Jump to content

Rabarber forceren

Addie
 Share

Recommended Posts

• 1 month later...

Een stuk rabarber waar ik van af wilde, blijkt zichzelf 'geforceerd' te hebben in de - halfvolle! - mestbak

Ziet er een stuk minder smakelijk uit dan de vorige foto

2016-05-10-557801462893886.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 9 months later...

Ik heb gisteren weer bleekpotten op de rabarber gezet. Eerder dan vorige jaren denk ik, meestal doe ik dat eind feb. Maar de planten liepen al wat uit, door de hogere temp. Mocht het nu nog wat harder gaan vriezen dan gaat er IN die pot ook nog wel wat mis. Maar dat is vorig jaar ook een keer gebeurd en ook wel weer goed gekomen. We zullen zien.

• 1 month later...

Een week eerder dan vorige jaren, zag ik daarnet ineens dat de deksels iets omhoog werden gedrukt. De rabarber is klaar! Ik heb de potten er (een paar weken terug) ongeveer een week lang af gehad, omdat het zo achterlijk hard waaide dat ik bang was dat de potten om/kapot zouden waaien. Vooral die deksels.

IMG850422721490002546.JPGIMG850546671490002551.JPGIMG850679961490002557.JPGIMG851096371490002567.JPG

Ik heb de grootste stengels geoogst, en de potten weer terug gezet. Dan kan ik binnenkort nog een keer oogsten.

IMG850944261490002563.JPG

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Jawel, dit jaar voor het eerst, maar ik heb niet zulke mooie bleekpotten helaas. Die staan al een tijdje op mijn verlanglijstje, maar ze zijn zo duur Ik heb maar een grote bloempot over m'n rabarber (van de Aldi, al een jaar of 4 geleden) gezet:

AN6158s47711490205093.jpg

De slak is overigens vakkundig om zeep geholpen na het maken van de foto.

De niet-geforceerde rabarber (vorig jaar van Jorieke gekregen):

AN6159s69711490205093.jpg

Ja, die potten had ik ook gezien deze winter. Maar was dat zinvol?? Las hier op het forum de reactie van iemand die schreef dat je er ook gewoon een emmer overheen kon zetten. Hm. Had vorige zomer een aantal potten van iemand gekregen die verder zonder tuin door het leven ging gaan. Lang getwijfeld en toen:

2017032312192645751490289153.jpg

Hoera, het werkt:

2017032312200990221490289319.jpg

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik ben dit jaar rabarber binnen aan het forceren. Ik wilde op de verjaardag van mijn vrouw (begin maart) een rabarber-aarbei taart maken. Dat is gelukt (aardbeien uit diepvries helaas). De plant staat binnen in mijn stookruimte (houtgestookte cv), staat dus redelijk warm.

Linked Image

Linked Image

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum

Kockie speelt, zingt en "danst" mee in de musical Sweeney Todd op 19 en 20 mei in schouwburg Amphion in Doetinchem.

Ja, die potten had ik ook gezien deze winter. Maar was dat zinvol??

neu, alle stenen potten doen het prima, maar deze zijn best mooi mi....

(ons mams zei ook altijd dat je van een mooi bord wel lekker kon eten:

funny_fun_humour_creative_flower_pots_designs_ladies_head_pics_images_photos_pictures_17.jpg )

• 10 months later...

Ik wacht nog heel even, ik lees hier terug dat ik het vorig jaar inderdaad half feb. heb gedaan maar de jaren daarvoor iets later. Dat de grond wat bevroren is maakt niet uit nee. Maar als het nog veel harder gaat vriezen dan gaan de stengels binnenin je pot wel kapot. En daarna komen er weer nieuwe... dus dat geeft niet zoveel.

Nee ik heb er heel wat wortels afgestoken wat voor het verplanten helemaal niet erg is maar ik zou hem niet gaan forceren dit jaar. Ik help je volgend jaar wel herinneren

Plant deze stukken van de plant een mooi eindje uit elkaar, dan heb je dit jaar en volgende lente al hele grote planten