sky Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 HalloBegin maart zaaide ik mijn ui en zomerprei in een 10 cm. Hoge bak gevuld met zaai en stekgrond. De twee bakken staan in de serre.De laatste weken merken merk ik een groeistop en de toppen zijn verdord. Het loof van de uien zijn nu lichtgroen in plaats van donkergroen. De plantjes zijn nu zo'n 10cm hoog.Volgens mij is het nog veel te vroeg om uit te planten maar als ik niets doe halen ze het niet zo te zien!Kan ik nog iets ondernemen of zal zal ik best opnieuw zaaien en in welke grond dan? Alvast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tnauta Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Misschien kan je de zaailingen over 2 of meer bakken verdelen zodat ze meer ruimte krijgen om te groeien. Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw! Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Uien en prei staan ,denk ik, te warm in de serre....ik zou ze buiten zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sky Posted April 12, 2012 Author Share Posted April 12, 2012 Uien en prei staan ,denk ik, te warm in de serre....ik zou ze buiten zetten.Best mogelijk ! Het Is uitzonderlijk warm geweest in maart.Ik ga de bakken alvast buiten zetten en wacht nog even af. alvast bedankt voor je reactie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrie Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 In zaai- en stekgrond zit bijna geen voeding voor de zaailingen. Ik vermoed dat ze nu, zo'n week of 6 nadat je ze hebt gezaaid, misschien toe zijn aan beetje (vloeibare) mest? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
korporaal Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Ui en prei gaan ekologisch niet samen. Ik denk dat ze elkaar aan het afstoten zijn. Groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Ik denk dat ze elkaar aan het afstoten zijn.Ik denk van niet De twee bakken staan in de serre. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Ik heb ook prei gezaaid in bakken met zaai-en stekgrond en na enige tijd verspeend in een mengsel van tuingrond en compost.Ze groeien prima.Volgens mij kan je dit ook doen met de zaailingen van de ui.Dat ui en prei elkaar zou afstoten geloof ik niet omdat het familie van elkaar is. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
sky Posted April 15, 2012 Author Share Posted April 15, 2012 Bedankt voor jullie reacties!Ik heb de 2 kweekbakken buiten gezet en er wat organische mestof opgedaan.Afwachten nu maar hé! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted April 15, 2012 Share Posted April 15, 2012 Moet goed gaan! Ze willen best wel wat voeding natuurlijk. Bij mij zijn ze buiten wel iets dikker geworden, hadden mooie wortels maar ik denk dat als ze wat meer ruimte gehad hadden misschien zelfs wel iets voller hadden kunnen zijn.Stonden nu al die tijd in een bakje van de chinees en eigenlijk vroeg me af hoe ze überhaupt zulke mooi wortels hebben kunnen maken Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts