HansK Geplaatst: 19 april 2012 Share Geplaatst: 19 april 2012 Zojuist heb ik een topic over te iele knolselderij geplaatst. Dit bericht gaat over een soortgelijk probleem. De tomaten op de foto staan op de lichtste, koelste plek van het huis, maar toch kan ik het niet voorkomen dat ze er volgens mij maar iel uitzien. Of stel ik me nu een beetje aan en worden het straks vanzelf wel mooie sterke planten? Hetzelfde geldt eigenlijk voor mijn ananaskers plantjes. Die zijn nu verspeend, maar schieten ook de hoogte in. Heb de verwarming uit en een trui aan. Alles voor de plantjes... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 19 april 2012 Share Geplaatst: 19 april 2012 In een andere pot poten tot aan de eerste kiem/blad.De stengel krijgt dan worteltjes.worden ze stevige. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 19 april 2012 Share Geplaatst: 19 april 2012 In veel diepere potten zetten, en dan zo diep mogelijk. Overal waar het blad onder de grond komt deze bladeren afknijpen. Gaan ze in de kas of in potten? Ik probeer iele en lange tomaten zo scheef mogelijk in een pot te krijgen(heel voorzichtig leg ik de kluit op zijn kant en vul aan met aarde). Alle stam die onder de grond komt maakt bijwortels dat is weer heel gunstig voor de plant. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 19 april 2012 Share Geplaatst: 19 april 2012 Heb je buiten een kas of iets dergelijks ik verhuisde de boel daarheen, ookal is er een risico met vorst. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HansK Geplaatst: 19 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 19 april 2012 Ze zijn dus echt te iel? Ik heb een koude kas. Maar die is lang niet warm genoeg nog. En ruimte voor grotere potten heb ik ook niet echt. Is het heel erg om ze nog een maandje te laten staan en dan met een deel van de stengel ondergronds te planten in de koude kas? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 19 april 2012 Share Geplaatst: 19 april 2012 Hoe licht je standplaats in huis ook is, ze "voelen" dat er een plafond in je kamer zit. Daar willen ze zo snel mogelijk doorheen om het volle licht te krijgen. Het advies van Hansm zou ik ook ongeveer opvolgen. Alleen zou ik ze 's nachts toch even binnenhalen in een koel vertrek. Anders zou ik er wakker van liggen. ...............................Toevoeging: Eet jij wel eens yogurt of biogarde? Die potten zijn niet groter maar wel hoger. Daar heb ik mijn tomatenplanten altijd in. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 19 april 2012 Share Geplaatst: 19 april 2012 Mijn planten waren vorig jaar ook erg iel. Ze zijn wel de volle grond ingegaan, maar ze hebben het overleefd en hebben een goede opbrengst gegeven. Dit jaar verpot ik ze meer dan vorig jaar en inderdaad steeds zo diep mogelijk. Ik merk nu dat dat helpt en de stelen dikker zijn. Ik zou je planten, zoals hierboven al wordt aangegeven, diep verpotten en stevig aanbinden. Je hoeft de planten niet weg te gooien ofzo. Quote blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yentl Geplaatst: 19 april 2012 Share Geplaatst: 19 april 2012 Vreemd, mijn planten staan in potjes van ongeveer dezelfde grootte en hebben als ik zo tel ongeveer evenveel bladeren als de jouwe, maar hebben een stevige stengel en zijn denk ik ook kleiner in de hoogte. Ze staan bijna de hele dag bij zo'n 20 graden op de lichtste plek van het huis. Vorig jaar maakte ik de fout ze aan een stok vast te binden, ze vielen om toen ik ze wou uitplanten. Dicht tegen de verwarming zetten is ook niet zo'n goed idee heb ik vorig jaar gemerkt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 19 april 2012 Share Geplaatst: 19 april 2012 Laatst een artikel gelezen dat het niet altijd ligt aan dat iemand het 'fout' doet. Er zijn rassen die gewoon meer licht nodig hebben dan andere. En ik zie het hier niet echt terug maar heb 2 tomaten soorten die langer zijn dan de andere met dezelfde omstandigheden. Het klopt wel dat als er te weinig licht is en dan ook nog warm dat je lange slungels krijgt natuurlijk maar het ras heeft hier ook invloed op. Maar idd. wat Hans zegt, naar buiten ermee. Had je niet iets van een kas gemaakt op de tuin? Zolang het niet vriest moet het goed gaan. Ze wel even laten wennen aan de koudere temperatuur en zon want ze kunnen verbranden als ze dit niet egwend zijn! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 19 april 2012 Share Geplaatst: 19 april 2012 Ik woon in het noorden,mijn tomaten staan al vanaf maart in de koude kas.Ik zou ze daar neer zetten en verpoten.de koude kas is echt niet meer koud. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tnauta Geplaatst: 19 april 2012 Share Geplaatst: 19 april 2012 Eet jij wel eens yogurt of biogarde? Die potten zijn niet groter maar wel hoger. Daar heb ik mijn tomatenplanten altijd in. Pakken vla e.d. zijn ook hoog, de hals er van af snijden en je hebt hele hoge potten en ze nemen niet superveel ruimte in. Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 20 april 2012 Share Geplaatst: 20 april 2012 Ik heb al gemerkt dat ananaskers deugd heeft van wat extra voeding. Na het verpotten zie je die altijd verstevigen en groeien. Tussenin geef ik die wat tomatenmest in het water. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HansK Geplaatst: 20 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 20 april 2012 's nachts is het wel kouder dan 10 graden. Ook in mijn kasje. Die is namelijk niet geheel dicht en is eigenlijk meer een verhoogde koude bak. Is het dan al wel verstandig om ze buiten te plaatsen? Ook al zijn ze langzaam gewend? Ik zal in ieder geval eens beginnen met afharden morgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HansK Geplaatst: 24 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 24 april 2012 Mijn tomaten (en ook de ananaskers/lampionbes) staan nu iedere dag even buiten. Gisteren waaide het blijkbaar te hard, want ze lagen ineens allemaal plat. Slappe dingen. Ondertussen ben ik druk melkpakken / frisdrankpakken aan het sparen. Helaas gaat dat niet heel snel. Misschien maar beginnen met de eerste 3. Zoals ze nu zijn kan er nog geen tros van 3 tomaatjes aanhangen... Eerste jaar tomaten. Jammer dat je met het toepassen van verbeteringen weer een heel jaar moet wachten.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 24 april 2012 Share Geplaatst: 24 april 2012 Joh daar leer je weer wat van, maar je kan nu prima tomaten nog zaaien.Misschien dat je een paar zaadjes nog in de grond kan stoppen, je ziet zelf wat daar de voordelen van zijn en foutjes van ronde 1 kan je gelijk wegwerken Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bloemenkoningin Geplaatst: 24 april 2012 Share Geplaatst: 24 april 2012 Waarom probeer je niet nu nog opnieuw te zaaien? Het kan wel. Het scheelt een maand. Dat moet makkelijk lukken.Bij een paprikaplant kan het niet meer maar wel bij tomaten. Kijk maar op de beschrijving van het zakje en anders in de winkel. Daar staat april op om te zaaien en dat is het nog! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Diet Geplaatst: 26 april 2012 Share Geplaatst: 26 april 2012 Ik zou de potten wat verder uit elkaar zetten en in verband, dan moeten de planten niet concurreren met elkaar om het ligt. Welke type tomaten zijn het ? Kerstomaten,trostomaten, vleestomaat ? ras ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HansK Geplaatst: 27 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 27 april 2012 Het zijn 'Tomaten Sweet 100 F1' kerstomaatjes. Ik heb er op het moment 6 overgepot naar melkpakken. Een groot deel van de stengel staat nu dus onder de grond. En de planten staan op het balkon. Misschien zet ik ze vanavond zelfs wel in mijn koude kas. Het wordt toch warm zat de komende dagen en 's nachts dalen de temperaturen ook niet zo erg meer. De potten staan ook verder uit elkaar en nu ze op het balkon staan hoeven ze ook niet zo meer te strekken om licht onder de overhanging vandaan te halen. Opnieuw zaaien doe ik niet meer. De buurman heeft al aangeboden dat ik een paar van hem mag hebben, maar ik probeer het eerst met mijn eigen plantjes. Erg bedankt voor de adviezen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.