Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten planten robuster maken...

HansK

Aanbevolen berichten

Zojuist heb ik een topic over te iele knolselderij geplaatst. Dit bericht gaat over een soortgelijk probleem.

De tomaten op de foto staan op de lichtste, koelste plek van het huis, maar toch kan ik het niet voorkomen dat ze er volgens mij maar iel uitzien. Of stel ik me nu een beetje aan en worden het straks vanzelf wel mooie sterke planten?

img407649361334835257.JPG

Hetzelfde geldt eigenlijk voor mijn ananaskers plantjes. Die zijn nu verspeend, maar schieten ook de hoogte in. Heb de verwarming uit en een trui aan. Alles voor de plantjes...

img408074591334835382.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

In veel diepere potten zetten, en dan zo diep mogelijk. Overal waar het blad onder de grond komt deze bladeren afknijpen. Gaan ze in de kas of in potten? Ik probeer iele en lange tomaten zo scheef mogelijk in een pot te krijgen(heel voorzichtig leg ik de kluit op zijn kant en vul aan met aarde). Alle stam die onder de grond komt maakt bijwortels dat is weer heel gunstig voor de plant.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn dus echt te iel?

Ik heb een koude kas. Maar die is lang niet warm genoeg nog. En ruimte voor grotere potten heb ik ook niet echt. Is het heel erg om ze nog een maandje te laten staan en dan met een deel van de stengel ondergronds te planten in de koude kas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe licht je standplaats in huis ook is, ze "voelen" dat er een plafond in je kamer zit. Daar willen ze zo snel mogelijk doorheen om het volle licht te krijgen. Het advies van Hansm zou ik ook ongeveer opvolgen. Alleen zou ik ze 's nachts toch even binnenhalen in een koel vertrek. Anders zou ik er wakker van liggen.

...............................

Toevoeging:

Eet jij wel eens yogurt of biogarde? Die potten zijn niet groter maar wel hoger. Daar heb ik mijn tomatenplanten altijd in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn planten waren vorig jaar ook erg iel. Ze zijn wel de volle grond ingegaan, maar ze hebben het overleefd en hebben een goede opbrengst gegeven. Dit jaar verpot ik ze meer dan vorig jaar en inderdaad steeds zo diep mogelijk. Ik merk nu dat dat helpt en de stelen dikker zijn. Ik zou je planten, zoals hierboven al wordt aangegeven, diep verpotten en stevig aanbinden. Je hoeft de planten niet weg te gooien ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd, mijn planten staan in potjes van ongeveer dezelfde grootte en hebben als ik zo tel ongeveer evenveel bladeren als de jouwe, maar hebben een stevige stengel en zijn denk ik ook kleiner in de hoogte. Ze staan bijna de hele dag bij zo'n 20 graden op de lichtste plek van het huis. Vorig jaar maakte ik de fout ze aan een stok vast te binden, ze vielen om toen ik ze wou uitplanten. Dicht tegen de verwarming zetten is ook niet zo'n goed idee heb ik vorig jaar gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst een artikel gelezen dat het niet altijd ligt aan dat iemand het 'fout' doet. Er zijn rassen die gewoon meer licht nodig hebben dan andere. En ik zie het hier niet echt terug maar heb 2 tomaten soorten die langer zijn dan de andere met dezelfde omstandigheden.

Het klopt wel dat als er te weinig licht is en dan ook nog warm dat je lange slungels krijgt natuurlijk maar het ras heeft hier ook invloed op.

Maar idd. wat Hans zegt, naar buiten ermee. Had je niet iets van een kas gemaakt op de tuin? Zolang het niet vriest moet het goed gaan. Ze wel even laten wennen aan de koudere temperatuur en zon want ze kunnen verbranden als ze dit niet egwend zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet jij wel eens yogurt of biogarde? Die potten zijn niet groter maar wel hoger. Daar heb ik mijn tomatenplanten altijd in.

Pakken vla e.d. zijn ook hoog, de hals er van af snijden en je hebt hele hoge potten en ze nemen niet superveel ruimte in.

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

's nachts is het wel kouder dan 10 graden. Ook in mijn kasje. Die is namelijk niet geheel dicht en is eigenlijk meer een verhoogde koude bak.

Is het dan al wel verstandig om ze buiten te plaatsen? Ook al zijn ze langzaam gewend?

Ik zal in ieder geval eens beginnen met afharden morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tomaten (en ook de ananaskers/lampionbes) staan nu iedere dag even buiten. Gisteren waaide het blijkbaar te hard, want ze lagen ineens allemaal plat. Slappe dingen. Ondertussen ben ik druk melkpakken / frisdrankpakken aan het sparen. Helaas gaat dat niet heel snel. Misschien maar beginnen met de eerste 3. Zoals ze nu zijn kan er nog geen tros van 3 tomaatjes aanhangen...

Eerste jaar tomaten. Jammer dat je met het toepassen van verbeteringen weer een heel jaar moet wachten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn 'Tomaten Sweet 100 F1' kerstomaatjes.

Ik heb er op het moment 6 overgepot naar melkpakken. Een groot deel van de stengel staat nu dus onder de grond. En de planten staan op het balkon. Misschien zet ik ze vanavond zelfs wel in mijn koude kas. Het wordt toch warm zat de komende dagen en 's nachts dalen de temperaturen ook niet zo erg meer.

De potten staan ook verder uit elkaar en nu ze op het balkon staan hoeven ze ook niet zo meer te strekken om licht onder de overhanging vandaan te halen.

Opnieuw zaaien doe ik niet meer. De buurman heeft al aangeboden dat ik een paar van hem mag hebben, maar ik probeer het eerst met mijn eigen plantjes.

Erg bedankt voor de adviezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...