Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Gefeliciteerd met de babies Jorieke!

Geplaatst:
  • Auteur

Ons 2e varken is geslacht, we hebben er alleen maar 1 speklapje (per persoon ) van gegeten. Want de rest is te koop in een boerderij-winkel hier net buiten het dorp!

De mensen van die winkel ( http://www.hoeve-tankinck.nl ) verkopen vlees van hun eigen runderen. En er was wel af en toe vraag naar varkensvlees, dus dat leveren wij nu! Tenminste... eens kijken of het überhaupt verkoopt En dan zien we wel verder We hebben iig genoeg varkens lopen op het moment

Geplaatst:

Misschien een tip.varken aan het spit of op het bord voor in een goede restaurant of hotel.Mooi en eerlijk vlees.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Kijk dat is nou leuk om te zien dat die zeug weet dat ze iets tegen de tocht moet doen.

Leuk om te zien met wie jij samenwerkt. Het is alleen maar jammer dat ik niet bij jullie in de buurt woon.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Geplaatst:

Hoi Jorieke,

Hoe oud zal een varken moet zijn voordat zij haar eerste nest kan werpen?

En, hoe oud zijn de varkens dan uiteindelijk voordat ze 'slachtklaar' zijn?

Dan is het gemakkelijk uitrekenen hoeveel varkens je +- nodig hebt en over een tijdspanne van hoeveel jaar je van je eigen vlees kunt eten. Dat heb je vast al gedaan

Geplaatst:
  • Auteur

Over beide vragen zijn de meningen verdeeld Een varken in de industrie gaat geloof ik met 5 maanden naar de slacht, nog voor het dier überhaupt berig/vruchtbaar is geworden.

Een zeug voor de fok laten wij zo rond 1 jaar dekken. De wolvarkens waren wat ouder, die zijn trager met alles

We hebben nu 4 zeugen die biggen gaan krijgen, of binnenkort gedekt moeten worden. 1 Duroc zeug met een heus stamboek zou zwanger zijn, maar is afgelopen 3 dagen flink berig geweest, dus we moeten weer naar de beer. Ze zijn echt STRONTvervelend dan.

Het verschilt per ras wanneer ze naar de slacht kunnen, maar Joep heeft er al een mooi excel-sheetje van gemaakt Daarin staan de biggen, de oudere varkens, etc. En dan hun leeftijd, en wanneer dus welk varken 'klaar' is.

De wolvarkens doen er wel dik een jaar over. Meer richtig de 1,5 jaar denken we. Maar het wordt even afwachten hoe hard die biggen groeien. We geven de zeugen (die biggen 'produceren') ander voer dan de vleesvarkens, dus dat maakt ook uit in de groei.

De bonte Bentheimers en de bonte Bentheimer/pitrain varkens zijn een stukje sneller met groeien, vooral die pitrain-kruising-varkens zijn met zo'n 8 a 9 maanden al flinke jongens.

Het varken dat nu in stukjes in de winkel ligt ( ) was 8 maanden oud, en 109 kilo. Dat was zo'n kruising.

De Duroc varkens zullen ook ergens richting een jaar nodig hebben.

We hebben ondertussen heel wat varkens lopen, in verschillende rassen. Zo weten we ook snel wie er hard groeit, wie langzamer, etc.

Geplaatst:

En de dracht bij het gemiddelde landvarken is zo'n 3/5 maanden, tops?

Dan heb je als je begint met 2 zwangere zeugen na 2 jaar al een overvloed aan vlees rondhobbelen

Geplaatst:
  • Auteur

Een varken draagt 3 maanden, 3 weken en 3 dagen. Maar we houden niet alle biggen uit een nest, want dan heb je in 1 keer wel een heleboel varkens die naar de slacht kunnen. Dus voor een beetje oogstspreiding verkopen we ook wat biggen. De zeugjes bijvoorbeeld, want we hebben liever borgjes (gecastreerde mannetjes).

Geplaatst:
  • Auteur

Het was weer ballen-dag vandaag! De dierenarts heeft 6 biggen gecastreerd. Uit ieder nestje 2 Die houden wij zeker weten, want borgjes zijn erg fijn om te houden. Geen last van gierende hormonen zeg maar En daardoor fijn rustig en iedereen kan door elkaar lopen zonder dat je gevechten of ongewenste zwangerschappen krijgt.

Wat kunnen die biggen gillen zeg! En dan is er nog geen naald (verdoving) of mes aan te pas gekomen

Ze lopen nu weer bij hun moeder, zijn nog wat duf. Het blijft wonderlijk dat ze geen hechtingen krijgen, en dat dat gewoon goed gaat.

Geplaatst:

Dat geloof ik dat ze kunnen gillen, ik heb mijn bokken en rammen laten castereren.

Die gilde als een gek dat ze het binnen in huis zelf hoorde,het ging door merg en been echt zielig om te horen.

Die bokken werden wel gehecht en snachts zijn er nog hechtingen los gegaan en bloede als een rund dus snachts in de auto naar de dierenarts.

Maar de dieren zijn sterk volgende dag lopen ze al alsof er niks aan de hand is.

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:
  • Auteur

Tja, en de biggen gillen dus al als je ze oppakt. Dan zetten ze al een keel op; heb je nog niets gedaan

'S nachts naar de dierenarts met een bok die bloed als een rund lijkt me vreselijk! Waren ze ook niet zo jong meer?

Geplaatst:

Jawel ze zijn in hun 1e jaar geholpen weet ff niet meer de preciese leeftijd.

De hechtingen waren niet goed en/of los gegaan en stroomde eruit dus was blij dat ik gebeld had en al die tijd in de stal bij hun was gebleven want die had de nacht niet overleefd als die niet was geholpen.

Dus uiteindelijk wel goedgekomen.

Alsof de varkens het al weten bij voorbaat al gillen

moet je nu maken

Geplaatst:

Heb dit jaar voor het eerst als expiriment de beertjes niet gecastreerd, ze gaan wel wat eerder weg, sterker nog de eerste 3 zijn al geslacht (slachter was behoorlijk geschokeerd vrees ik) maar na een kookproef bleek er geen berengeur aan te zitten en was alles ok

De beertjes die hier nog zijn gaan tijdens lammetjesdag aan het spit als Spanferkel.

Dat gegil is gruwelijk, had vorige week een zieke big die afgemaakt moest worden, moest haar vasthouden, de abrupte stilte was bijna net zo overweldigend als haar gekrijs, doet echt pijn aan je oren.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier waren er biggen bij van nog-geen-week-oud, en een paar van 4 weken oud. En dan nog een stel daar tussenin. Dat gegil is dan nog wel te doen, en ze gillen alleen maar omdat je ze vast hebt. Vooral die wolvarkentjes zijn daar niet van gediend. Dat gegil doet ons dus niet heel veel, want ze zetten om de haverklap een keel op.

Als ze ouder worden, gillen ze idd harder en vervelender. Na de castratie zet je ze neer en zijn ze meteen stil. Je merkt helemaal niet aan ze dat ze net zijn gecastreerd

Op welke leeftijd slacht je die beertjes dan? Al staat me bij dat ik dat al eens had gevraagd?

Geplaatst:

Sorry voor het late reageren maar was de hele dag onderweg met de schapen.

De laatste biggen die geslacht zijn waren 5 maanden oude mangalitza biggen, geslacht ongeveer 30 kilo per stuk.

Madouc is hoogdrachtig, heb hier nog 7 biggen van Eve rondlopen + de grote door bijna iedereen hier gehaatte Eve herself (ze zat afgelopen week bijna in mijn mans nieuwe auto op zoek naar voer )

Verder heb ik 150 ooien die over 3 weken gaan aflammeren, kortom hoe lijkt een grote stal ineens veel te klein.

Hoe doen jullie de castratie eigenlijk, de eerste keer werden ze hier alleen met een roesje verdoofd, heel naar, daarna heb ik ze en een roesje en de ballen laten verdoven.

Denk dat ik in het vervolg wel weer voor castratie kies, normaal gaan de biggen hier met een jaar naar de slager, ze vieren 1 x hun verjaardag.

Geplaatst:
  • Auteur

30 kilo is wel weinig ja... die wollies zijn ook wel langzame groeiers, dan heb je met 5 maanden nog niet zoveel

Ze krijgen hier een plaatselijke verdoving. Geen roesje. Zodra het klaar is, lopen ze ook weer rond alsof er niets is gebeurt. Je weet gewoon dat ze niets kunnen voelen (ja, die prik wel natuurlijk), en dat het ontzettende aanstellers zijn. Til een big maar eens op, die gaat meteen gillen. Totdat ze dat weer gewend zijn, zoals die huisdier-varkens van een Kunekune's.

De wondjes hele verbazingwekkend goed, mooi en snel!

Geplaatst:

Geweldig mooie en lief!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat aandoenelijk,zo wil je wel 'e'en dozijn vol??

Geplaatst:

Prachtige valentijnskaart Jorieke! ♥

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Wat een schatjes

moet je nu maken

Geplaatst:

Aaaahhhhhoooohhhhhhh....

Dat is ongeveer het geluid dat uit mij kwam toen ik deze aanbiddelijke foto van de bigjes zag....

Prachtige foto!!! (Ik nomineer deze foto tot foto van de maand, maar Jorieke is buiten mededinging... dus wat nu...?? Is wel de mooiste foto die ík heb gespot de afgelopen tijd... Kunnen we het seizoen niet beginnen met Joriekes foto? )

Maar... ondertussen... waar komt die sneeuw vandaan..??? Dat hebben wij hier niet, raar om te zien dat jullie nu wel weer zo'n vracht sneeuw hebben...

Geplaatst:
  • Auteur

Hihi je wil er niet bij zijn als die 'schatjes' vinden dat ze melk mogen, maar moeders zelf nog staat te eten.

@Erny: Hier viel een soort van hagel, en dat is blijven liggen. Het zijn (of: waren... het is nu weer weg) enorme korrels, geen mooie sneeuw. Maar door dat witte komen de kleuren van die biggen zo mooi uit, dus ik ben op mijn knieën door de sneeuw gekropen om foto's te maken

Geplaatst:

En dat is je goed gelukt.!

Geplaatst:

Ooohhhh....zo cute! Niet opeten hoor, deze!

Inderaad een gave foto, en kan wat mij betreft ook foto van de week worden ofzo!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.