freggel Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Kun je eigenlijk ook sjalotten uit de supermarkt gebruiken om in de tuin te planten? Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Ze gaan wel mooi bloeien en loof maken. Dus als je ze daarom wilt planten dan kan dat. Een grotere sjalot zullen ze niet worden. En volgens mij komen er ook niet meer sjalotjes aan.. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Volgens mij wel maar dan weet je niet de eigenschap van de ui bv of je ze lang kunt bewaren hoe ze smaken waneer oogsten enzv.Je kan bij elke zaadhandel ook gewoon pootuitjes kopen en die kun je op verschillende eigenschappen uitkiezen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVL Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Freggel, Nee, absoluut niet aan te raden! Het is beter om pootuitjes te kopen (of als je een uitdaging zoekt zaden gebruiken). Niet alleen omdat je dan de eigenschappen weet (smaak, bewaarbaarheid, verwachte oogst) maar ook omdat de sjalotjes uit de supermarkt schimmelziekten en chemicaliën kunnen bevatten. Hetzelfde eigenlijk als met aardappels uit de supermarkt, ook niet doen. Het is beter om gecertificeerd pootgoed te kopen zodat je gegarandeerd pootgoed hebt wat vrij is van schimmels (zoals de gevreesde aardappelziekte). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Maar een ui of sjalot uit de supermarkt is toch ook geen pootgoed? Dat is al het eind product... een ui maakt zaad voor de voortplanting, niet een knol zoals een aardappel. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Ik twijvel nu ook beetje maar ik dacht dat een sjalot een klein vroeg geoogst uitje was en eigenlijk hetzelfde als een pootuitje.Bij oogst heb ik altijd wel ook kleine uitjes tussen de grote en die bewaar ik om opnieuw te poten. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 (edited) Je kunt bij de welkoop straks zakjes pootgoed kopen van uitjes en van sjalotten. Een sjalotje is langwerpig en maakt meerdere sjalotjes per poot-sjalotje. Een poot uitje wordt gewoon groter. Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjalot Edited January 20, 2011 by Guest Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVL Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Klopt, het is het eindproduct en omdat je niet weet of ze schimmelsporen meedragen en wat er verder in het teeltproces is gebeurd, lijkt het me niet verstandig om ze te gebruiken. Als je ze zelf hebt geteeld en daar vervolgens de ziektevrije en mooie sjalooten uit hebt gekozen om te gebruiken als pootgoed is het geen probleem. Ik lees hier trouwens wel dat sjalotten onderdaan de geplante bol jonge bolletjes ontwikkelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted January 20, 2011 Author Share Posted January 20, 2011 Bedankt voor de reacties. Probleem is dat ik niet goed weet waar ik ze moet halen. In het tuincentrum zijn ze in ieder geval niet te krijgen. Weet iemand misschien zo'n zaadhandel in Zuid-Limburg? Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVL Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Bij boerenbond welkoop zijn ze te koop: 1015737 - Sjalotten Red Sun - 500 gram - 2.89http://www.boerenbond-welkoop.nl/pagina/locations.html?region=LI#results Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Vreeken en andere zaadhandels sturen het gewoon ook naar je op, je hebt dan natuurlijk wel extra bezorg kosten.in iedergeval heb ik nu geleerd dat een sjalot geen jong vroeg geoogst uitje is Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 Plant-sjalotten kun je toch wel bij een tuincentrum krijgen?Hier liggen ze momenteel ook nog niet in het tuincentrum maar begin tot half februari komen ze weer in het assortiment.Anders kun je ze waarschijnlijk wel via het tuincentrum bestellen (hoef je geen verzendkosten te betalen). Groetjes Ellen Quote Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Freggel, ik haal plantuien en sjalotten altijd bij de AVEVE in Gulpen of Maastricht, dit zijn de vroegere Boerenbondwinkels overgenomen door de belgische AVEVE.Verleden jaar heb ik daar voor het eerst daar de langwerpige bruine sjalotjes gekocht. Vroeg te planten, kunnen beetje vorst hebben, prima opbrengst en een lekker sjalotje dat lang aan de streng te bewaren is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Mischien kan een Belg of iemand die het weet ook iets over de ajuinen vertellen want ik weet niet wat die verschild met een ui,verder zag ik dat in Belgie echt een hele supergrote giga ui hebben die kennen wij ook niet is dat wel lekker zo'n hele grote ui van een kilo mooi lijkt het mij zeker. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted January 23, 2011 Author Share Posted January 23, 2011 De Welkoop is geen optie, te ver weg, maar AVEVE is wel te doen. Ik zal er snel eens langs gaan. Bedankt! Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Freggel ik weet niet of ze ze al hebben het is nog vrij vroeg hoor.Iedereen is al heel enthousiast bezig maar ik denk dat het zelfs voor sjalotten nog een beetje vroeg is. Koning Winter is nog niet verslagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts