Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb uiteindelijk geen potten geplaatst omdat er steeds weer een andere storm over ons landje woei. En dan vind ik het toch wat eng om die mooie rabarberpotten met deksels te hebben staan. En daarna begon de rabarber zelf al flink te groeien omdat het gewoon niet koud is, en daarnet heb ik een handje met stengels kunnen oogsten. Korte relatief dunne stengels, maar toch lekker voor een 1e rabarbercake :) En eerder dan de vorige keren dat ik wel stengels heb geforceerd/gebleekt. 

Geplaatst:

Beide rabarber rassen die ik heb waren iets van 3 weken eerder dan vorig jaar. Terwijl dat al een vroeg jaar was. Dit jaar helemaal dus.

Ervan geplukt heb ik nog niet, maar een maaltje zou er wel in zitten.

Ik dacht dat het echte forceren ook wel 's winters gebeurde in kelders, en dat je dan wel wat hebt wat buiten niet gaat, maar dat forceren met een pot buiten zal misschien niet een heel veel eerdere oogst opleveren. Zo was mijn indruk tenminste vorig jaar, dus dit jaar heb niet meer over forceren nagedacht.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Ik doe het dit jaar niet, het forceren/bleken. Maar voor wie een herinnering nodig had... gooi ik dit topic weer even omhoog :) 

Mijn planten hebben het vorig jaar erg slecht gedaan, het jaar daarvoor ook al wel. Door de droogte denk ik. 

Ik gebruik de bleekpotten nu voor zeekool. 

Geplaatst:

Dat komt goed van pas Jorieke. Toevallig heb ik net gisteren een zwarte emmer over de plant gezet.

Maar nu komt het: dit was direct na het verplanten.

Ik heb hem gisteren vanuit de huistuin (te weinig ruimte) naar de moestuin verplant.

En direct die emmer erop gezet, zou dat wel goed zijn?

Geplaatst:

Forceren kost de plant wel meer energie. Misschien niet zo handig om te vlak na verplanten te doen?

Geplaatst:

nee, doe maar niet

we forceren hier elk jaar 2 andere planten van de 7

Geplaatst:

Ga ik gauw die emmer eraf halen, dankjewel!

Geplaatst:

Ik heb mijn rabarber ook verplant en gesplitst, in omgekeerde volgorde😉 en de stukken plant die ik over heb in de kas geplant voor een snel forceren, uitputting mag daarna mogen ze op de compost. In de lekkere warme kasgrond dus, met een zesdubbele laag vliesdoek erop.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

volgens mij is het volgende week tijd om de potten er weer eens over te zetten...

Geplaatst:

Was jij dat vorig jaar niet met die indrukwekkende oogst, @HuubvG? Of was het @Frans

Geplaatst:

Nee mdubbelm, ik was het niet. :-)

Geplaatst:

Gevonden, het was @Frans

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik was een tijdje niet meer op de tuin geweest: ze proberen te ontsnappen!

Maar wat een goed idee, lekker rabarber eten met Pasen 😄

De laatste foto is van een niet-voorgetrokken pol.

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb nog nooit gebleekt. Wat is nu eigenlijk het voordeel.
Ik heb een plant meegenomen met de verhuizing die al 3 maanden in de winter in een emmer zat en daar 2 keer verplaatst, toen weer 4 maanden in een emmer bewaard. En t kreng doet t beter dan de gekochte. Bizar.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
30 minuten geleden, bonnie f zei:

gebleekt

Dit gaat niet over bleken maar over voortrekken: je kunt vroeger oogsten. De stelen van de voorgetrokken plant zijn al veel langer.

Kijk op de tweede foto naar het verschil in lengte tussen de 'ontsnapte' bladeren en die in de warmte van de overkaping groeien.

Jouw rabarber in pot staat misschien in betere (pot)grond, of op een warmere/beschuttere plek.

Of hij doet het beter omdat hij al een paar jaar oud is.

Of je hebt de gekochte plant niet goed afgehard...

Of hij krijgt gewoon meer liefde en aandacht ;-)

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ah. Dat is dus de bedoeling.
Ik heb mijn 3 planten samen in een rijtje gezet. Dus daar ligt het niet aan. Maar ik ben er blij mee. Ik heb niet veel mee kunnen nemen uit mijn tuinen. Vooral omdat ik veel heermoes, boerenwinde en 7-blad had. Een rabarber en een appelboompje. En wat asperge klauwen maar die zijn ter ziele.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 1 year later...
Geplaatst:

Even de emmer vergeten die mijn achtergebleven rabarber zou bleken 😄

IMG_20250419_133139434.thumb.jpg.36a792d141c0e81426d32a3bf02a9f71.jpg

Maar toch een aantal lichtroze stengels geoogst. De helft gaat morgen naar mijn moeder, de andere helft gaan we zelf opsmikkelen.

IMG_20250419_142201070_HDR.thumb.jpg.bd0f16b22d9857097d3e243508a9627c.jpg

Geplaatst:

Okee, blonde vraag: wat is het nut van die emmer er overheen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic