Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Floriade


Frank Houweling

Aanbevolen berichten

Ik ben er dus een hele dag geweest. Van openingstijd ( 10 uur) tot het sluiten van 7 uur..en ik had nog lang niet alles gezien, de andere groep had een ander deel niet gezien, maar mijn gemiste deel wel, en zo hebben we toch nog aardig kunnen uitwisselen over het geheel.

Om het goed te bekijken zou je eigenlijk twee keer kunnen gaan, In lente en herfst en dan zie je ook de progressie van de planten en heb je rustig de tijd om van alles te genieten.

Er waren prachtige gebouwen, gevuld met veel informatie over bv smaak ( proeven, ruiken, zien, voelen), nieuwe technologieën op het gebied van de teelt van groentes, muren vol met kruiden, een gebouw vol met alles over water, de kabelbaan natuurlijk waarmee je in een keer het park oversteekt, een oude boerderij waar je leerde van de historie van de plek van de floriade..de prachtigste bloemenrivieren, een meta-seqoia die door een dak groeide ,veel kunstuitingen waaronder een echt grote boom met een lapjestrui , een jungle,een wilgennest, veel orchideeën en heel erg veel paviljoens van andere landen.

Een "Dome"met een hele slechte 360 graden film ( commerciële es ha ie thee, je zag eigenlijk niets anders dan een lading Nederlandse producten en vliegtuigen en vrachtwagens die ermee gevuld waren langsvliegen..verderop in het park hebben ze het wél over duurzaamheid en milieu..)

 

 

Over de paviljoens dit: ik heb ze lang niet allemaal gezien, maar ik was er niet erg blij mee.

In veel paviljoens probeerden men alleen maar wat spullen (sieraden, frutsels, petjes enz)aan je te slijten..

Pakistan voorop: verschrikkelijk..daar wordt je zowat naar binnen getrokken om wat te kopen..en alleen toeristenrommel..niets heeft er ook maar iets te maken met planten.

Zo ook Afghanistan, Azerbeidzjan, Kenia enz...

Spanje heeft een mooi informatief paviljoen.

Duitsland heeft mooi/leuke rechte lijntjestuinen om hun paviljoen gemaakt.

Bij België kan je een pintje vatten.

China is de moeite waard..erg mooie tuin met bonsai`s

Korea was nog lang niet klaar..

Shri Lanka wil ook verkopen, maar hebben tenminste nog enkele leuke oude ambachten live te bekijken ( nee niets op het gebied van tuinieren)

Enz...

 

China..een van de prachtigste paviljoenen met een geweldig mooie tuin.Veel werk van gemaakt!!

img505746371334764530.JPG

Pakistan..het eerste wat je ziet is een fontein te koop..met sticker erop made in...

img506175441334764542.JPG

img506298561334764552.JPG

De tuintjes en het paviljoen van N/Rijn Westfalen vanuit het kabelbaantje..

img509723031334764567.JPG

Het prachtige paviljoen van Azerbeidjan doet alleen dienst als lux reisbureau...

img525131841334764581.JPG

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De informatieve paviljoens waren erg leuk en af en toe ook erg mooi.

 

Het waterpaviljoen vond ik geweldig leerzaam..wat kost het in totaal om een kip op te laten groeien? een varken? een trosje druiven of een komkommer?

Er was een megafontein gemaakt en op alle tafels ( het was ook een restaurant) kon je lezen over het waterverbruik

img507088101334765415.JPGimg507120331334765426.JPGimg507278991334765437.JPGimg507331681334765449.JPGimg507671681334765460.JPGimg507779641334765471.JPGimg507828061334765482.JPG

 

In dit paviljoen kon je alles leren over de nieuwste ideeën en technologieën van het telen van groentes..onze moestuin gaat er straks heel anders uitzien!

img519226711334765587.JPGimg519389721334765600.JPGimg519673641334765613.JPGimg520044931334765626.JPGimg520243921334765639.JPG

 

Op de laatste foto kan je de nieuwste lampen van Philips zien..groeilampen in futuristische kleuren. De wand was gevuld met de prachtigste en heerlijke ruikende basilicumplanten..die groeiden goed in dat gekke licht!

Nee, het is geen paarse, maar gewoon groene basilicum!

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Conclusie:

 

De moeite waard voor je 25 euro ( ik had 2,50 korting via de NS)

Ik zou jullie aanraden om wat later in de lente te gaan.

Ga meteen met openingstijd.

Doe je beste wandelschoenen aan...

Kies eventueel een dag uit met een apart optreden ( zie de website)

De koffie en de muffins zijn heerlijk..neem verder je eigen eten mee ( is toegestaan).

Voor (iets grotere kinderen) is er ook wel wat te doen.

 

Schrik niet van het commerciële karakter van de Floriade ( deed ik wel een beetje) je bent nu gewaarschuwd

 

Kies een zonnige dag voor een lekker een dagje genieten!

 

img509368501334766710.JPG

img511375471334766801.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg leuke impressie Jet, zelf in Floriade Zoetermeer en Hoofddorp gewerkt, en deze lijkt inderdaad wel veel meer commercieel maar ook stuk spectaculairdere paviljoens en kunst zie ik hier, echt heel profecioneel indruk geeft deze Floriade met mooie bijzondere moderne gebouwen

Nog nooit van een Floriade gehoord waar je iets speciaals kunt kopen wat betreft tuin, dat mis ik ook altijd, al is dat de opzet niet zou toch wel heel leuk zijn om bv van elke Floriade een specta plant in je tuin

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waren je Franse gasten eigenlijk onder de indruk, wat vonden ze van de Floriade ?

Heb je nog iets wat met tuinen te maken had met hun bezocht ?

Ze waren onder de indruk..en vanmiddag heb ik voor hen gebeld om tickets te reserveren...ze gaan met 50 man (!!) terug. Ik mag wel commissie vragen.

Ze waren vooral onder de indruk van de opzet..de grootsheid, de prachtige bloemen en planten in de serre`s en alle informatie.( Die ik allemaal moest vertalen)

Verder hebben we vooral Maastricht en Nijmegen bezocht..in beide steden was er markt..dat vonden ze geweldig..ik heb ze haring laten eten verse stroopwafels, vietnamese loempia` s en kibbeling..

Ze hebben de woorden pannekoek( roep dat eens tegen een agent), gvd, gezellig en mogge geleerd..

We zijn bij een intratuin geweest ff snel, we waren eigenlijk allemaal bekaf na 4 dagen intensief Limburg (& Gelderland) bezoeken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klagen zullen ze voor een deel wel gaan doen..als er iemand is die ze verstaat

In Maastricht heb ik uiteindelijk voor de Bonbonnière gekozen. Mooie plek, gezellige ruimte en heerlijke garnalen- en Dobben kroketten. Het was een goede tip!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik ben gisteren geweest. Zeer de moeite waard. Ook al is het maar om gewoon te kijken naar wat ze allemaal met bloemen en planten gedaan hebben. Sommige paviljoens hebben vrij weinig met planten/tuinbouw te maken zoals bijvoorbeeld Azerbeidzjan, was gewoon een promotiestand van het land....had net zo goed op de vakantiebeurs kunnen staan. Villaflora (de hele grote kas) vond ik een van de mooiste dingen. Daar staan ernorm grote bloemstukken/kunstwerken met bloemen en planten. Ik zal kijken of ik wat foto's kan uploaden deze week.

We hebben nog niet alles van het park gezien dus we gaan nog een keer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Gisteren ben ik ook geweest, met twee overvolle auto's melige tante's (en oma )

 

Ik vond het niet de moeite eigenlijk... T was wel mooi aangelegd, maar voor die prijs... Ik heb niets nieuws geleerd, dingen gezien die zó fout waren dat ik me er boos over kon maken...

 

De paar inspiratietuinen, tja, misschien leuk voor de echte inspiratieloze tuin-nitwit, de verschillende landen... In Tunesie liep ik tegen meer agressieve verkopers aan, dan ik ooit in het "echte" Tunesie heb gedaan (toch een keer of 5 geweest), geen tuin te zien hoor, alleen verkopers.

 

Op iedere straathoek kon je er schandalige dure (maar veel te droge) broodjes kopen...

 

Ik had verwacht dat er mooie nieuwe dingen te zien zouden zijn... Maar helaas, mooie gebouwen hoor, maar wereldtuinbouwtentoonstelling... Nee!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik ben vorige week op de floriade geweest op een doordeweekse dag, maar wat een drukte! Bij de ingang had ik al een hele discussie te pakken omdat die slimmerd aan de kassa me 3 kaartjes had verkocht ipv 2, een heel gedoe omdat ze geen geld terug wilde geven Maar goed toen dat 5minuten later dan eindelijk geregeld was dan door naar de floriade.

 

Ik vond het heel erg tegenvallen. Ik had verwacht echt nieuwe ontwikkelingen te zien, zoals bijvoorbeeld aquaponics of permaculture systemen en dergelijke. In ieder geval had ik wel gedacht er iets nieuws. Ook had ik verwacht dat er terplekke wel dingen te koop zouden zijn maar veel meer dan souvenirs en streekproducten kon je niet kopen.

 

Het is mooi aangelegd en harstikke leuk dat ze van niets iets hebben gemaakt, maar naar mijn mening absoluut niet het geld waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er ook heen geweest. Ik vond het een teleurstelling en inderdaad ook zijn geld niet waard. Ik had het gevoel een een groot winkelcentrum te lopen waar ik ook nog entree voor had moeten betalen.

 

Het was tot 8 uur open maar om 7 uur waren al veel dingen dicht en niet meer bemand. Nog nooit op de Floriade geweest, en ik denk dat het ook bij die ene keer zal blijven....

 

ps....ik zag overigens wel foldertjes in het frans nu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...