Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sjalotten uit supermarkt?


freggel

Aanbevolen berichten

Volgens mij wel maar dan weet je niet de eigenschap van de ui bv of je ze lang kunt bewaren hoe ze smaken waneer oogsten enzv.

Je kan bij elke zaadhandel ook gewoon pootuitjes kopen en die kun je op verschillende eigenschappen uitkiezen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Freggel,

 

Nee, absoluut niet aan te raden! Het is beter om pootuitjes te kopen (of als je een uitdaging zoekt zaden gebruiken). Niet alleen omdat je dan de eigenschappen weet (smaak, bewaarbaarheid, verwachte oogst) maar ook omdat de sjalotjes uit de supermarkt schimmelziekten en chemicaliën kunnen bevatten.

 

Hetzelfde eigenlijk als met aardappels uit de supermarkt, ook niet doen. Het is beter om gecertificeerd pootgoed te kopen zodat je gegarandeerd pootgoed hebt wat vrij is van schimmels (zoals de gevreesde aardappelziekte).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijvel nu ook beetje maar ik dacht dat een sjalot een klein vroeg geoogst uitje was en eigenlijk hetzelfde als een pootuitje.

Bij oogst heb ik altijd wel ook kleine uitjes tussen de grote en die bewaar ik om opnieuw te poten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt bij de welkoop straks zakjes pootgoed kopen van uitjes en van sjalotten. Een sjalotje is langwerpig en maakt meerdere sjalotjes per poot-sjalotje. Een poot uitje wordt gewoon groter.

Wikipedia:

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjalot

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, het is het eindproduct en omdat je niet weet of ze schimmelsporen meedragen en wat er verder in het teeltproces is gebeurd, lijkt het me niet verstandig om ze te gebruiken. Als je ze zelf hebt geteeld en daar vervolgens de ziektevrije en mooie sjalooten uit hebt gekozen om te gebruiken als pootgoed is het geen probleem.

 

Ik lees hier trouwens wel dat sjalotten onderdaan de geplante bol jonge bolletjes ontwikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Freggel, ik haal plantuien en sjalotten altijd bij de AVEVE in Gulpen of Maastricht, dit zijn de vroegere Boerenbondwinkels overgenomen door de belgische AVEVE.

Verleden jaar heb ik daar voor het eerst daar de langwerpige bruine sjalotjes gekocht. Vroeg te planten, kunnen beetje vorst hebben, prima opbrengst en een lekker sjalotje dat lang aan de streng te bewaren is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien kan een Belg of iemand die het weet ook iets over de ajuinen vertellen want ik weet niet wat die verschild met een ui,

verder zag ik dat in Belgie echt een hele supergrote giga ui hebben die kennen wij ook niet is dat wel lekker zo'n hele grote ui van een kilo mooi lijkt het mij zeker.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...