Jump to content
Addie

Rabarber forceren

Recommended Posts

Ik heb vanwege de vorst ook nog geen 'pot' over de rabarber gezet. De plant die ik wil forceren laat al wel wat groeikoppen zien. De plant van Jorieke heeft zelfs al wat blad op korte steeltjes..

Tot nu toe groeit er een stengel tegen 'het dak' en hebben de slakken de vorst allemaal overleeft ofzo Hebben jullie geen last van slakken in de potten/op de rabarber?

Nee, geen slakken. Wel wat schimmel omdat het blad dan al een keer iets bevroor en weer ontdooide. En pissebedden.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik loopeenden heb patrouilleren rond de moestuin (en er soms in) dus dat ik sowieso weinig slakken heb daar.

dat is mooi! Kun je die stengels nu allemaal oogsten of moet er toch nog wat blijven staan daarvan?

Ik pluk de dikste/grootste stengels, en zet dan eventueel de pot weer terug om nog wat meer te forceren. Dan kan je over een tijdje weer wat oogsten. Maar nu zijn mijn ongebleekte stengels al bijna oogstbaar ook, dus heb ik de potten op mijn zeekoolplanten gezet.

'gewoon' een moesje. Ik ga ook nog wat recepten proberen van Jamie Oliver ( kookboek-challenge-maak-alle-gerechten-in-bijv-een-jaar-t25184.html ) maar daar heb je niet per se die gebleekte stengels voor nodig ofzo.

Bij een wat latere soort zou je meer effect/winst hebben van dat forceren, bij mij zijn de normale stengels al bijna net zo ver als de geforceerde. Dus veel vroeger zijn ze dan niet. Maar het is toch geinig En dus echt wel minder zuur en niet van die vezelige sliertjes. Maar niet handig voor in cake/taart want het is bijna alleen maar vocht.

Ik heb vorig jaar een pot over mijn meest voorlijke struik gedaan, maar die werd in groei toen ingehaald door een andere, niet afgedekte struik. Dat was niet helemaal wat ik in gedachten had. De groei ging wel recht omhoog, en de kleuren bleven bleek, dus het ging er anders uitzien, maar volgens mij was het dat ook wel.

De Victoria is van zichzelf toch al ieder jaar snel bij mij, fotootje van vandaag:

Rabarber54201580569837.jpg

Een ander ras wat ik heb staan heet Näsåker, dat laat pas net het rood van de neuzen zien, en dat ging ook vorig jaar langzamer.