzo...ieder jaar vernieuw ik een deel van het zand....

in hoeveel liter zand moeten die dan?? Het zijn mini patio boompjes voor in pot...ze zitten nu vol bloesem trouwens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil je niet teleurstellen maar dit is nauw typisch een product voor de handel wat inmiddels ruimschoots aan zijn verwachtingen heeft voldaan. Nml. zowel de kweker als de tuinsuper hebben er aan verdient.

Dat dit op termijn voor de klant op een teleurstelling uitdraait wordt gemakshalve over het hoofd gezien.

 

Het deels vervangen van de grond zal hem niet worden omdat de pot geheel geheel volgroeid gaat worden met wortels.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Rubo, dat is wel een hele stellige uitspraak zeg. Patio fruitboompjes draaien echt niet per definitie op een teleurstelling uit voor de eindgebruiker hoor. Heb zelf een nectarine en pruimen patio boompje. Deze staan in grote bakken (weet echt niet hoeveel liter hoor, maar veel groter in elk geval dan de potten waarin ze kwamen) met doodnormale potgrond: doen het prima!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

plaats anders een foto, dan weten we wat jij 'grote bakken' vindt.

 

zo'n patio boompje is ook echt wel 'bedacht' ( nog zwakker groeiende onderstam ) om in zo'n pot gezet te worden. Zeker. Maar of je daarmee een product koopt waar je jaren en jaren plezier van zou kunnen hebben, en ook nog eens een oogst ? Misschien is het ook wel meer bedacht als wegwerpproduct, voor zeg een jaar of 2 -3. Geeft ook niks. Leuk staat het zeker. Als de klant maar weet wat ze kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dit op termijn voor de klant op een teleurstelling uitdraait wordt gemakshalve over het hoofd gezien.

Grappig. Gisteren drie klanten gehad die nog even "een paar patioboompjes kwamen halen, want die deden het zó goed. En ze nemen nog weinig ruimte in ook!".

 

Bij veel mensen gaat het niet om de topproductie; ze krijgen het toch niet op of halen het liever in de supermarkt. Het gaat ze er om dat ze zelf fruit kunnen laten groeien en dan is dit precies leuk.

 

Een ander voordeel is dat ze ook voor kinderen perfect zijn; veel mensen geven hun kinderen een "eigen appelboompje". Nee, ik ben hier juist erg fan van. Ballerinabomen daarintegen blijf ik aan twijfelen. Zelfs moderne rassen zijn niet erg sterk te noemen. Ja, de Sensationrassen zijn tot nu toe wel aardig maar doe mij dan toch maar een patio

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naja, een nadeel van de patiobomen is dat je er toch wel een beetje op moet letten dat hij niet te groot wordt. In pot zal je hier bijna geen problemen mee hebben maar in de volle grond moet je toch wel 1 keer per jaar snoeien.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk dat mijn uitspraak wat al te stellig was. Het was een eerste reactie die bij me opkwam toen ik de foto zag. Mogelijk dat het op termijn problemen gaat geven, mogelijk ook niet. Afwachten dan maar.

Ik denk dat veel afhangt van de onderstam welke is gebruikt.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daar wringt nu net het schoentje. Als je je boompjes koopt bij een betrouwbaar kweker/verkoper (zoals de frank hierboven beetje reclame maken) , dan zal inderdaad de correcte onderstam gebruikt zijn , en is het perfect mogelijk om die in pot op te kweken mits de goeie zorgen.

Maar , spijtig genoeg zijn er veel minder betrouwbare verkopers, die bomen met sneller groeiende onderstam gebruiken , omdat dit veel sneller een mooi boompje oplevert , klaar voor verkoop.

Vooral als ze bomen aan spotprijzen weggeven moet je erg op je hoede zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat mij inderdaad niet om de opbrengst, ik vind een flinke hand kersen van zo'n boompje al leuk, de rode bes en blauwe bes staan in zo'n zelfde pot, en leveren een echt volle struik fruit op. De Stella en sunburst heb ik vorig jaar gekocht en toen geen bloei gehad, dit jaar enorm veel bloem en verwacht de eerste kersen wel te krijgen. Ze kunnen nog naar een maat grotere pot, dus hoop er nog wel wat jaar mee te kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En daar wringt nu net het schoentje. Als je je boompjes koopt bij een betrouwbaar kweker/verkoper (zoals de frank hierboven beetje reclame maken) , dan zal inderdaad de correcte onderstam gebruikt zijn , en is het perfect mogelijk om die in pot op te kweken mits de goeie zorgen.

Maar , spijtig genoeg zijn er veel minder betrouwbare verkopers, die bomen met sneller groeiende onderstam gebruiken , omdat dit veel sneller een mooi boompje oplevert , klaar voor verkoop.

Vooral als ze bomen aan spotprijzen weggeven moet je erg op je hoede zijn.

 

Absoluut mee eens. Ik ken van iedere boom in mijn tuin de onderstam, en zal nooit een plant kopen zonder me ervan te verzekeren dat dat de juiste onderstam is

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, die garantie etiketten heb ik hier ook wel eens binnen gehad van een kweker. Dus ik hem gevraagd waar hij die garantie vandaan haalt; heel simpel, er is geen garantie.

Precies, er is niemand die na een paar jaar zijn boompje met pot in de auto laadt en dan bij het tuincentrum (of zo) komt klagen. Bovendien staat er niet op wanneer ze fruit gaan geven......

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is er wel degelijk een voordeel voor die patioboompje te noemen. Namelijk het beschermen tegen de vogels met een net.

Die kersenboom van mij is zo'n 15 m hoog en dat gaat dus niet lukken.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak staan deze 'klein blijvende boompjes' gewoon op een reguliere onderstam.

gewoon M27 voor appel, St.Julien A voor prunus, en Kwee C voor peer.

Een Gisela 3 zwakgroeiende onderstam zal voor een patio kersenboompje nooit gebruikt worden, vaak gewoon 'de goedkope Çolt onderstam'

 

De varietiet (Cultivar) van deze boompjes is vaak een "Spur" een genetische afwijking dikwijls verkregen door ''bestraling' om een dwerggroei te verkrijgen.

De gemanupuleerde vorm van een Stella 'kers is bijvoorbeeld 'Compact Stella 'geworden. waardoor deze in een pot kan.

Bij Patio perzik (bonanza) is gebleken dat ze gewoon op een perzik zaailing onderstam zijn ge- ent. en toch klein blijven,...

Een misverstand dus dat deze boompjes klein blijven vanwege een zwakke onderstam, het is de soort zelf die er voor zorgt dat ze klein blijven, het zijn gewoon mutanten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk es aan. Dank dank ! Ik was, zonder verder precies te weten, er eigenlijk in gaan geloven dat er de laatste jaren een nog zwakkere onderstam was ontwikkeld inmiddels. Niet het geval dus ?

Weet je misschien of ze daar mee bezig zijn ? Of gaat dat te ver off-topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...