Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ja hoor @Rookie slakjes kom ik al volop tegen onder bloempotten ectr… Het is mij in de loop der tijd opgevallen dat ik ( en ik lees ook bij veel andere mensen) slakken tegen komen op planten die slakken zouden moeten weren…🤔

Ik krijg al doende de indruk dat de slakken zich juist schuilhouden op die planten..🤔 Als ik bv aangevreten andijvie zie en nergens die slak vind grote kans dat ze dan in mijn bosuien in het vak ernaast zitten….😳

@Mellie jouw zaailingen zijn denk ik veilig als je een bak water neemt daar paar stenen in legt en de bak met zaailingen daarop zet….; ik ben zelf nog nooit een zwemmende slak tegen gekomen🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

Geplaatst:

Ik ben het ook met je eens @Patrijs. Maar ik ben ook erg benieuwd naar wat jij dan doet. (Als je nog meeleest)

En of ik dat ook zou kunnen. Ik heb een klein stadstuintje. Aan twee kanten buren met automatische bewatering in de tuin. Gelukkig zijn ze wel begaan met de natuur, maar de buren aan één kant zijn erg proper en bang voor slakken op hun hosta’s en zo. Egels en loopeenden hebben we hier niet. Met veel geluk wel eens een pad. Voor een klein stadstuintje met sloot hebben we gelukkig best veel vogels en insecten, maar die verliezen het toch van de slakken.

Ik laat de aarde zoveel mogelijk met rust, geef terug wat ik neem.

Ach, ik denk dat ik het antwoord wel weet… Zorg voor gezonde grond in de bakken, en gezonde planten, voorgekiemd of de kiemplantjes beschermd.

En gewoon dóórgaan.

Eigenlijk vind ik het wel vreemd dat biologische slakkenkorrels slecht voor de biodiversiteit zijn. Daar rijmt voor mijn gevoel iets niet. 

Geplaatst:

Ik geloof wel dat slakken heel lang onder water kunnen leven, Vrouwholle.

En ik vermoed dat zo’n klein bakje water geen hindernis voor ze is.

Geplaatst:

Ik baal nu een beetje.

Ik heb expres die biologische slakkenkorrels gekocht...

Geplaatst:

Eén lichtpuntje @Rookie: het feit dat jij moet vragen of we al slakken gezien hebben!

Geplaatst:

Ja, echt hè?

Geplaatst:

Dat wist ik weer niet dat de regenwormen afnamen @appelvrouw Maar ik denk dat ik mij geen zorgen hoef te maken als ik af en toe slakkenkorrels gebruik. Want ik heb hier honderden vogels, die wij trouwens in de winter goed voeren. Wij hebben hier regelmatig regen, dus de wormen komen lekker naar boven. En ondanks alles houden wij toch nog heel veel slakken over. In mijn afgesloten tuin kunnen geen egeltjes komen, maar op de straten waar veel groen en bomen is, daar lopen nog heel veel slakken. En wij zien ook regelmatig eekhoorns, dus hier hebben ze denk ik genoeg te eten. Maar dat zal niet overal zijn.
En ja bier is drankmisbruik, daarom nemen wij ook alcoholvrij bier, dat drinken wij toch niet.

Geplaatst:
Op 29-3-2025 om 09:00, Rookie zei:

Dat doe ik elke 2 á 3 weken preventief, hopelijk helpt het een beetje.

Op mijn korrels staat maximaal 4x per jaar…

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik heb stille hoop, dat dit de laatste keer was.

Dit zou dan ronde 3 geweest zijn.

Geplaatst:

Wat goed is om met regen of misschien wel altijd de korrels af te dekken met bv stukken dakpan of potscherven met opening aan de zijkant waar de slakken dan juist onder kruipen. De korrels verregenen of verschimmelen dan niet. 
( foto van internet) 

2A472BE6-46FF-4B66-907D-2468645863E4.jpeg.45f6664fb867d4aed10afd39e9b93a03.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@appelvrouw misschien een goed idee, maar juist langs de tuinranden strooi ik en daar loopt mijn hond ook en ik wil niet het risico hebben dat ze over de scherven loopt. Heeft iemand dit al eens toegepast?

Geplaatst:

Slakken zijn onderdeel van het ecosysteem, dat klopt. Echter is een moestuin geen volwaardig ecosysteem want wij bewerken de grond en zorgen dat er planten groeien die wij willen eten. Daarmee kan het nog wel een gezond ecosysteem zijn maar we krijgen in een moestuin nooit een ecosysteem dat zichzelf reguleert dus we zullen hoe dan ook moeten ingrijpen door ongewenste planten en dieren te verwijderen om zelf te kunnen eten want dat is het doel van een moestuin.

Als het doel is om een compleet ecosysteem in je tuin te hebben dan kan je waarschijnlijk beter een voedselbos nemen of zelfs helemaal niet meer tuinieren en gaan wildplukken. 

Geplaatst:
2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Heeft iemand dit al eens toegepast?

Ik wel dus. Ik had dan wel bij mijn vorige tuin toegang tot dakpannen met een goede vorm, de zg dijtjes. DIe legde ik dan in de lengte tussen de rijtjes of plantjes groente en daar legde ik niet meer dan 5a 6 korrels onder. Opnieuw bij leggen als de korrels weg waren. Zo hield ik het behoorlijk in de hand. Die scherven zijn dan niks voor jou ivm een hond, misschien kan je iets anders verzinnen ik weet niet wat je allemaal in huis hebt. Knip een deurtje uit een yoghurtemmertje, zet een schoteltje op een stokje enz. Gewoon om de korrels niet nat te laten regenen.
Begrijp ik dat je preventief slakken korrels strooit aan de randen van je tuin? 

Geplaatst:

Maar @loes, voedselbossen zijn hier natuurlijk ook geen volwaardig systeem. Want ook een samengeraapt stelsel van eetbare planten die hier niet inheems zijn, net als een moestuin. Weet je wel hoe lang het duurt om een volledig  ecosysteem op te zetten? Het begint bij de bodem.

Over 20 jaar weer grote problemen met een overdaad aan szechuanbessen en uiensoepboom uit de verwilderde en verlaten voedselbossen, gok ik. Wildplukken met 18 miljoen mensen is natuurlijk ook geen optie, denk je wel?

Algemeen.

Ik denk wel dat @Patrijs een flink punt heeft. Slakken, maar ook mieren, mollen, muizen, wespen etc. worden hier op het forum behandeld alsof het de meest vreselijke plagen der plagen zijn. Nergens voor nodig. Bestudeer eerst eens waarom ze op jouw paar centimeter tuin/in de bloempot huizen/ ergens in de spouwmuur willen zitten. En in de meeste gevallen heb  je er geen hinder van (behalve de eigen apen en beren op de weg).

Dus vooraf de hele tuin voorzien slakkenkorrels, mierenpoeder, wespendoders en mollenklemmen  na het spotten van een enkel exemplaar is nutteloos en maakt helaas meer stuk dan je lief is. maar dat kun je later wel aan je kleinkinderen uitleggen, denk ik. En dan niet zeggen dat het alleen aan de toen gangbare landbouw lag, hè?

Geplaatst:

Een interessant thema voor een middag meditatie.

Maar eh, waarom zou een voedselbos sowieso niet inheems kunnen zijn en waarom in zouden ze verwilderen?

Ik denk dat we een nieuw topic moeten beginnen of Jorieke te vragen deze discussie naar de babbeltuin te verbannen.

Geplaatst:

Inheemse voedselbossen zijn er natuurlijk allang, maar daar hoor je niemand over. Het nieuwe voedselbos is de heuse hype. Met een heleboel exoten, naast het tiny house. Leuk. Hoeft wat mij betreft geen eigen topic, hoor 😉

Geplaatst:

Hier in huis komt ook wel eens een naaktslakje. Dat schep ik op en breng het dan naar buiten. Ik heb liever niet dat ze in de planten komen of ’s nachts over mijn armen gaan glijden, maar vies vind ik slakken niet – ze zien er super schoon uit. Echt vies vind ik ambi pur in je huis, geurparels in je wasgoed, en chemische middeltjes in de tuin.

Slakken in de  moestuin horen er bij en ik stoor me er niet aan als ze van de buitenste koolbladeren smullen. Zolang ze geen plaag worden, vind ik slakken best. Vorig jaar echter werd het wel een plaag. Toen holden ze de knolselderij uit en vraten ze met vijf zes tegelijk de jonge slakroppen weg. Dan haal ik de slakken wel weg, 40-50 per zoekactie, en steek ze dood, in de wetenschap dat je op zo’n moment de verschillende slakkenrassen niet uit roeit.

Dus ik neem pas actie als er een plaag is. Verder mogen ze hun gang gaan.

En: sinds het neolithicum, ongeveer 5000 jaar geleden zijn mensen al bezig het landschap naar hun hand te zetten met akkerbouw, veeteelt, hier ontwatering, daar bewatering. We hebben ideale omstandigheden gecreëerd voor slakken. Wees blij met hun goede werk en bedenk dat hun poepjes net zo goed zijn voor de tuin of de compost als de nu zo populaire wormenmest.

Geplaatst:
13 uren geleden, woldistel zei:

Maar @loes, voedselbossen zijn hier natuurlijk ook geen volwaardig systeem. Want ook een samengeraapt stelsel van eetbare planten die hier niet inheems zijn, net als een moestuin. Weet je wel hoe lang het duurt om een volledig  ecosysteem op te zetten? Het begint bij de bodem.

Over 20 jaar weer grote problemen met een overdaad aan szechuanbessen en uiensoepboom uit de verwilderde en verlaten voedselbossen, gok ik. Wildplukken met 18 miljoen mensen is natuurlijk ook geen optie, denk je wel?

Nee ik zie dat niet als optie maar het waren voorbeelden van keuzes die je kan maken tussen een ecosysteem waar slakken hun taak kunnen uitvoeren zoals Patrijs stelt of moestuin waarbij je de natuur bijstuurt om te kunnen oogsten.
Daarin zijn natuurlijk tal van variaties mogelijk maar de moestuin is nu eenmaal de perfecte omgeving voor slakken. Die onbalans hebben we helemaal zelf gecreëerd en ik zie niet waarom we daarin niet mogen ingrijpen wanneer er teveel slakken zijn. Wat teveel is verschilt dan weer per persoon. Ik heb met mijn kleine moestuin niet bepaald een overschot aan oogst en de mogelijkheden voor natuurlijke vijanden zijn beperkt dus het zal bij mij wellicht sneller overheersen dan bij iemand met een grote lap grond. 

Ik snap ook dat mensen het extreme slakkenjaar nog vers in het geheugen hebben en daarom nu vroegtijdig willen ingrijpen om erger te voorkomen. 
Daarnaast lezen we vooral van de mensen overlast ervaren en ingrijpen, daar staan heel wat leden tegenover waarbij ingrijpen niet nodig is maar dat lezen we niet. 

aangepast door loes

Geplaatst:

Interessante discussie 😁

En dan hebben we hier nog niet eens de mensen erbij die met chemische bestrijdingsmiddelen werken.

Ik hoor wel een verschil in benadering tussen tuiniers die écht last van slakken hebben en zij die dit niet hebben.

Zoals ik dat vroeger had: mensen die comfortabel in een “witte omgeving” wonen die denken te weten hoe het is als hun buurt langzaam naar 90% uitheems groeit. Die níet begrijpen dat dat heel wat van een mens vraagt.

Ze zouden ongetwijfeld dezelfde waarden hebben als ze een jaartje moesten ruilen, maar hun benadering van het probleem zou anders zijn.

Nog een leuke middagmeditatie: wat zou er gebeuren als we, in het geval van een plaag, de slakken hun gang lieten gaan? Zou hun mest de grond zó gezond maken dat ze niet meer terugkomen?

Geplaatst:

Ik haak af...

Geplaatst:

Ik ook

Geplaatst:

O sorry, ja, dat snap ik ook wel weer 😅😅

Geplaatst:

Ik had vorig jaar zoveel slakken in de kas die al mijn paprika's beschadigde dat ik dit jaar eens ga kijken of ze kunnen zwemmen... Ik hoop dat ze er zo niet meer bij kunnen komen.

image.jpeg

Geplaatst:

Jullie hebben allemaal ergens gelijk, en als je maar een paar slakken hebt per avond, dan zou ik er ook geen zorgen over maken, maar @Rookie en ik hadden in het hoogseizoen wel 200 - 300 slakken en ik werk elke dag zo'n 4 uur en soms langer in de tuin, dat ga ik niet voor nop doen.
En  als ik een uitgestorven wolf of beer op mij af zie komen, dan schiet ik met een geweer om mijzelf te verdedigen en dan denk ik ook niet: oh nee, die mag ik niet afschieten. Even off-topic. Maar even een gelijkenis.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Een kromme vergelijking….een slak eet jou niet op.  Afgezien daarvan, ik vermoord ze ook als ze alles opvreten, maar zou erg openstaan voor een diervriendelijker oplossing. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic