Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Gefeliciteerd met de 9-ling! Wat een lekkertjes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dan hebben jullie hard gewerkt de laatste dagen. Geen paté? Kom ik toch eens samen met je maken..maar ik zal eerst eens kijken of ik een potje van mijn buurvrouw kan bietsen, dan kan je proeven...9 biggetjes, mooi!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zweedse paté? Wat zullen de Fransen daar wel niet van denken ..Ik ben er ook benieuwd naar!

• 5 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Normaal laten we onze zeugen rustig bevallen, en komen we alleen even af en toe om het hoekje kijken om te zien of het goed gaat. We willen er namelijk voor zorgen dat de zeug niet onrustig van ons wordt, en dat er dus wat mis gaat.

Maar Wolly is de laatste tijd zo lekker rustig, en voor 100% aan ons gewend. We mogen bij haar biggen komen, ze kijkt zelfs niet echt op als we er eentje even optillen. Dat is super, want dan worden haar biggen sneller tam.

Wolly is de 27e bevallen van een hele stapel met biggen, en we waren er bij! Ik heb dus veel kunnen filmen en foto's kunnen maken. Hier een paar van die foto's, de filmpjes staan op Facebook. (die je ook kan bekijken als je geen Facebookaccount hebt)

IMG948687341435644334.JPG

IMG947978141435644325.JPGIMG948791721435644342.JPG

Ze weten al meteen dat ze buiten het nest moeten plassen:

IMG949173781435644349.JPGIMG949745371435644356.JPG

Geplaatst:

Heerlijk dat jullie alles zo op hun natuurlijke beloop laten. Daar worden de dieren alleen maar sterker van. En wat gaaf dat je erbij was! Die biggen hebben mooie streepjes.

Geplaatst:
  • Auteur

Inderdaad gaaf dat we er bij waren. En mochten.

Eind van de dag kropen ze allemaal lekker in het koele hoge gras:

IMG950611431435839203.JPGIMG951079161435839222.JPG

Ik moet wel zeggen dat hun moeder toch weer terug is gegaan naar het hokje. En de biggen zijn er gelukkig achteraan gekomen. Want dat hoge gras is mooi, maar het is erg stug spul. Dus als de biggen er tussen staan of liggen, en hun moeder komt er aan, dan kunnen ze niet snel genoeg weg komen. Ze raken verstrikt in het hoge gras. En dat is nogal gevaarlijk als je moeder 150 kilo weegt en gaat liggen

Maar goed, nu liggen ze ook lekker onder het afdakje in de schaduw, en dan kan er niet echt meer iets mis gaan.

Geplaatst:

Allemaal schattige streepjes! Super dat je erbij mocht zijn en de geboorte hebt kunnen filmen. Heb ze net allemaal bekeken, leuk om eens te zien hoe dat gaat!

Geplaatst:

Oh wat mooi!! Later ga ik dit draadje eens lezen. Ik heb laatst het hele draadje over de schapen gelezen omdat ik wel interesse had om evt zwarschnases te gaan houden. Tot ik je laatste post daar las....duidelijk uitgelegd!dus nu ga ik me maar verdiepen in varkens!

Geplaatst:

Prachtig!

Fijn dat we zo een beetje mee kunnen genieten van dit wondertje

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Hoe lang duurt het voor ze zich hier doorheen hebben gewroet?

Geplaatst:
  • Auteur

Deze Kunekune gaat niet wroeten, of maar een heel klein beetje. Ze zal het dus allemaal af moeten grazen. En ze krijgt van de week wat versterking, anders krijgt ze het niet eens op. Dan groeit het aan de ene kant alweer aan zodra ze bij de andere kant is aangekomen.

• 4 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

We hebben weer nieuwe biggen, Duroc deze keer. Die zijn toch zo klein, ten opzichte van hun moeder. Dus ik knijp hem af en toe flink, als die moeder dat hok binnenstapt en wil gaan liggen. Met 10 krioelende biggen om haar heen. Ze moeten nog even leren dat ze aan de kant moeten als hun moeder binnen komt

Gisteren had 1 big blijkbaar niet opgelet, en haar moeder was op haar gaan staan/liggen. Ik vond haar toen ik weer even bij ze ging kijken. En dacht dat ze al zo goed als dood was. Maar ze begon toch weer te bewegen en ik heb haar dus meegenomen naar ons huis. Daar heb ik haar even vertroeteld, en onder een warmtelamp gelegd. Ze liep na een uurtje alweer stevig rond! Ik heb haar daarna weer bij de moeder gezet, en ben steeds even gaan kijken.

Vanmorgen kon ik al niet eens meer zien welke big het nou ook alweer was, dus dat is een goed teken! Ze doen het allemaal super. Incl. die enorme moeder

Ohja, onze hond is dus helemaal gek op jonge dieren, en wil ze altijd schoonlikken. Helaas voor haar is een big helemaal niet vies. Maar ze kon haar wel even in de gaten houden terwijl ik de warmtelamp uit het stof haalde (die hebben we gelukkig niet zo vaak nodig).

IMG047116211441439147.JPG

Geplaatst:

Mooi verhaal, fijne hond

Is het misschien een idee om een babyfoon bij een pasgeboren koppel te hangen?

Dan hoor je een big in nood schreeuwen (als 'ie daar tenminste nog lucht voor krijgt).

Geplaatst:
  • Auteur

Tja, ze schreeuwen wat af, en de moeder moet daar op reageren. Dat doet ze ook, en dat gaat eigenlijk altijd wel goed. Alleen die 1e dag is het nog even eng, omdat de biggen dan nog zo wiebelig zijn. Deze heeft inderdaad waarschijnlijk niet eens tijd gehad om te schreeuwen.

Je moet een goede moeder hebben, en goede biggen. En een goed hok uiteraard, waarin de moeder een nest kan bouwen met mooie opstaande randen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Heeft iemand naar de docu over de scharrelvarkens gekeken vanavond?

Geplaatst:

Ja ik heb gekeken. Er werd een Gasconnevarken gevolgd van verwerking tot en met het varken aan het spit. Met alle geluiden en het stromende bloed erbij. Ik vond die varkens wel erg leuk ook.

Edit: niet verwerking maar verwekking..kleine varkentjes en zo

aangepast door Gast

Geplaatst:

Welke zender Appelvrouw?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Het heet: Trouwen met het varken Jopie..npo2

Geplaatst:

Ok dankuwel

Vriendelijke groeten,

Holland

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Een tijdje terug kwam Gert van den Bosch (https://www.facebook.com/gert.vandenbosch.7) hier langs omdat hij graag foto's wou maken van onze varkens. Hij is uren bezig geweest, en via Facebook krijgen we nu af en toe wat gave foto's te zien. (je hoeft geen Facebook te 'hebben' om onze pagina te kunnen lezen trouwens )

Van de vele supergave foto's is dit tot nu toe wel de gaafste:

17246284958754939237295571893866338314514n-174591450633768.jpg

Geplaatst:

charge of the pigbrigade!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic