Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Plantjes "verleppen"


Flor

Aanbevolen berichten

Ik denk sowieso dat er wat veel staan

 

Als de grond te nat is dan wordt de stengel aangetast, daar waar hij de grond in gaat. Weet 't niet meer zeker, iets van een bacterie of een schimmel die dat veroorzaakt. Zijn de stengeltjes daar erg dun, dunner dan de rest van de stengel?

 

Welke grond heb je gebuikt? Want je zei dat de courgettes ook niet wilde kiemen toch? Bij de blog van Geedee dacht ik, heb er op gereageerd daarstraks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat ze te weinig licht krijgen voor de warmte waarin ze staan. Ze staan ook heel dicht op elkaar, wat verspenen moeilijk maakt. Zelf leg ik tomatenzaadjes een paar cm uit elkaar zodat ik ze makkelijk van elkaar kan scheiden.

Misschien moet je proberen om de stevigste en minst opgeschoten plantjes te verspenen en ze wat dieper te planten, met de kiemblaadjes net boven de grond - en ze dan ook wat koeler en lichter zetten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opzich is dat dicht op elkaar gezaaide niet zo'n probleem waneer je roeg verspeend,en je kunt dan de aarde voor het verspenen kledder nat maken,

dan haal je heel eenvoudig de zaailingen uit elkaar en uit de grond zonder beschadiging.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine 50 roma tomatenplanten, en ruim 100 peterselieplanten?

Beetje veel voor een postzegeltuintje (ik kon heel makkelijk je voorstel-post vinden).

 

Vroeger, toen ik ook veel te veel zaaide, dunde ik in dit stadium. Mijn werkwijze was:

Met een pincet voorzichtig de overtolligen uittrekken, en als dat niet lukt: zo laag mogelijk afknijpen. Hou wel rekening met reserves, en toekomstige weggevers.

Dan heeft de rest meer ruimte en kan nog even in dezelfde pot blijven staan, zodat ze wat steviger kunnen worden vóór het verspenen.

 

En, het is al geschreven, volgende keer ruimer zaaien. Met grote zaden, zoals bijvoorbeeld die van tomaten, gaat dat heel makkelijk:

img0001k53961334296522.JPG

 

Verspenen kan dan later en gaat ook veel makkelijker: met een lepeltje kun je dan elk plantje inclusief kluitje uitscheppen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lichter dan ze nu staan gaat in mijn huis niet: op de verwarming (die uit staat trouwens) voor 't raam.... Ik woon in zo'n leuk modern vensterbankloos huis dus tis woekeren met beschikbare ruimte.

Dat ik teveel zaai weet ik, dat is een leerpuntje.... een van de vele...

Ik ga 't proberen met verspenen, thanks allen voor de tips (& ik probeer van m'n fouten te leren, hoe hardnekkig ik ze ook blijf maken...)

mijn receptenblog: http://www.laag-pitje.net/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou ook kiemplantenziekte kunnen zijn. Zwakkere planten zijn daar zeer gevoelig voor. Men noemt deze ziekte (Pythium) niet voor niks omvalziekte

Dit vooral omdat ik op de tweede foto zie, dat deze pot niet gereinigd is. Wat "oude" grond is voldoende om deze ziekte te veroorzaken. Daarom ook best geen tuingrond met de potgrond mengen of zo.

Nu kan je enkel nog afwachten, zorgen voor voldoende licht en spaarzaam zijn met water. En iets sneller beginnen met oppotten.

GroentenInfo & Plantaardig

www.groenteninfo.com & www.plantaardig.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lichter dan ze nu staan gaat in mijn huis niet: op de verwarming (die uit staat trouwens) voor 't raam.... Ik woon in zo'n leuk modern vensterbankloos huis dus tis woekeren met beschikbare ruimte.

 

Komt bekend voor... Ik weet niet hoe groot je ramen zijn maar misschien kan je een rekje, oppottafel of iets dergelijk er voor zetten (Als je dat in je huiskamer wilt natuurlijk). Bij mij staan ze ook voor het raam op een Ikea rek, weliswaar voor het zuidwesten, en heb geen last van langgerekte zaailingen.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik teveel zaai weet ik, dat is een leerpuntje.... een van de vele...

 

Ah gelukkig, ik ben niet de enige! Gedoseerd zaaien is nog een lastig kunstje om te leren

 

Bij mij lijken ook alle zaailingen te gretig de lucht in te willen. Ze staan licht en het is niet gek warm hier.

Ik blijf nog even meelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cathelijne

Dat was precies ook mijn reactie toen ik jouw berichtje las

Altijd fijn om te weten dat je niet de enige bent die van die beginnersfouten maakt.

Hetzelfde heb ik met koken trouwens, ik maak altijd genoeg voor een klein weeshuis, ook al zijn we maar met z'n 2'en.

Dus 't zou in mijn geval ook de aard van het beestje kunnen zijn.

 

Ik heb een aantal plantjes nu verspeend en wat dieper in de aarde gezet. Potjes op de grond, op een krant (tegen eventuele tocht via de vloer...), direct achter het raam. We zullen zien...

 

@Groenteninfo

Potten reinigen: Hoe rigoureus moet je dat aanpakken?

Ik kan me zo voorstellen dat je schimmels niet wegkrijgt met een simpel sopje....

mijn receptenblog: http://www.laag-pitje.net/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie een overeenkomst hier... of twee?

 

Koken voor een weeshuis is ook een van mijn specialiteiten. Ik heb daarom maar een ruime diepvries en veel diepvriesbakjes aangeschaft

 

 

Momenteel staan er 120 tomatenplantjes en 60 paprika's in de vensterbank (hoppa, hele zakje zaad in de meegeleverde grote bloempot vd Aldi). Beetje te veel van het goede... Bij het verspenen merkte ik pas hoe veel het er waren... Leermomentje voor volgend jaar

Wanneer ze volgende week in grote potten gaan, zal ik selectief moeten zijn. Lastige opgave want ik houd er niet van om iets wat groeit, dood te maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt nog altijd guerilla gardening doen...de rest van je plantjes in een perkje of in het park!

 

mijn potten maak ik altijd schoon met heet water met soda.

voor mijn speciale plantjes (pepers) zet ik de zaaigrond eerst een paar minuten in de magnetron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cathelijne

Plantjes dood te maken... dat vind ik zooo moeilijk.

Ik heb 't met m'n tomatenoverschot toch maar gedaan maar ik voelde me gewoon schuldig. En dat terwijl het overgrote deel van die plantjes niet eens goed ontwikkelde worteltjes had. Zou waarschijnlijk toch niets geworden zijn....

 

@Eva

Guerillagardening, ik denk er serieus over

En bedankt voor de schoonmaaktips, komt m'n magnetron dan toch nog van pas

mijn receptenblog: http://www.laag-pitje.net/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...