Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ammoniakdouche Sugarlevi?? Durf je dat ook aan op bijv. de net ontsproten bonen?

(Al die prachtige zinnen van jou roepen prachtige woorden op (ontsproten:)

Oppassen dat we niet dichterlijk worden hier!

Geplaatst:

Sommige dingen, wil je gewoon niet weten.

Maar goed, gezocht naar protocols om Phasmarhabditis hermaphrodita te kweken. Dat is de nematode die de slakken infecteert, niet doodt trouwens, althans niet direct. De nematoden gaan een symbiose aan met verscheidene bacterie soorten, die in hun darmen leven. Als de larven van deze nematode een slak binnendringen, scheiden ze een deel van de bacterien uit, die infecteren de slak, en kunnen tot de dood leiden van de slak. Waarna de larve de slak consumeert. Volwassen wordt, en uitgebreidt baby nematoodjes gaat produceren. Totdat het te druk wordt in de slak, dan trekt een bepaald soort larve er op uit om nieuwe slakken te vinden.

De nematoden die je koopt, zijn eerst gezuiverd van de verscheidenen bacteriestammen, en vervolgens opgegroeid in combinatie, met een uitzonderlijk schadelijke bacterie voor de slak. Door de commerciele aanbieders worden ze gekweekt in een medium met varkensniertjes als voedsel. En enkel het larve stadium, waarin de nematoden actief op zoek zijn naar slakken om te infecteren wordt geleverd.

De eerste onderzoekers van deze nematoden. Hadden nematoden cultuurtjes op rottend vlees, van onder andere fijngemalen slak en de uitwerpselen. Yummie.

Artikel van the Telegraph, werkt met levende slakken, een andere waar ik een verwijzing naar vond maar niet de daadwerkelijke beschrijving, met in kokend water gegooide slakken.

De laatste kom ik ook tegen in de protocols. Naast invriezen op -20 voor 48 uur. De slak en veel andere parasieten op en in de slak overleven dat niet. Deze nematode blijkbaar wel. Als je het slakkenlijkje in wat water legt. Dan komen na 10 tot 12 dagen op kamertemperatuur de nematoden het water ingekropen.

Dus in principe, heb je slakkenlijkjes en water nodig. Levende slakken zijn niet bar effectief, nematoden reproduceren daar wel in, maar gaan pas echt goed los in een dode slak.

Het zou dus kunnen werken, niet zo effectie als de commerciele producten (alhoewel ik las, dat die ook niet altijd even goed werken, omdat er minder aaltjes inzitten dan zouden moeten, of het product is niet goed bewaart en niet meer zo effectief).

Ik vind het in ieder geval wel interessant om uit te proberen, het zal ze op zijn minst ietwat verzwakken. En heb ik iets om te doen met alle geraapte slakken, en de slakkenlijkjes in de bier/gistvallen. Slakkenparasieten kwekerijtjes opzetten.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:
Ammoniakdouche Sugarlevi?? Durf je dat ook aan op bijv. de net ontsproten bonen?

(Al die prachtige zinnen van jou roepen prachtige woorden op (ontsproten:)

Oppassen dat we niet dichterlijk worden hier!

Dat was Sint Fronteras.

Hier trouwens ook in de weer geweest met ammoniak, maar enkel als oplossing in een emmer, waar alle geraapte slakken tot nu toe in zijn verdwenen. Planten schijnen daar goed tegen te kunnen. Niet te sterk, maar een oplossing van 10- tot 20% zou effectief zijn. En kun je dus 's avonds over je planten spuiten, als je geen zin hebt om te rapen of te knippen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

hahaha je hebt gelijk, evengoed bedankt voor de vervolguitleg.

Tot nu toe komen de bonen mooi op. Vanavond, tussen de buien door eens kijken of de slakken op pad durven gaan..

Geplaatst:

De ammoniak in mijn schuur (Piek) is slechts 5% en zelfs met 10 keer verdunnen blijkt het nog effectief. Zelfs de bonenspruiten hebben er geen last van. Ik spuit het niet op sla, rucula e.d., ook hertshooiweegbree schijn je als sla te kunnen eten maar daar komt het dit jaar waarschijnlijk niet van...

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Geplaatst:

Werkt die oplossing niet alleen als je het op de slakken zelf spuit?

Geplaatst:

Ik werk met houtschors van naaldbomen (en dennennaalden) als wandelpaden tussen of rond de bedden. Werkt prima hier, kan me niet herinneren wanneer ik de laatste slak heb gezien in de tuin.

Geplaatst:

In de loop van dit onderwerp werd de link naar Velt gegeven. Dankjewel Jasmin. Al lezende kwam ik tot de ontdekking dat ik zonder het te beseffen al bezig ben geweest de ideale bodembedekker te creëren waar slakken niet van houden. Zie het eerste punt bóven de foto van de handen met slakken en het derde punt ónder de foto van de kippen op de pagina van Velt: industriële compost . Ik kan hier bij de composteerinstallatie kiezen tussen gewone compost en blad/twijg compost. Gekozen voor het laatste en ja, de damp kwam eraf en het was broeiend warm. Ik dacht in 1e instantie dat het zou helpen tegen kattengewroet, maar ik geloof stellig dat het de slakken ook weerhoudt.

- gratis in ruil voor snoei afval, gft afval

- geen dagelijks gedoe, goed voor de grond en de planten

- verder verteren neemt misschien wat stikstof, maar geeft daarbij ook warmte af, mooi meegenomen in dit kille voorjaar, jonge planten hebben meer baat bij warmte dan bij stikstof.

- breekt slagregens en slaat niet dicht

- houdt vocht goed eronder

- etc...

Terug naar de slakken, het ammoniak verhaal gaat er bij mij niet in. Veel te agressief en te geconcentreerd, ook al verdun je het. Ik denk er niet aan.

Voor elke slak die je handmatig uit de tuin verwijdert, komen er × terug, zodra jij je omdraait.

Op elke slak zout leggen zie ik ook niet zitten om dezelfde redenen.

edit: link naar Velt gecorrigeerd

aangepast door Gast

Geplaatst:

Het blijft toch altijd per situatie anders. Er is echt geen standaard oplossing tegen slakken, het hangt erg af van je tuin, je grond en welke slak je hebt.

Ik kijk al jaren naar elk topic over slakken(bestrijding) maarja vrijwel niets helpt hier. Ik heb als het wekenlang droog is geweest en de grond barst en alle planten slap hangen nog dagelijks 200 slakken die ik vang. Dan gaat het niet om huisjesslakken maar om de spaanse wegslak, die grote, oranjebruine die wel 10cm lang kan worden en in 1 nacht een krop sla wegvreet. Als het WEL regent, en helaas gaat dat dus ook gebeuren de komende 5 dagen, dan heb ik er per dag 2000. Weno, ik geloof niet dat als ik er 2000 per dag vang dat er dan achter mijn rug er weer 2000 voor terugkomen, en als dat wel zo is, dan heb ik er in elk geval 2000 minder, namelijk die die ik gevangen heb. Ik heb tot nog toe nog niets gevonden wat helpt, alle tips werken hier niet en zelfs de eenden kunnen ze niet op krijgen. De kippen lusten geen spaanse wegslak helaas.

Het enige wat hier nog mijn planten redt zijn de slakkenkorrels van de action, vriendelijk voor alle andere dieren maar fataal voor de slak.

Ik strooi per seizoen 10 pakken leeg en dan nog groeit slechts 1 van de 10 pompoenen uit tot een plant, zelfde geldt voor pepers, tomaten, aubergine, andijvie, etc.

grappig detail: De slakken hier zijn gek op wollige munt, ik heb 5 soorten munt staan, erg dicht op elkaar en op elke munt zitten er dagelijks 10 of 15 en op de wollige munt zitten er dagelijks wel 80! Kan handig zijn om te gebruiken als slakken-lok-plant.

Geplaatst:

Je zou eens wat coniferenknipsel kunnen scoren, of dennennaalden uit het bos halen en dat op een plek neerleggen waar veel slakken komen. Of blijft dat niet liggen over je hellende tuin? Misschien heb je dat ook allang geprobeerd.

Geplaatst:

Weet je wat best wel raar is? *afkloppen*

Aan de planten die ik met een aaneengesloten plastic ring met tandjes bescherm (geknipt uit PET-fles), heb ik nog geen schade. Echt nul. Inmiddels hebben de slakken wel de ingang gevonden van twee niet-aaneengesloten ringen (daarvan had ik de fles eerst opengeknipt, ontdekte later dat dat niet hoefde) en die slaplantjes opgevroten.

Ik snap dat dit in een grote moestuin ook niet gaat werken - en zelfs ik word al een beetje moedeloos van al dat gehannes - maar wellicht kan het werken om bijvoorbeeld van de tien pompoenzaailingen er geen één, maar zes over te houden. Oid? Dus een soort 'oogstverzekering' op tere gewassen?

Zelf ga ik volgend seizoen de bladgewassen opkweken in een aparte koude bak. De border die dan een mooie bloemen-groentenweelde moet worden, zaai ik in met al het andere en de bladgewassen plant ik er dan tussen steeds als er een plek vrijkomt, waarbij ik er een stuk of 5 bescherm met plastic. Ik heb vandaag weer direct in de moestuinbak een bladgroente (raapstelen) gezaaid, maar eigenlijk is het geen doen zo. De bak is nog steeds half leeg, en ik zag net dat ze nu ook aan m'n worteltjes zijn begonnen - nog twee over .

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Huub, ik ben nog steeds op zoek naar coniferen en dennen hier in de buurt, ik heb zelf wel een paar babyconiferen staan maar dat is te weinig naald wat er van afkomt, mijn 4x4 is al maanden stuk, zodra hij het doet ga ik het land in en een paar zakken naalden zoeken en uitproberen.

De flessen had ik vorig jaar gedaan om een paar mooie aubergineplanten. Elke ochtend zaten er alsnog een paar slakken onder in de fles, ik denk dat ze zich er onderdoor groeven, de rotzakken.

Gisteren heb ik 30 flessen om plantjes heen gezet vanwege een heleboel stortregens die er de komende dagen aankomen, ik ga vandaag eens inspecteren of er wat in zit, ik heb ze niet met kartelrand naar boven nu gedaan, vanwege de regen maar met het smalle halsje naar boven. Daar kan natuurlijk een slak doorheen.

Ik denk erover mijn wollige munt flink te stekken en iets buiten de moestuin als een rand erom heen te zetten, ik vraag mij alleen af of ik dan niet meteen ALLE slakken uit de buurt aantrek of dat ik alle slakken aantrek die ANDERS mijn andijvie zouden opeten. Tja wat is wijsheid?

Geplaatst:

Draaiend de flessen iets in de bodem drukken

Hier nog geen slakken in de fles gekregen, maar ze kunnen de fles wel inkruipen.

Geplaatst:

ja ik draai ze de grond in! Het is gewoon lastig aan een meer en riviertje te wonen, als het hier een beetje geregend heeft en je loopt over straat ziet het bruin van die beesten, het zijn er te veel helaas.

Geplaatst:

Echt een slakke trek zeg maar, daar is geen ontkomen aan.

Misschien is er iemand die jouw adres geeft en ze de weg wijst

Geplaatst:

Wauw, piroska, dan is het wel roeien tegen de (slakken)stroom in...

Misschien moet je het zien als zo'n drenkplaats bij de marathon - in jouw tuin krijgen de vermoeide slakken een handdoekje toegeworpen en mogen ze een flesje Gatorade leegslurpen:). Misschien kun je dan wat hele lekkere blaadjes los planten (munt idd of Chinese kool) zodat ze daar naartoe gaan. Ik weet niet of je in rijen plant, maar Alys Fowler raadt aan om de gewassen in druppelvormige groepjes te verbouwen waarbij de middelste planten beschermd zijn. Zoiets als een kudde antilopes zeg maar:).

Ach ja, als het ZO erg is kun je misschien ook wel niks doen dat echt werkt... maar als je alles samen doet, werkt het hopelijk een beetje!

Geplaatst:

Iemand enig idee of dit spul een beetje ok is?

in de aanbieding bij de Aldi morgen.

slakkendoder61471432204483.png

Geplaatst:

Ik denk erover mijn wollige munt flink te stekken en iets buiten de moestuin als een rand erom heen te zetten, ik vraag mij alleen af of ik dan niet meteen ALLE slakken uit de buurt aantrek of dat ik alle slakken aantrek die ANDERS mijn andijvie zouden opeten. Tja wat is wijsheid?

Slotgracht ipv munt, met muren van zout?

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Hahaha ja dat lijkt wel een goede oplossing, gewoon de slotgracht vullen met zout zou helemaal goed zijn. Ik vrees alleen dat het water in mijn moestuin wat zout wordt en of de planten dat leuk vinden?

Raquette, ik ben niet zo van de rijtjes, knoflook en ui wel maar de rest staat hier als een complete chaos door elkaar meestal of in plukjes.

mijn bosaardbei/andijvie en wollige munt stukje is het lekkerst blijkt wel, zojuist 271 slakken daar weggepakt en het bed is maar 3 meter lang.

Geplaatst:

Nou, dat is duidelijk. Slotgracht graven, vullen met zout water, zeekool gaan telen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic